Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vridhus fmv 2500, krökt kuggstång

5 inlägg 3377 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vridhus fmv 2500, krökt kuggstång

Kjellbergemil  
#622770 Hej!

Jag har lyckas fält en gran över mitt vridhus på kranen som är en fmv 2500, vilket resulterade i att ena cylindern blev något krökt, fick loss denna efter många om och men och ser då att kuggstången också är något krökt, ca 4 mm längst ut från där den är knäckt så de är inte mycket, har talat med kunniga inom området att rikta kolvar men de verkar vara svårt att göra detta på plats, min fråga är då går det att få ur kuggstången på nåt vis utan att montera av kranen och vridhuset? Alternativ 2 är att försöka rikta den på plats ändå men troligen med ett sämre resultat, hur mycket kan kuggstången skeva för att de ska fungera utan förstörda packningar inom en snar framtid?
Kranen och kärra är gammalt och införskaffades ganska billigt och ja har tänkt byta upp mig inom nåt år, så ja har Ingen lust att lägga tid och några större pengar på denna kran men jag behöver en fungerande kran snarast då virke ligger och väntar i skogen...



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Vridhus fmv 2500, krökt kuggstång

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622811 Förstår inte hur du mätt kuggstångens knäck? Kan du skruva loss delen med tätningen och stången är kuggad hela vägen ut så borde det gå att vrida ur dem. Annars så kan du smälla ihop med ny cylinder vrida runt kranen med handkraft ändläge till ändläge. Nyper det inte så kör.
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Vridhus fmv 2500, krökt kuggstång

Kjellbergemil  
#622875 Lägger ja en rätskiva som är i linje med den raka delen av kolven så har ja en glipa på 4 mm längst ut på kolven mellan rätskiva och kolv, kuggstångens kuggar tar ju slut och kolven är slät sista biten, även när skruvat loss tätnings delen, så ja tror ju inte att den bara går att lirka ur men har inte provat än för ja har bara demonterat den knäckta cylindern, men ska försöka rikta den på plats imorrn, ny cylinder kommer på fredag och skruva ihop de igen så får vi se om de funkar👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vridhus fmv 2500, krökt kuggstång

Fredi  
#622935 Ser ut som det även skulle vara något annat i vridhuset som inte mår bra eftersom det är grymma repor på kuggstången 🤔

Användarvisningsbild

Re: Vridhus fmv 2500, krökt kuggstång

Göt  
#622980 Anders Traktorservice i Rättvik köpte upp reserdelslagret för FMV så ring dit och kolla

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).