Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vridhus

82 inlägg 16316 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vridhus

Forestboy  
#628242 Varför har vridhuset på kranen bmf 705 börjat läcka olja, vekar som det är överfullt? Pelaren verkar ha lite glabb, vad är för för lagring och kan man spänna på något sätt🤔



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Vridhus

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628252 Om vridhuset blir överfullt läcker väl en av vridcylindrarna in o fyllar de.

Användarvisningsbild

Re: Vridhus

machonisti  
#628260
gnisten83 skrev:Om vridhuset blir överfullt läcker väl en av vridcylindrarna in o fyllar de.

Helt rätt!
Blir att byta alla tätningarna, svårt att avgöra vilken som läcker.

Avatar Fallback

Re: Vridhus

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628271 Kan kanske inte svara just för bmf men lagringen både över o under brukar iaf på sådana mindre kranar vara bronsbussningar i topp och botten och dom går inte spänna vad jag vet.
Däremot kan de gå att justera kuggstängernas spel mot pelarens kugghjul men de hjälper inte mot att pelaren känns glappig i vridhuset

Avatar Fallback

Re: Vridhus

bgl  
#628282 Har du kollar så vridhuset inte är mer eller mindre fyllt med smörjfett?
Då blir det inte så mycket plats kvar för oljan. Råkade ut för det på min F9 här förste ägaren var en noggrann smörjare! Fick tvätta ur med en blandning av diesel och gammal converterolja.

Avatar Fallback

Re: Vridhus

Forestboy  
#628288 Får vl börja riva cylinderrören och kolla hur det ser ut🤔
Jag förstår inte varför jag inte kan lägga in bilder längre..😐

   TS
Avatar Fallback

Re: Vridhus

Forestboy  
#628529 Ingen urtappning för oljan, rekomenderas att sugas bort.😯
Finns rullager och stor mutter under luckan i botten. Blir ju lyfta av lastaren från vagnen om man skall komma åt luckan.😬

   TS
Avatar Fallback

Re: Vridhus

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628532 För kunna kolla glappet?
Cylindertätningar kan du byta utan att demontera pelaren.
Har haft isär vridhuset på en Fmv 360 för många år sen och där satt pelaren fast med en platta underifrån så de är rätt normalt montage.
Jag lyfte av kranen från fästet och la bommen på grinden.
Då fick jag möjligheten att fästa stroppar om vridhuset och sänka det fritt neråt från pelaren

Avatar Fallback

Re: Vridhus

Forestboy  
#628647 Får det alls glappa? Börjar väl läcka av glappet🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Vridhus

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628650 Tycker att de ska vara glappfritt och de trycker väl på tätningarna i vridcylindrarna i synnerhet i ändlägena och sliter på kuggstängerna .
Hur gammal är kranen?

Avatar Fallback

Re: Vridhus

Forestboy  
#628669 Presis, års-17.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vridhus

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628734 Är de koniska rullager så att de går att spänna ihop dom med muttern på undersidan så du blir med glappet?

Avatar Fallback

Re: Vridhus

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628816 Har en BMF 650 kran också köpt 2017, där det började glappa efter två år.
Efter som det inte var garanti på bussningarna men återförsäljaren tyckte det var lite tidigt att börja glappa redan, bestämde vi att dela på rep kostnaden.
När dom rev ner det visade sig att bussningarna knappt var slitna, utan utan det var kran pelaren som var nersliten.

Återförsäljaren kontaktade då BMF, tydligen hade dom haft ett par kranar i Tyskland med samma problem.
Elva dagar senare stod min vagn färdig med splitter nytt vridhus och kranpelare, utan någon kostnad för mig.
Så bra skött reklamation tycker jag.
Kolla upp så inte du är drabbad av samma problem.

Avatar Fallback

Re: Vridhus

Forestboy  
#628830 Det var som attan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vridhus

Forestboy  
#628870 Mejlade fabriken idag, få se om de svarar..🤔

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).