Skogsvagn (Huggarvagnar)

köpt en timmervagn endast sedd på bild

73 inlägg 13615 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

fendt311  
#598806 Den har skött sig mycket bra genom åren. Du ska veta att den har lyft många många kubik genom åren. Har aldrig behövt svetsa något på den. Inga läckage i tuber. En slang bytt på alla år. Förutom som jag tidigare skrev. En tapp plus bussningar. :-bd

FTG
Avatar Fallback

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

fastfälld  
#598956 Har en likadan vagn själv , fast med annan däckutrustning, bra ekipage.. bara en sak den är vältsjuk med den höga kraninfästningen/ pelartornet utan lass när man använder ramstyrningen. Grattis till ett bra köp 👍

Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Camaro1969  
#598959 Låter bra!

Inte min ännu men ska fara och hämta den imorrnbitti:)

Hoppas den är funktionsduglig:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Camaro1969  
#599067 Vagnen hemma:)

Har kopplat in hydrauliken provisoriskt, men allt verkar fungera, körde på ett dubbelverkande uttag.
tyckte kranen va väldigt snabb trots tomgång på traktorn. Särskilt svängen som jag tyckte var för snabb.

Kan man sätta in nån sorts enkel strypning på den måntro?

Sen måste man väl försöka anpassa fästet vill ventilpaketet så man kan montera det på traktorn, känns som det kommer ta tid:)

   TS
Avatar Fallback

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Avslutat-02  
#599071 En flödesventil bör det gå att installera på slangen...

Är det vid obelastad kranrörelse som den är snabb eller i allmänhet?

Isåfall är det den funktionen med minst motstånd....

Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599072 Så var det på vår lilla tidigare kran med, den kastade hemskt i sidled när man varvade på lite.
Jag gjorde så att när det skulle svängas så drog jag i en eller två funktioner till så lugnade allt ner sig.

Avatar Fallback

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Ingoberra  
#599077 En kran med enkel vridcylinder bör vara dubbelt så snabb som en med dubbla cylindrar. Min har dubbla å jag har åndå monterat en ställbar strypning på ena slangen

Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Camaro1969  
#599095 Jag har bara kört den obelastad.

Och svängen kommer man väl troligen köra mest ensam,

Kan man inte sätta in en nippel med ett ”litet” hål i?

Så borde väl flödet minska på den funktionen.

En justerbar låter dyrt i mina ögon? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Camaro1969  
#599096
Slurfi skrev:Så var det på vår lilla tidigare kran med, den kastade hemskt i sidled när man varvade på lite.
Jag gjorde så att när det skulle svängas så drog jag i en eller två funktioner till så lugnade allt ner sig.



Man kanske lär sig 5 spaks så småningom.. men kändes rätt besvärligt att köra fler funktioner samtidigt.. iaf med precisiom😃

   TS
Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Camaro1969  
#599097 Nå bilder på ekipaget:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Camaro1969  
#599101 Och visst ska ventilpaketet sitta så som det är ställt löst mot traktorn nu?

Att de 2 spakarna till stödbenet är lodrätt
Och 5 spakarna är vågrät?

Så man inte bygger fast det helt fel😃

   TS
Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Kallkällene  
#599109 Har en liknande vagn efter den lilla valtran,mina spakar är rakt upp, men åt rätt håll är det. Har även lagt i två små brickor i slangens anslutning mot ”svängcylindern” å då blev den lugnare direkt.

Avatar Fallback

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599119 De finns adaptrar för borrning som inte är hål igenom alls vid leverans, kostar inte många 10or.
På äldre Fmv satt två stryp/back på svängen som matade med fullt flöde men ströp oljan från svängcylindrarna så man fick samma hastighet både i med o motlut

Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599120 Tycker man att en funktion går för fort, kan man ju dra lite mindre i spaken!

Avatar Fallback

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Brorsan  
#599130 När jag behöver en strypning har jag borrat ett 2- -3 mm hål i en gammal tioöring och klämt fast den i en konisk slangkoppling. dom är mjuka och formar sig efter konan.
har ett lager kvar med tioöringar, nya femtioöringar funkar nog också om man filar ner dom lite.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).