Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vridhus på Patu 480 går trögt

5 inlägg 2656 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vridhus på Patu 480 går trögt

menhir  
#587350 Hej!

Jag har en Patu vagn identisk med den på https://www.thornermaskin.se/Patu-8-tons-huggarvagn. Det är något knas med vridhuset som blir värre och värre. Sett från traktorhytten svänger den ok till höger men när jag svänger åt vänster blir det stopp nästan hela tiden som om den blir överbelastad, inte minst om man passerar vagnen och försöker bege sig ut på vagnens vänstra sida (fortfarande sett från hytten). Ibland hjälper det att köra någon annan funktion samtidigt men inte alltid. Detta gäller oavsett om kranen körs tom eller med last. Inga läckage alls vad jag kan se.

Vad kan det bero på?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Vridhus på Patu 480 går trögt

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587355 Koppla in en tryckmätare o kolla, kan vara problem med chockventilen för den rörelsen

Användarvisningsbild

Re: Vridhus på Patu 480 går trögt

menhir  
#587630 Tack för ditt svar. Lutar åt att lämna in den till proffs...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vridhus på Patu 480 går trögt

Ingoberra  
#587666 Byt plats på slangarna så ser du om felet sitter i ventilpaketet. Koppla lös slangarna å sväng runt kranen för hand så känner du om det är nå mekaniskt tok. Börja där. Ger inte det nå svar skulle jag plocka lös svängtuberna som nästa åtgärd.

Användarvisningsbild

Re: Vridhus på Patu 480 går trögt

menhir  
#588070 Bra tips - ska testa!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).