Skogsvagn (Huggarvagnar)

ramstyrning vs boggistyrning

22 inlägg 15609 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ramstyrning vs boggistyrning

stegmaster  
#38515 Har selv bare erfarenhet med ramstyrning på min skogsvagn,men skulle villa høra synspunkt på båda delar, hvis någon her har erfaringer? fordelar/nåckdelar
gjerna også om ramstyrningens plassering på vagnen?
video av vagn med boggistyrning
til er som inte har någon erfarhet:

her er en med ramstyrning
http://www.jinma.se/ klikk på filmer och videre til huggarvagn med ramstyrning så ser ni prinsippet.



   TS
FTG
Avatar Fallback
lassel  
#38521 Har inte erfarenhet av hjulstyrning i skogen. Men kör årligen 250timmar med en potatisupptagare efter traktorn. Den har både ram och hjulstyrning. Väldigt smidigt blir det att köra då.

Men i skogen så skulle jag nog rekomendera ramstyrt framför boggistyrt. Styrningen tar jag ofta till när jag står 50cm för långt ifrån för att kranen ska räcka. Då e de bara att göra full utstyrning och så räcker man. Kan även vara till nytta att ha ramstyrt när man ska åla sig upp någonstans. Kör den fram och tillbaka om man ska över en sten så kan de gå upp fast det inte skulle gjort det annars. Ramstyrning ska sitta så långt bak, men ändå så långt fram så att inte vagnen vill tippa när den är tom och man missbrukar styrningen.

Allra helst skulle jag ha vagn med både ram och boggi styrning :)

Lasse

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38594 Jag är inte säker men den kan nog inte ge utslag på en boggiestyrning utan att du rullar framåt/bakåt ,vilket du kan med vanlig vagnstyrning.
En annan sak jag såg på vagnen på You tube var att för att boggien ska kunna pendla även vid full styrutslag såg lasset väligt smalt ut i botten och ett stycke upp, betydligt smalare än en vanlig vagnsstyrning.
Konsekvensen av detta är att om du ska ha samma volym på vagnen höjer du tyngdpunkten oxå.
Igengälld så påverkas inte stabiliteten alls om du svänger boggiestyningen som de gör iaf på äldre Mohedavagnar som jag använder.
Jag har dock kranen monterad på traktorn.....

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38604 ram styrning föredrar jag. det är som gnisten säger, boggie styrning orkar inte svänga stillastående(ifall den orkar så orkar den inte vrida mycket) så man måste rulla fram eller bak. det enda positiva jag tycker det är med boggie styrningen är att tyngdpunkten förändras inte. finns många fler fördelar med ramstyrning

Avatar Fallback
snickaren  
#38656 Hej på er!
Som jag ser det på videon verkar du få väldigt
dålig frigångshöjd på den som är boggiestyrd.

Användarvisningsbild
The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38672 Såg faktiskt lite högt och ostabilt ut, men vem vet skenet kanske bedrar... boggiestyrning finns oxå att få från Norge 🧠 : http://www.igland-as.com/ men ser stabilare ut.
Nån som provat en igland kärra :?:

Användarvisningsbild
stegmaster  
#38673 Har inte Svenske sp også det her systemet?
Har inte provad Igland selv, men her er en lengre video for dom som er
intereserad
http://www.farmundforst.at/video/Igland ... 0_lan.html

   TS
Användarvisningsbild
The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38710
stegmaster skrev:Har inte Svenske sp også det her systemet?
Har inte provad Igland selv, men her er en lengre video for dom som er
intereserad
http://www.farmundforst.at/video/Igland ... 0_lan.html


Jo, det har dom . men dom har inte "swingtrac" sysemet. det gäller väl bara att svängen är tillräckligt stark så det är till hjälp även med lass, men det ser ju på filmen inte ut att vara nåra problem 8)

Avatar Fallback

Re: ramstyrning vs boggistyrning

hugge  
#44469 Boggistyrning gäller.Har en Ljungbyvagn och har svårt att se att man kan få det bätre än med boggistyrning.Vangnen följer perfekt traktorn och det är suveränt när man skall backa.¨Som att köra framåt.Dessutom blir vagnen mycket stabil och jar aldrig vält med vagnen

Avatar Fallback

Re: ramstyrning vs boggistyrning

OlaE  
#44615 Problemet med boggiestyrning är att om du har fullt lass och står stilla och måste vrida boggien, blir det en enorm påfrestning, samt att det inte är säkert att den orkar vrida runt.

Samt att om man inte har stödben på vagnen, eller kranen monterad på traktorn, blir vagnen relativt vältelig, jämfört med ramstyrning, där du kan vika traktor och vagn för att få ökad stabilitet, om man inte har stödben.

Vi har ej stödben på vår vagn, och kranen väger halva vagnens vikt, så du kan ju tänka dig att den är instabil tom. ;)
Boggiestyrning på den vagnen hade nog inte hjälpt särskilt.

Dessutom om man ska få plats med en vridkrans till boggien måste det ju innebära att man får höja själva "lasset", dvs man får en högre tyngdpunkt, om jag inte har fel?

Avatar Fallback

Re: ramstyrning vs boggistyrning

hugge  
#44721 Har en Ljungbyvagn (görs numera av Svenssons maskin Glimåkra) och har inga problem att vrida boggin även om vagnen står stilla.Upplever att vagnen är mycket stabil (har stödben vid lastning) framförallt vid körning.Vagnen är inte mycket högre än vanlig vagn och framförallt följer den traktorn perfekt.Helt perfekt om man backar .

Avatar Fallback

Re: ramstyrning vs boggistyrning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44732 Kan du vrida med fullt lass?
Ska du få mer stabilitet med vagnstyrning är det detsamma som att du skjuter över vagnen åt motsatt
håll du har kranen åt, dvs kranen blir kortare då :wink:

Avatar Fallback

Re: ramstyrning vs boggistyrning

hugge  
#44735 Jajamän inga problem att styra med fullt lass även om vagnen i princip står stilla.Givetvis blir det problem om man råkar stå mot en stubbe eller liknande men annars är det inga problem.Styrs inte med kuggkrans utan en kolv varför vagnen inte blir högre.Och som sagt inga problem men vält även vid snäva svängar eftersom vagnen fram med den mesta tyngen pga kran alltid är mitt i traktorn.

Avatar Fallback

Re: ramstyrning vs boggistyrning

OlaE  
#44742
gnisten83 skrev:Kan du vrida med fullt lass?
Ska du få mer stabilitet med vagnstyrning är det detsamma som att du skjuter över vagnen åt motsatt
håll du har kranen åt, dvs kranen blir kortare då :wink:


Det kan jag leva med, när jag har 9,2meters räckvidd. :lol:
Och när man har lite mindre än halvt lass, behöver man inte ens vinkla vagnen längre.
:wink:

Avatar Fallback

Re: ramstyrning vs boggistyrning

New holland patu  
#44774 Jag har tittat på Ljungbyvagnens svängbara boggie, tror inte att den håller i längden. Enorma påfrestningar i centrumet på vagnen.
Men jag kan ha fel, har haft det en gång innan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar