Skogsvagn (Huggarvagnar)

Stödben

44 inlägg 12766 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stödben

halvproffs  
#595479 I instruktionsböcker för vagn med kran står det att stödben alltid skall användas för säkerheten och för att kranen ska stabiliseras.

Grålle 52; håller med dig om att den är instabil. Ha vagnen så kort du kan så blir den stabilare.
Efterlysning; finns en bildserie där en forummedlem gör om ramen till trippelram och fyller hjulen med vätska. Har själv letat efter den tråden men inte hittat den. Tänkte eventuellt göra likadant.

FTG
Avatar Fallback

Re: Stödben

Robertberg  
#595480 @halvproffs är det kanske @martiniholma s förra vagn du tänker på?

Användarvisningsbild

Re: Stödben

halvproffs  
#595499 Det kan det vara.

Användarvisningsbild

Re: Stödben

ss0803  
#595507 Bilder från martiniholmas ombyggnation: skogsforum.se

Användarvisningsbild

Re: Stödben

halvproffs  
#595514 Skulle vara intressant att få veta hur det gick sen med vagn, stabilitet mm. @martiniholma.
Har skaffat 4kantsrör mm men den där tiden...

Användarvisningsbild

Re: Stödben

Grålle52  
#595593
halvproffs skrev:Skulle vara intressant att få veta hur det gick sen med vagn, stabilitet mm. @martiniholma.
Har skaffat 4kantsrör mm men den där tiden...


Jag har en 60-40 kran med ett högt jäkla torn. Vältsjukt nåt så jävulskt. Funderat på att vätskefylla alla hjul.

För övrigt har jag också brutit av kranfoten 🤯.

Avatar Fallback

Re: Stödben

alias  
#595666
Grålle52 skrev:
halvproffs skrev:Skulle vara intressant att få veta hur det gick sen med vagn, stabilitet mm. @martiniholma.
Har skaffat 4kantsrör mm men den där tiden...


Jag har en 60-40 kran med ett högt jäkla torn. Vältsjukt nåt så jävulskt. Funderat på att vätskefylla alla hjul.

För övrigt har jag också brutit av kranfoten 🤯.


Hade en Vreten 1000 med 65-40 kran tidigare. Vattenfyllde däcken och drog fram boggin så långt det gick, upplevde den ändå som hopplöst instabil.

Har för mig att när jag jämförde med Mohedas 10-tonsekipage så skilde sig viktförhållandet mellan vagnsvikt och kranvikt avsevärt åt, till Mohedans fördel.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Stödben

källshult  
#595672 Har haft en vreten 12 ton med 65-40 utan stödben och den hade vi inte länge den var väldigt lätt att välta med och det var andra problem med den vagnen

Avatar Fallback

Re: Stödben

Prickskytt  
#595718 Håller med om att största behovet är när man lyfter annat än virke...

Avatar Fallback

Re: Stödben

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595750 Hjälper inte med stödben, välter ändå... =))
Ingen vätska i hjulen heller...
För lång kran, ja...
Kass chaufför, ja...
Det där som @Niking skrev i annan tråd ska jag tänka på,

"Bra omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
/Niklas"

Tyvärr inte första gången jag välter heller...
Jaja, fritt för skratt nu :d
Jag bjuder på det.

Hey, lets be careful out there

Användarvisningsbild

Re: Stödben

Grålle52  
#595810 :-ss

Avatar Fallback

Re: Stödben

skogsleif  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628262 Hej
Är det någon som är lika glömsk som jag när det gäller att dra upp stödbenen till kärran.
Finns det någon som har installerat nått slags varningssystem för stödbenen.
Ex lysande röd lampa när benen är utskjutna.
Önskar idéer för hur man skall lösa detta och var man skaffar utrustningen.

Användarvisningsbild

Re: Stödben

fendt311  
#628265 Blir nog enklare att lampan lyser när benen är uppe. Då är det bara att sätta dit en gränsläges brytare.

https://www.google.com/shopping/product ... lsrc:aw.ds

Avatar Fallback

Re: Stödben

Avslutat-02  
#628267 Jag skulle hellre vilja ha en ljud signal som ljöd när man försöker köra med benen nere..

Användarvisningsbild

Re: Stödben

svampbob  
#628268
vinterrojarn skrev:Jag skulle hellre vilja ha en ljud signal som ljöd när man försöker köra med benen nere..


Ett vedträ på en fjäder som släpper då du försöker köra med stödbenen nere. Det ger snabb inlärning =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).