Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vridhus

7 inlägg 4533 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vridhus

Högebro  
#630278 Problem med tandlöst vridhus.
Vreten 51-35.
Vad hade ni gjort.
KTS tar 18500kr för ett 3,5 tons komplett.
Jag tycker det är för mycket att lägga på en begagnad kran..,
Men fattar ju att det inte e gratis fräsa o svarva delar heller :d



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Vridhus

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630283 En dj-la problem, utan vridhus är resten inte värt många kronor heller.
Svenssons maskin brukar annonsera om vridhus med, ingen aning om prisbilden

Avatar Fallback

Re: Vridhus

Avslutat-02  
#630289 Har du kollat på traktor skrotarna?
Laholm?
TS traktor demontering?
M,fl...

Användarvisningsbild

Re: Vridhus

rokon  
#630290 Det bästa är väl att göra sig av med skrotet och köpa en bättre begagnad komplett KTS huggarvagn med en gång!
Jag känner mig helnöjd med min. Då får man rejäla grejor! Och prisvärt!

Användarvisningsbild

Re: Vridhus

JohannesG  
#630295 Jag antar att det är kuggarna som du menar gett sig. Är det enstaka kuggar ska det gå att svetsa och slipa fram nya. Men är det totalslut är det nya delar som gäller. Och som gnisten skrev, i nuvarande skick är det inte värt mycket.

Ring och hör med Bala Agri, de har reservdelar till Vreten då de nu mer tillverkar Vreten.

Annars har jag haft bra erfarenhet än så länge av KTS vridhus, känns stabilt och hållbart. Men huruvida deras kvalité i övrigt är bättre eller sämre vågar jag inte svara på.

Om du i övrigt är nöjd och trivs med kran och kärra ser jag ingen anledning till varför du skulle byta bort detta.

Användarvisningsbild
Högebro  
#630311 Jag köpte hela vagnen för 20 och visste om detta problemet.En tub e skrot.... så det är väl bara att åka runt till lite krantillverkare o söka efter ett vridhus..... typ

   TS
Avatar Fallback

Re: Vridhus

430kan  
#633516 Om kugghjulet och en kuggstång/kolv är intakta, kan man inte bara ta bort den skadade kuggstången och köra ändå, som om det vore en kran med enkla vrid cylindrar? Kan det bli ngn snedbelastning? Tror det inte om man kör med huvudet tills man hittat en beg. kuggstång. Lycka till! :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).