Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vridhus

82 inlägg 16212 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vridhus

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630247 Hur mycket är slitet på den övre bussningen, om det skulle vara spån från kranpelare/vridhus borde bussningen också vara sliten.

På min kran var bussningen knappt sliten, men slitaget på kranpelaren var nog värre en ditt slitage.
Så antagligen något fel på matrialet i kranpelaren, var i iallafall vad BMF trodde om min kran.
Antagligen kan dom fått en sändning med dåligt matrial, dom sa att dom varit med om samma fenomen på en kran i Tyskland.

Försökte mäta spelet mellan kranpelare/vridhus på min kran, hittar inte bladmåttet men kan få i mellan en kartong bit som är vikt några gånger.

FTG
Avatar Fallback

Re: Vridhus

Forestboy  
#630249 Något är fel verkar det som ivf. Väntar på svar från fabrik!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vridhus

Forestboy  
#630380 Nu har jag spårat felet. Pelaren har inte vilat på rullagret, därför slitaget vid övre glidlager. Förstår inte hur man tänkt i fabriken, endera borde det vara chimsat vid rullagret så det inte bär uppe, eller så mässingbricka där som bärlager. På bilderna kan man se konstruktionsfelet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vridhus

HannuRöj  
#630444 :-bd
Det var felmonterad! Absolut en tunn chimms saknas. Eller lagern är fel.
Det vad jl skrev om spel mellan hus och pelare i sin kran tycker jag också är för nära.
Bra nu, hoppas de levererar delarna snart.

Avatar Fallback

Re: Vridhus

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630529
HannuRöj skrev::-bd
Det var felmonterad! Absolut en tunn chimms saknas. Eller lagern är fel.
Det vad jl skrev om spel mellan hus och pelare i sin kran tycker jag också är för nära.
Bra nu, hoppas de levererar delarna snart.


Kan man få in en bit kartong som vikts några gånger så måste det spelet minst 2-3 mm. Varför skulle man behöva ha mer? Stora spel ger bara en massa inträngning av smuts.

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Vridhus

HannuRöj  
#630533 Jo det räcker att spelet finns. Men om pelaren sänker, är snart pelaren mot huset.
Rullagern i botten är en bra konstruktion, men det kräver rent olja utan vatten.
Mer eller mindre spel, hittar vatten och smuts sitt väg innom huset. Temperaturen varierar och luften går genom smuts.☹️
Går bra att borra däneringplugg nu delarna är på pallet.🙂

Avatar Fallback

Re: Vridhus

Forestboy  
#630537 Vart är bättre att lägga bricka, uppe på glidlagret eller på rullagret?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vridhus

HannuRöj  
#630582 På rullagret. Men hur tunn 8mm?
🙂Och plåtskydd mot regnvatten:

Avatar Fallback

Re: Vridhus

Forestboy  
#630583 Förde paketet till metallverkstad, och de svarade genast att det där rullaget är inget bärande lager!🤔😯

   TS
Avatar Fallback

Re: Vridhus

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630585 För att de ska vara bärande måste de väl vara ett koniskt?

Avatar Fallback

Re: Vridhus

adahlm  
#630586 Var där någon kod inmärkt på lagret?

Avatar Fallback

Re: Vridhus

Forestboy  
#630587 Kan fråga i morgon..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vridhus

Fredi  
#630663
gnisten83 skrev:För att de ska vara bärande måste de väl vara ett koniskt?


Inte nödvändigtvis, Cranab t.ex har sfäriskt rullager i botten som bärande lager. Skulle komma ihåg att Loglift hade på samma sätt?
Varför till verkstad, får du inte ny pelare från BMF? Mycket dåligt av dom om inte ett sånt där fel sköts från fabriken omgående :???:

Avatar Fallback

Re: Vridhus

Forestboy  
#630676 Bara 1 års garanti.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vridhus

Avslutat-02  
#630680 Har du ingen reklamationsrätt?
I Sverige kan ma reklamera i upp till 3 år om felet är ursprungligt... :-bd

Såg sedan att jag skrivit fel....

2 år ska det vara enligt köplagen...
Företag emellan....
Senast redigerad av Avslutat-02 tor 12 mar 2020, 09:53, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).