Skogsvagn (Huggarvagnar)

Mekaniskt lås på ramstyrning?

20 inlägg 8850 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mekaniskt lås på ramstyrning?

stegmaster  
#620610 Det har funnits på alla 3 vagner jag haft sen 1999, men ska erkänna att jag aldrig användt det någonsinn.
På första var det 2 grova bultar man petada i på varje sidan dragbommen, på dom 2 senaste har det vore en lippa man flipper över om man vi ha lås.
Men alla har varit så robusta att vagnen inte har en tjans att röra sig(av hydraulkolvarna) om låset ligger i.
Tycker ochså kolven(erna) bör tåla detta, då dom ju tar stopp om vagnen er fullt lastat och det lutar rejält. (Då orkar dom heller inte trycka vagnen över, med fullt hydrauliktryck, åtminstone har alla mina vagner varit så, båda med enkel och dubbel kolv.

FTG
Avatar Fallback

Re: Mekaniskt lås på ramstyrning?

Førland  
#620636 Har også lås og bruker den alltid på ofentlig vei.

Användarvisningsbild

Re: Mekaniskt lås på ramstyrning?

Lars Ta  
#673461 Jag har både manuell och automatisk ramstyrning på min Kellfri 6 t. På manöverpanelen till kärran ställer jag på läge "off" så är funktionen till kolven avstängd även om oljeflödet är på. Men det vore bra även med en mekanisk låsning, som vore enklare än sprinten. Nåt mer att fundera på under vintern.

Användarvisningsbild

Re: Mekaniskt lås på ramstyrning?

anersimyra  
#673472 När slangen gick av på kamraternas farma så var det en jävla tur att det skedde till skogs, kan jag ju säga..😳 hade det skett under transport på väg så vete tusan om det inte hade stjälpt även med tom vagn!!

Användarvisningsbild

Re: Mekaniskt lås på ramstyrning?

Chris21  
#724318
Slurfi skrev:Jag har det på min Patruuna 8+ men det är tyvärr en sprint som man måste ut ur hytten för att lägga i
och det har inte hänt än att jag gjort det.
Men jag har funderat på vad som kan hända om man slår till spaken av olyckshändelse när man brakar fram
på fulla varv i 40kmh och fullt lass som trycker på.


-man välter/jahar testat
(med fullt lass....hehe) 😀 🤣 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).