Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vad ska man kolla på när man köper begagnat?

15 inlägg 4003 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad ska man kolla på när man köper begagnat?

vedhämtarn  
#602900 Hej Skogsforum!

Jag ska åka och kolla på en gammal gissebo vagn med en Lima 4027(griplastare) kran om några dagar, vad är det jag ska kontrollera för att försäkra mig om att jag inte köper något skräp?

Och om någon har koll på denna kombon, duger den för vedkörning och mindre avverkningar?

Mvh/Samuel


Senast redigerad av vedhämtarn fre 27 dec 2019, 16:23, redigerad totalt 1 gång.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Vad ska man kolla på när man köper begagnat?

Avslutat-02  
#602907 Kommer fungera fint... Var försiktig bara, det är lätt att det händer saker....

Avatar Fallback

Re: Vad ska man kolla på när man köper begagnat?

Ingoberra  
#602917 Ska du ha vajerkran får du inte ha bråttom när du kör ihop virket. Rätt använd är den rätt så säker men tidskrävande. Så försöker man spara tid så kan det hända saker. Jag klarade mig oskadd, packade ihop grejerna åkte hem å beställde en huggarvagn. Har nu plockat bort bommen på väsekranen å använder den endast som vinch(radiostyrd). När det gäller skicket på grejerna. Vagnen behöver du ju inte provköra. Kranen skulle man ju vilja provköra å se om den drar riktigt. Men det kanske inte är möjligt.
Senast redigerad av Ingoberra fre 27 dec 2019, 16:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad ska man kolla på när man köper begagnat?

vedhämtarn  
#602918 Ja, det ska jag vara! Har du koll på om det är något jag ska kolla på innan jag slår till hehe.

Sen, hur ska man transportera en sån här gedigen pjäs? Den är 20 mil bort 😀 😀
Senast redigerad av vedhämtarn fre 27 dec 2019, 16:25, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad ska man kolla på när man köper begagnat?

vedhämtarn  
#602919 Hehe, glömde nämna att det var en griplastarkran. Den verkar ofta förekomma på gamla terris.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad ska man kolla på när man köper begagnat?

Avslutat-02  
#602920 Som ovan inlägg nämner, kolla skick och funktion.

Avatar Fallback

Re: Vad ska man kolla på när man köper begagnat?

Avslutat-02  
#602921 Flakväxlare brukar vara skapliga i pris att leja.... Om inte någon maskin trailer går förbi

Användarvisningsbild

Re: Vad ska man kolla på när man köper begagnat?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602929 Gamla grejer ska vara billiga så man har råd att reparera, men kolla skick på däck och att inte boggievaggorna
står jättesnett pga våldsam överlastning och leta sprickor som kan behöva svetsas på innan körning.
Hittar du större fel ska inköpspriset spegla det, annars kan det vara billigare att köpa en fräschare vagn.
20 mil, ja då blir det att sitta en stund i traktorn eller som nämnts leja en flakväxlare, ca 700kr/h = ca 5000kr minst

Avatar Fallback

Re: Vad ska man kolla på när man köper begagnat?

ulfgustav  
#602974 Att transportera en griplastarkärra i den storleken går fint att göra med bil och en större släpvagn

Användarvisningsbild

Re: Vad ska man kolla på när man köper begagnat?

Pete  
#602977 Moheda 12t gick fint

Avatar Fallback

Re: Vad ska man kolla på när man köper begagnat?

Avslutat-02  
#602979 Vart i landet är detta? För jag har en kontakt som jag brukar använda...

DAB i Vallsta.
De åker land och rike runt, där går det att höra sig för...
Jämttrailer är en annan.

Avatar Fallback

Re: Vad ska man kolla på när man köper begagnat?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602980 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 16:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad ska man kolla på när man köper begagnat?

Pete  
#602989 Faktiskt inte ett dugg sålänge man låg under 90

Avatar Fallback

Re: Vad ska man kolla på när man köper begagnat?

vedhämtarn  
#603048 Haha, det där såg riktigt gött ut!🤣 Ja, jag funderar lite på om det skulle gå med en biltrailer. Vagnen är väl ca i storlek med en 5t.

Vinterrojarn, det är i Västernorrland. 🙂

Men har hittat några lokala alternativ, ett åkeri på byn skulle ha 750+moms/h och en annan med pickup och enorm släpvagn väntar jag på prisförslag.🙂

Ett stort tack till alla er i tråden som svarat, det har varit till stor hjälp för denna nybörjaren.🤪🤣
Senast redigerad av vedhämtarn fre 27 dec 2019, 23:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad ska man kolla på när man köper begagnat?

Avslutat-02  
#603050 Hör med en man som heter Roland Idén i Hudiksvall, han äger ett åkeri och brukade köra åt mig när jag satt i hudiksvall....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).