Skogsvagn (Huggarvagnar)

Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

65 inlägg 20008 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587706 Parallellkran då ? Finns ju både Mowi och Trejon

FTG
Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587804 Jag har tittat på dom oxå, fina kranar.
Det lutar åt att jag köper nån av dom mer lättmonterade eller att jag hittar en hel vagn till vettigt pris.
Såg denna på blocket!
Skumt, Vreten verkar vara igång(dom kursade väl?)
Dom har aldrig haft små vagnar förut o enligt hemsidan har dom inget smått nu heller, så var kommer denna ifrån tro?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Skogsvagn Vreten 400 m. kran 43-20 https://www.blocket.se/vi/83255655.htm

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!

svampbob  
#587809
Magnus M skrev:Jag har tittat på dom oxå, fina kranar.
Det lutar åt att jag köper nån av dom mer lättmonterade eller att jag hittar en hel vagn till vettigt pris.
Såg denna på blocket!
Skumt, Vreten verkar vara igång(dom kursade väl?)
Dom har aldrig haft små vagnar förut o enligt hemsidan har dom inget smått nu heller, så var kommer denna ifrån tro?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Skogsvagn Vreten 400 m. kran 43-20 https://www.blocket.se/vi/83255655.htm

Magnus M


Är inte kranpallen löjligt hög på den vagnen? Knappt att gripen når ned till backen.
När Holdern är så smal och smidig så kan du komma nära och behöver inte så lång kran i skogen och vid vältan klarar du dig rätt bra om räckvidden är drygt fyra meter.

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587814 Ja det har du nog rätt i.
Ingen ramstyrning heller samt hjulstället verkar fast. Priset var ju dock bra🙂
Just nu känns det som en komplett Weimer är det jag vill ha eller möjligen en längre kran från Kranman och bygga om min kärra.
Komplett från Kranman blir lite över min budget.
Allt annat jag tittat på kostar som kranman
eller har infästningar som kräver mer arbete.
Country ligger väl bra i pris oxå men Weimer känns mer safe om nåt krånglar.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!

axwell  
#587843
Magnus M skrev:Komplett från Kranman blir lite över min budget.
Allt annat jag tittat på kostar som kranman
eller har infästningar som kräver mer arbete.
Country ligger väl bra i pris oxå men Weimer känns mer safe om nåt krånglar.

Magnus


Nja, jag begärde pris Country 470 i våras och det var inte nåt lågprisalternativ.
Inte i närheten av priserna för några år sedan.
Ny gen.agent istf. firman i Skellefteå.

Kranmans T4600 har väl justerbar boggie, till skillnad mot föregångaren T4500.

Kolla runt bland olika ÅF, alla var förhandlingsbara när jag köpte min kranman.

Det råkade bli Oscar på Hallant . :arrow:

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588177 Nu har jag fått priser och info ang. Country o det är helt klart intressant.
En Master 550 med lavettstödben från 470 (1,50 breda i uppfällt läge) hamnade ca 10000 över weimers 42-00.
470stödbenen monteras på centrumbalken mellan kran o grind. 550ns orginal sitter under kranfoten.
Här får jag möjlighet att justera in höjden på kranen optimalt, bara att bulta direkt på centrumbalken eller göra en pall i valfri höjd. Utan pall blir det ca 2m i totalhöjd, mitt max är 2,30 så en pall på 20-25cm kan nog bli bra.
Mek 2spak är std, 2spak m el on/off 3500 extra. 2spak med XYZ funktion (renhorn) 2000 extra.

Vad anses om spakar, El onoff eller XYZ (renhorn) Säljaren menade att XYZ är bättre för man kan smyga, el onoff är ju fullt på?

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!

Hema  
#588226
Magnus M skrev:Nu har jag fått priser och info ang. Country o det är helt klart intressant.
En Master 550 med lavettstödben från 470 (1,50 breda i uppfällt läge) hamnade ca 10000 över weimers 42-00.
470stödbenen monteras på centrumbalken mellan kran o grind. 550ns orginal sitter under kranfoten.
Här får jag möjlighet att justera in höjden på kranen optimalt, bara att bulta direkt på centrumbalken eller göra en pall i valfri höjd. Utan pall blir det ca 2m i totalhöjd, mitt max är 2,30 så en pall på 20-25cm kan nog bli bra.
Mek 2spak är std, 2spak m el on/off 3500 extra. 2spak med XYZ funktion (renhorn) 2000 extra.

Vad anses om spakar, El onoff eller XYZ (renhorn) Säljaren menade att XYZ är bättre för man kan smyga, el onoff är ju fullt på?

Magnus M

Det är väl bara el onoff på grip och utskjut? Man kanske vänjer sig, men jag är nog för mekaniskt och renhorn ska va rätt Nice, om kvalitén är bra. Man vill inte få glapp. Fördel att välja bort onoff = slippa ev elproblem.

Hört något om Multiforestkranen? Kan tycka att 4,2m är kanske i kortaste laget.

