Skogsvagn (Huggarvagnar)

köpt en timmervagn endast sedd på bild

73 inlägg 13634 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Nyborg  
#599569 Vi svetsade en retur direkt på banjonippeln på hydraulhuset (BM 430). Vet inte hur det ser ut på din traktor.

FTG
Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Camaro1969  
#599572 Okej.

Jag kollar vart trycket är så det går in på rätt sida i ventilpaketet (höger sida)


Sen då?
Måste jag skruva lös returnippeln och kolla där om det är en serieventil?

Eller ska returen tom flyttas till pluggade hålet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Camaro1969  
#599573
Camaro1969 skrev:Okej.

Jag kollar vart trycket är så det går in på rätt sida i ventilpaketet (höger sida)


Sen då?
Måste jag skruva lös returnippeln och kolla där om det är en serienippel?

Eller ska returen tom flyttas till pluggade hålet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

JohannesG  
#599576 Tror inte det sitter någon serienippel där nu när jag ser på närmare håll. Ser ut som en vanlig dubbelnippel. Om det inte finns serienipplar med utvändig gänga vill säga. Men det skadar ju inte att dubbelkolla.
Någon får gärna rätta mig, men såvida du inte har serienippel tror jag det är utan betydelse vilken returutgång du använder.

Du har inte möjligen någon hydraulisk toppstång du kan prova med för att identifiera vilket uttag oljan kommer i när du drar spaken bakåt?
Annars som gnisten sa. Sätt en lös slang med snabbkoppling i ena uttaget ner i en dunk eller annat kärl. Kommer det bra med olja så har du tryck där när du drar åt det hållet.

Avatar Fallback

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599577 Har de inte varit vinch på sistone så finns där sannolikt ingen serienippel.
Sen när jag frågades för traktor som vagnen gått med innan var för vara säker på att den inte en John derre som dragare innan då dom har haft konstanttryck i sitt hydralsystem istället för rundpumpning som de flesta andra traktorer och därmed andra inkopplingar när de gäller typ kranar mm

Avatar Fallback

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

massa-ved  
#599579 Ser ut att vara Fords original uttag. De är lite speciella det finns insticksnipplar som inte fungerar i dessa. Om måttet från änden till första ansatsen är för kort så öppnar ej kopplingen. På standard kopplingar tex. Tema eller Faster spelar det ingen roll båda typerna av insticksnipplar fungerar men inte på Fords. Det kan ju vara nåt annat också men detta är ett känt problem för alla som jobbat med Ford. Kolla nipplarna på slangarna först innan du börjar skruva i paketet. Har du nån annan maskin med hydraulslangar som fungerar kolla om det är lika nipplar.

Avatar Fallback

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

massa-ved  
#599582
gnisten83 skrev:Har de inte varit vinch på sistone så finns där sannolikt ingen serienippel.
Sen när jag frågades för traktor som vagnen gått med innan var för vara säker på att den inte en John derre som dragare innan då dom har haft konstanttryck i sitt hydralsystem istället för rundpumpning som de flesta andra traktorer och därmed andra inkopplingar när de gäller typ kranar mm


Då brukar motorn gå tyngre när man ger tryck på paketet och om man kör en kranrörelse obelastad så hör man att motorn går lättare men det brukar fungera att köra kranen normalt.

Avatar Fallback

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

massa-ved  
#599583
JohannesG skrev:Tror inte det sitter någon serienippel där nu när jag ser på närmare håll. Ser ut som en vanlig dubbelnippel. Om det inte finns serienipplar med utvändig gänga vill säga. Men det skadar ju inte att dubbelkolla.
Någon får gärna rätta mig, men såvida du inte har serienippel tror jag det är utan betydelse vilken returutgång du använder.

Du har inte möjligen någon hydraulisk toppstång du kan prova med för att identifiera vilket uttag oljan kommer i när du drar spaken bakåt?
Annars som gnisten sa. Sätt en lös slang med snabbkoppling i ena uttaget ner i en dunk eller annat kärl. Kommer det bra med olja så har du tryck där när du drar åt det hållet.


Eller ta loss båda slangarna dra spaken bakåt släpp till neutral känn på kopplingarna den ena skall gå att trycka in den med tryck skall piggen i mitten vara stum på om inte ventilen på traktorn är väldigt sliten i så fall måste spaken spärras i bakre läget Då blir det inget olje spill.

Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Camaro1969  
#599591 Tack för svar!


Jag borde kunna använda vagnsstyrningen för att kunna kolla vilket håll spaken ska dras, om man ser anslutningar på den cylindern vill säga:)

Jo jag fick byta snabbkopplingarna tilö ventilpaketet innan jag ens fick de att klicka i uttagen på traktorn, trots att de ser typ identiska ut som de som satt där innan.
Jag funderar om snabbkopplingarna typ kan lossna/stänga och då bygga tryck i systemet likt mitt fenomen.

Men dumt kanske och måla upp många olika scenarion,
Jag måste vara säker på rätt tryck innam jag går vidare:)

Nu är det dock vab på schemat :ymparty:

   TS
Avatar Fallback

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Avslutat-02  
#599594 Ha en bra vab dag :-bd

Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Camaro1969  
#599633 smet ut en sväng när grabben kolla tv =)

har testkört funktionerna med hjälp av vagnsstyrningen

använder det högra dubbelverkandet som är vit spak.

drar jag spaken bakåt är det tryck i vänstra kopplingen.


kopplade slangarna till ventilpaketet och provkörde.


det blir som trycksatt systemet efter man kört nån funktion, man hör hur det går tungt och alla spakarna fastnar.

släpper trycket med hydraulspaken i traktorn..

sen drar jag den bakåt igen och kan köra litegrann innan allt låser sig..

samma procedur.. hann bara testa liten stund nu men det verkar inte fungera nå vidare=(

   TS
Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Emppoo  
#599635 Hej! Har en likadan vagn+kran med likadant ventilpaket (enda som skiljer är att jag har vinsch). Ni har rett ut alldeles korrekt vilka slangar som är tryck och retur, däremot låter det som att du får tryck i returen när du kör på dubbelverkande uttagen?

Jag hade samma problem och det gick inte att köra kranen alls via traktorns befintliga uttag, jag provade att skruva av snabbkopplingen från returslangen och sticka ner slangänden i hålet för påfyllning av hydraulolja för provkörning och då fungerade det.

Har sedan byggt en fri retur direkt till tanken på vår traktor (MF3050) och kranen fungerar jättefint.

Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Camaro1969  
#599637
Emppoo skrev:Hej! Har en likadan vagn+kran med likadant ventilpaket (enda som skiljer är att jag har vinsch). Ni har rett ut alldeles korrekt vilka slangar som är tryck och retur, däremot låter det som att du får tryck i returen när du kör på dubbelverkande uttagen?

Jag hade samma problem och det gick inte att köra kranen alls via traktorns befintliga uttag, jag provade att skruva av snabbkopplingen från returslangen och sticka ner slangänden i hålet för påfyllning av hydraulolja för provkörning och då fungerade det.

Har sedan byggt en fri retur direkt till tanken på vår traktor (MF3050) och kranen fungerar jättefint.


tack för dina rader, och bra att vi har fattat rätt angående vilken sida som är tryck respektive retur.

jag är lite inne på samma sak som dig, att returen inte fungerar som den ska.

och jag har även gjort en ny tråd specifikt för just detta problem där jag förklarar lite bättre.

ni får gärna fortsätta svara där ang detta

problem med "ny" huggarvagn, hydraulpaketet låser sig

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).