Skogsvagn (Huggarvagnar)

Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

65 inlägg 19994 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640516 👍 Jag skulle nog kunna tänka mig en sån om jag skulle byta till nåt nyare. Det är ju lite låg markfrigång förstås, skulle de gå att få dit lite större hjul? O sen bygga om draget så det inte sticker ner.
Den skulle man ju lätt kunna köra dom 4milen hem nån gång om året om man vill, för att lättare kunna serva o fixa.
Helt otänkbart med min som bara går i 20 på fullgas🙂

Magnus M

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Leroy  
#641020 Större hjul går väl att få dit sedan beror det väl på hur mkt jobb och pengar man vill lägga ner.
Är nyfiken på hur styrbar din traktor och vagn blev nu med ramstyrningen? Jag har inte kört vagn med styrning men såg på Waldung kärran i filmen jag refererade till. Att den i kombination med midjestyrd traktor såg extremt styrbar ut. Förmodar att teleskopiskt dragstång också bidrar.

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641065 Den på filmen är ju lite extrem🙂
Min har ju inte vart dålig på nåt vis, körde med en Supermajor innan o dom tar väl ungefär samma plats i skogen fast Holdern är ju lite smalare. Svängradien har jag mätt o tror den var runt 7 meter. Det går ju svänga tajtare med styrbroms men man ska ju få med sig vagnen oxå.
Det som blev bättre nu är ju svängarna i skogen o sen att man kan motverka fenomenet med dragets sidoförflyttning.
Att backa är ju redan lättare med midjestyrning men nu blev det ju ännu lättare. Provade lite o man kan ju enkelt sticka in kärran mellan träden även om det är trångt.
Lovar inget men kan ju försöka filma nåt vid tillfälle, har lite vinfällen att ta reda på.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

WalterDaniel  
#655048 Hey Leroy can you help me to find old holdertraktor in Sweden to bay
Thanks Daniel

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655084 Try this link
https://www.blocket.se/
Just type Holder in the search field.

Magnus M

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).