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!

halvproffs  
#588295
Hema skrev:
Magnus M skrev:Nu har jag fått priser och info ang. Country o det är helt klart intressant.
En Master 550 med lavettstödben från 470 (1,50 breda i uppfällt läge) hamnade ca 10000 över weimers 42-00.
470stödbenen monteras på centrumbalken mellan kran o grind. 550ns orginal sitter under kranfoten.
Här får jag möjlighet att justera in höjden på kranen optimalt, bara att bulta direkt på centrumbalken eller göra en pall i valfri höjd. Utan pall blir det ca 2m i totalhöjd, mitt max är 2,30 så en pall på 20-25cm kan nog bli bra.
Mek 2spak är std, 2spak m el on/off 3500 extra. 2spak med XYZ funktion (renhorn) 2000 extra.

Vad anses om spakar, El onoff eller XYZ (renhorn) Säljaren menade att XYZ är bättre för man kan smyga, el onoff är ju fullt på?

Magnus M

Det är väl bara el onoff på grip och utskjut? Man kanske vänjer sig, men jag är nog för mekaniskt och renhorn ska va rätt Nice, om kvalitén är bra. Man vill inte få glapp. Fördel att välja bort onoff = slippa ev elproblem.


Tyvärr kan jag inte hålla med dig hema för att renhornen tycker jag är jobbiga att lära sig köra.
El on off är direkta men går fort att lära sig.
Har du kärran under tak så är det inga problem med elen. Min är 10 år nu och inga problem.

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588303 Multiforest har jag kollat på ja, prismässigt ligger deras 4800 som kranmans M55.
Det som gör att den går bort är bredden på stödbenen uppfällda som är 167cm.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!

Hema  
#588305
halvproffs skrev:
Hema skrev:
Magnus M skrev:Nu har jag fått priser och info ang. Country o det är helt klart intressant.
En Master 550 med lavettstödben från 470 (1,50 breda i uppfällt läge) hamnade ca 10000 över weimers 42-00.
470stödbenen monteras på centrumbalken mellan kran o grind. 550ns orginal sitter under kranfoten.
Här får jag möjlighet att justera in höjden på kranen optimalt, bara att bulta direkt på centrumbalken eller göra en pall i valfri höjd. Utan pall blir det ca 2m i totalhöjd, mitt max är 2,30 så en pall på 20-25cm kan nog bli bra.
Mek 2spak är std, 2spak m el on/off 3500 extra. 2spak med XYZ funktion (renhorn) 2000 extra.

Vad anses om spakar, El onoff eller XYZ (renhorn) Säljaren menade att XYZ är bättre för man kan smyga, el onoff är ju fullt på?

Magnus M

Det är väl bara el onoff på grip och utskjut? Man kanske vänjer sig, men jag är nog för mekaniskt och renhorn ska va rätt Nice, om kvalitén är bra. Man vill inte få glapp. Fördel att välja bort onoff = slippa ev elproblem.


Tyvärr kan jag inte hålla med dig hema för att renhornen tycker jag är jobbiga att lära sig köra.
El on off är direkta men går fort att lära sig.
Har du kärran under tak så är det inga problem med elen. Min är 10 år nu och inga problem.

Helt ok. 👍 😉 Dock skrev jag "ska va Nice", det är vad jag har hört och läst. Men då lägger jag till "lite hög inlärningströskel" 👍

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!

halvproffs  
#588306 Nu kan det ju vara så att jag har svårt för systemet. Mågen har renhorn på sln kran och jag tycker att det är många rörelser och vridningar för att köra. 2spak blir lugnare handrörelser anser jag.

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593979 Det bidde en Country 550 Master. Var nere hos Niclas i Bodafors i fredags o provkörde en 550 som sitter på deras Kinetic skotare.
Beställde renhorn spakarna samt bromslänkar till grip/rotator, 0.12grip o dom smalare stödbenen från 470kranen.

Så nu ska kärran tas hem för modifiering

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!

Hema  
#593991 Vilket lyft detta kommer bli. 👍

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601511 Nu är kranen hemma🙂
Mycket nöjd hittills, bra bemötande o lev en vecka tidigare än lovat.
Sen hade dom istället för att bara skicka med dom klenare stödbenen från 470kranen gjort om orginalstubben så nu har jag 550s orginalstödben med en totalbredd uppfällda på strax under 1,60.
Ingen extra kostnad för detta så dom verkar vara måna om att kunden blir nöjd.

Fortsättning följer🙂

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603554 Funderar på dimensionering av ramstyrning!
Har dessa prylar till övers, 50mm axel.
Längden på röret som ska sitta i dragstången är 140mm. Balken som sitter svetsad där nu ska bort.
Tanken är att korta in avståndet mellan dom 2 öronen till 145mm samt lägga en bricka som får ta axiallasten.
Sen tänkte jag att man kanske skulle behålla avståndet på öronen(30cm) o ta ett längre rör till dragstången. Eller håller det ändå?
1577655673_dsc_0192.jpg


Magnus M

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).