Skogsvagn (Huggarvagnar)

energiklipp till huggarvagnen

8 inlägg 8783 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

energiklipp till huggarvagnen

calle336  
#622837 Funderar lite på att skaffa klipp till huggarvagnen.
De ackumulerande klipparna verkar ju inte vara så dumma men kostar ju lite för mkt för mig.
Men blir man tokig och ha en klipp som inte kan akumulera flera "träd".
Kommer ju bara att klippa sly och inga träd grövre än 10cm.
Har endel energiskog som inte går att skörda så måste nog klippa den. 4ha rör det sig om. Klara man det med en enklare klipp eller kommar man bli galen på allt kranköra om man bara kan ta några få stammar åt gången?
Mvh Calle



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: energiklipp till huggarvagnen

Torbjörn Johnsen  
#622844 Jag var och tittade på Farmikkos ackumulerande klipp häromdagen (kommer i egen tråd inkl. video). Den såg rätt smidig ut för att klippa och ackumulera klenare träd. Det går att läsa mer om det tekniska här.

Det finns även en video här:

Avatar Fallback

Re: energiklipp till huggarvagnen

calle336  
#622851 Jo jag har sett den också. Men vad kostar denna. ? Fått ett pris från Famikko E220-200-HT2P 108 700 kr plus moms

   TS
Användarvisningsbild

Re: energiklipp till huggarvagnen

Bert1  
#622948 Verkar som det går åt en hel del olja för det skall gå med flyt.

Avatar Fallback

Re: energiklipp till huggarvagnen

430kan  
#634904 calle336, jag som du hade också svärmat kring klipp med eller utan ackumulering till min 10t vagn och mina +/- 4ha +/- 15 åriga björkbestånd, numera komna till max 15cm diam. Jag hade aldrig jobbat seriöst med röjsågen tills i fjol men, i väntan på att hitta en lämplig klipp gick jag lös på eländet med trissan och märkte till min förvåning att man faktiskt massakrerar försvarliga ytor på bara en tre fyra timmar. När man sedan är trött och det börjar regna så äter man och vilar eller så griper man till traktor och kran och plockar ut det som är mödan värt, sittandes relativt varmt och gott. Allvarligt talat är det faktiskt inte en dålig kombination av uppgifter och lämnar inte kroppen helt slut.
Krankörningen: skitig och halvsur provade jag ibland att simulera manövrering typ klipp, dvs. in och rota i beståndet med gripen utan att ta död på kandidaterna som jag avsåg låta överleva. Jag körde fort, kanske effektivt, max flöde till vad kranen är specad (60l/m), plockandes stammar, läggandes småbuntar här och där och slutligen grabbandes så mycket jag kunde utan att behöva flytta kärran, lyftandes gripen upp över topparna för att komma till vagnen. Det som liknade klippkörning var att manövrera snabbt, komma till ett specifikt läge, utföra manövern "klipp" som i mitt fall bara blev "grip", retirera utan att förstöra omgivningen, antingen hela vägen ut till vagn eller till att lägga bunt i beståndet. Det blir inte stora volymer per tidsenhet i vagn :oops: .
Konklusion: Nja...Jo... det blir nog en klipp vad det lider, köpt eller egentillverkad men den lär få dras från nöjes- och/eller arbetsmiljö- kontot, det sistnämnda avseende röjningen av kilometervis av åkerkanter med stengärdsgårdar, ett livsfarligt göra det där att klättra bland sten med motor- röj-såg i hand. Nu har jag gjort 3/4 av jobbet med röj- & motor- såg och känner att 20 kSEK (20% avskrivning av 100 kSEK) var en hederlig timpeng, men om ryggen lägger av... då får vi talas vid igen :ymparty:

1585749986_20200214_121846.jpg


1585750103_20191102_140652.jpg

Avatar Fallback

Re: energiklipp till huggarvagnen

valtra121A  
#675689

Ja kör åkerkanter, hagmarker, salix mm med detta aggregat

Avatar Fallback

Re: energiklipp till huggarvagnen

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675708 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 16:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: energiklipp till huggarvagnen

valtra121A  
#675717

Ja brukar filma lite då o då om ja kommer ihåg! Kör ju varje dag så man själv tycker ju inte det är så märkvärdigt🙈

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).