Skogsvagn (Huggarvagnar)

Spel

9 inlägg 2826 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Spel

Vestergaard E  
#626786
1582443752_spel.jpg

Hej
Jag har en Lima kran med vajerspel som jag inte helt vet hur fungerer, jag kan få den att dra in vajeren, men hur får jag den i friläge så jag kan dra ut vajern?
jag ser inga fabrikat på spelet

Tacksam för input



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Spel

BM Buster  
#626814 Har för mej att du ska frilägga bromsen som du har på den yttre gaveln, den bör ju påverkas av hävarmen som linhjulen sitter på. 😱

Avatar Fallback

Re: Spel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626875 Är det inte utmatning på hydraulisk vinsch?

Avatar Fallback

Re: Spel

BM Buster  
#626993 Den är driven av hydrauliken men linstyrd har jag för mej. Har för mej att det är samma vinch som man hade på vajerkranarna, med tryckplatta och lamell.

Avatar Fallback

Re: Spel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627021 Svårt att se, men kasnke har den en lamell på bortsidan av kugghjulet också?

Eller är det helt enkelt en broms, som håller emot vid utdrag, men gör så att hydraulen kan dra in?

Lite fler bilder vore intressant!

Användarvisningsbild

Re: Spel

Huggar Herman  
#627174 Ja, det ser misstänkt likt ut den som satt på wirekranarna. (Ett j-a skräp om du frågar mig!)
På dem satt det en fjäderbelastad tryckplatta som man fick att greppa in genom att dra i spaken.
För att frikoppla den så förde man spaken helt åt motsatt håll så att en hake släppte greppet.
Man ser ju änden på bromsbacken på bilden också.

Användarvisningsbild

Re: Spel

Vestergaard E  
#627610
1582708016_spel1.jpg
1582708033_spel2.jpg
1582708048_spel3.jpg
Jag skickar lite flera bilder
När jag dra i sparken kan jag förflytta den 3-4 cm framåt och jag kan se den indersta del på bild 3 rör sig lite, men bara några mm, jag förmodar tanken är att den ska vrides runt så vajre hjulet frisläps eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Spel

Ingoberra  
#627679 Den behöver inte smörjas upp?

Användarvisningsbild

Re: Spel

Vestergaard E  
#627681 Har försökt, men möjligen den ska ha ännu mera

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).