Sida 3 av 3

Re: Stödben

Postat: lör 29 feb 2020, 10:39
av fendt311
vinterrojarn skrev:Jag skulle hellre vilja ha en ljud signal som ljöd när man försöker köra med benen nere..


Helt klart går det att göra så. Men kostnad och arbetet med ett sådant system blir ju lite overkill. Lättast är ju att göra det till rutin. Att man alltid kollar var stödbenen är. Innan man kör vidare.

Re: Stödben

Postat: lör 29 feb 2020, 10:41
av skogsleif
vinterrojarn skrev:Jag skulle hellre vilja ha en ljud signal som ljöd när man försöker köra med benen nere..


Det vore klart bättre - men hur???

Re: Stödben

Postat: lör 29 feb 2020, 13:38
av källshult
Jag monterade gränslägesbrytare och tog signal från handbromsen på traktorn så när benen var nere gick det inte lägga i växel och det funkade mycket bra. Fins bilder och video i tråden mf 5610 nu vet jag inte hur man vidabefodra till denna tråd. Men det är ju en annan forummedlem som köpte tråden med tillhörande traktor och vagn😁. Går bra att göra så på nyare traktorer där allt sköts elektriskt

Re: Stödben

Postat: lör 29 feb 2020, 13:57
av totte
Källshult om gränslägesbrytare: källshult - Mf 5610

Re: Stödben

Postat: lör 29 feb 2020, 15:16
av Magnus M
Jag har såna här på min kärra, funkar kanon. Induktiv sensor för industri som finns i olika utföranden o dom är justerbara.
10-36Volt o man väljer NO eller NC. Kopplade till en ledlampa utan att nåt relä behövs.
Finns på Elfa men kostar ju lite.
Ev. Kan jag ha några liggandes om nån är intresserad
1582982138_dsc_0308.jpg


Magnus M

Re: Stödben

Postat: lör 29 feb 2020, 18:47
av Zixten
vinterrojarn skrev:Jag skulle hellre vilja ha en ljud signal som ljöd när man försöker köra med benen nere..


Det har du ju redan, Ljudet av stödben som knäcks... :smile: :grin: :d =))

Såg rådet här på forumet för längesedan, man skär ut botten på en petflaska i lämplig storlek, trär flaskan på spaken för stödben, när man sätter ner stödbenen flyttar man flaskan till växelspaken...
Då märker man ju flaskan när man skall lägga i växel och köra vidare....

Re: Stödben

Postat: tor 17 dec 2020, 20:12
av can
Eg har kjørt vogn med A ramma og lavet støttebein. Sistnevnte er mykje meir stabilt. Vanskelig og klara og velta med under lasting og lossing, A ramma derimot så skal det ikkje så mykje til.

Re: Stödben

Postat: tor 02 mar 2023, 14:15
av Gaffe
1677759214_20220602_085927.jpg
Någon som har erfarenhet av stabiliseringssystem/"midjelås" på skogsvagn, tex det som Vreten visade på Elima Wood 2022?
Eller typ som Vimeks 606?
Tänkte om man kunde slippa stödbenen åtminstone i gallringsskogen där det blir många korta stopp.

Re: Stödben

Postat: tor 02 mar 2023, 15:41
av alias
Gaffe skrev:
1677759214_20220602_085927.jpg
Någon som har erfarenhet av stabiliseringssystem/"midjelås" på skogsvagn, tex det som Vreten visade på Elima Wood 2022?
Eller typ som Vimeks 606?
Tänkte om man kunde slippa stödbenen åtminstone i gallringsskogen där det blir många korta stopp.


Har kört en del Vimek 606 och det midjelåset är helt OK enl. min mening.
Det är ju inte helt stumt, men å andra sidan så kan man ju tvinga tillbaka lastbärardelen med hydraulkolven om den börjar luta.

Jag undrar om inte Vretens variant frestar på lyftarmar och tryckstång onödigt mycket. Jannerik här på forumet lade ju ut en del bilder på ett genomtänkt bygge på ett midjelås där vagnen kopplades på traktorn med en bakaxelbrygga, om jag inte missminner mig.

MVH
Alias

Re: Stödben

Postat: tor 02 mar 2023, 20:25
av JohannesG
De riktiga Y-dragen som fästs i bakaxeln är förvisso kraftiga och lägger belastningen på bästa ställe. Men något svårare att koppla samt kräver att traktorn är anpassad. Där ingår att plocka bort dragarmar och lyftlänkar, samt montera fästen på bakaxeln.
De flesta traktorer har varierande arbetsuppgifter och bör kunna byta snabbt mellan dessa. Då blir denna konstruktion i många fall för tidskrävande.

Vretens konstruktion är ett försök att lösa ovan beskrivna dilemma. Det ska vara lika smidigt att koppla skogsvagn med midjelås som vilket annat redskap som helst.
Konstruktioner belastar möjligen bara en lyftarm vid tunga lyft långt ut åt sidan. Men det gör även sidomonterade redskap som exempelvis en slåtterkross. Blir mellanaxeln som får ta upp denna sneda belastning. Toppstången är ingen fara med då fästet monteras direkt i traktorn, detta gör i tillägg att den inte lyfter nämnvärt i motsatt dragarm.
Min största tveksamhet till Vretens konstruktion är hur den klarar av stora vinklar mellan traktor och vagn, exempelvis vid körning över dike eller över en ås. De använder förvisso fjäderstål, men om det är tillräckligt vet jag inte.

Re: Stödben

Postat: tor 02 mar 2023, 20:41
av Gaffe
Tack för era inlägg!
Jag tror också att lyftarmarna klarar mycket, som du skriver en slåtterkross eller en plog i styv lera ger minsann duktigt motstånd.
Bogserade sprutor går ju ganska ofta i trepunkten för att lösa styrningen på vagnen om jag inte sett helt fel.

För mig är a och o att kunna bli av med vagnen, i stort sett dagligen.
Samtidigt som man kan bli tossig på stödben ut och in.
Hur påverkar en infästningspunkt längre bak kontra hitchen? Förvisso blir ekipaget längre om inte dragbommen kortats, men rumpan på traktorn borde ju få kastat ut vagnen lite mer vilket borde kunna vara positivt för följsamheten, dvs att vagnen kommer längre ut.

Re: Stödben

Postat: tor 02 mar 2023, 20:54
av Bert1
+ du kan svänga betydligt tvärare med

Re: Stödben

Postat: lör 04 mar 2023, 23:06
av Gaffe
Ingen här som testat Vretens midjelås?

Stödben. Har kört utan stödben i många år. Har vätskefylda h

Postat: sön 26 mar 2023, 12:00
av Peiv
Använd ramstyyrningen mvh PEIV