Skogsvagn (Huggarvagnar)

Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

65 inlägg 19953 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

fendt311  
#633094 Blev super bra. Du ska vara nöjd med dig själv. Gillar sånt här. :-bd :-bd

FTG
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Avslutat-02  
#633095 Va fan var det en ombyggnad...jag satt och kollade efter märke och namn...trodde det var till häst först...

Väldigt fint gjort...fundera du på att bygga åt hästfolk, det har du visat att du kan utan tvekan..

:-bd

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634129 Transporterade kärran idag o hängde på den. Kändes bra o ventilpaketet passade bra i traktorn. Ser lite konstigt ut nu då boogien är framflyttad för att gå på biltransportkärran. Har inte kopplat hydrauliken än.
1585411589_dsc_0340.jpg


Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Leroy  
#635525 Ser bra ut 👍 Har du hunnit pröva ramstyrningen? Det vore extra intressant att få din åsikt när det gäller hur ramstyrningen funkar med midjestyrd traktor framför.

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635598 Jag var uppe idag o skulle koppla all hydraulik o provköra tänkte jag.
Kranen fick jag ordning på men styrningen vart det en plump på🙄. Stödbenet krockade med ena utgången på cylindern så där får jag göra om lite. Tog med cylindern hem, har en idé om hur jag ska lösa det så provkörningen får vänta till påsk. Men kranen kändes bra o det går att lägga hela kranen rakt ut utan att kärran tippar.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637891 Nu har jag provkört🙂 känns bra men ska fixa några småsaker framöver.
1586941234_dsc_0359.jpg

1586941177_dsc_0362.jpg

1586941152_dsc_0373.jpg


Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Leroy  
#638374 Kul, hur upplever du att vagnen i kombination med midjestyrningen på traktorn funkar?

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638500 Har inte vart i skogen än men jag tror det kommer funka bra.
Midjestyrning är ju kanon när man ska backa o styrningen kommer göra det ännu bättre. Körning framåt i kurvor o Midjestyrning har den egenheten att om du svänger mer så genar kärran mer. Draget flyttar ju inåt ju mer du svänger istället för utåt som på en framhjulsstyrd traktor. Denna egenhet är nog den enda nackdelen med Midjestyrning. Ramstyrningen kommer eliminera det problemet.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Leroy  
#638522 Känner igen problemet vid körning framåt. Såg den här filmen:
🙂 Där kan man inte klaga på styrbarheten..

Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Leroy  
#640137 Såg på bilden inifrån hytten att du sitter vänd bakåt vid krankörning. Hur har du löst det? Har själv en Holder C870H men ska man sitta vänd bakåt så behöver man bygga om hytten mkt eller vara gymnast, Nu står jag utanför och kör kranen, för och nackdelar med det med.

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640198 Jag körde utanför på min gamla kärra, med den korta kranen så fick jag använda vinschen ofta så det störde mig inte.
När jag renoverade traktorn så byggde jag om lite i hytten och gjorde en vändbar stol. Det är den lösningen jag kör med nu. Finns bilder här på forat i en tråd som heter Holder.
Lösningen behöver dock lite justeringar för det tar i lite när man ska runt.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640199 Hur tycker du att 870n funkar i skogen?
Markfrigång?

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Leroy  
#640451 Har väl ingen stor erfarenhet av skogskörning med traktor men jag tycker att den är smidig tack vare midjestyrningen och hydrostatdriften. Frigångshöjden är väl knappt 35 cm men nuvarande drag sticker ner rätt mkt. Har inte ngn färdig lösning på det ännu. Sedan är den relativt stark 70 hp och gör 40 km/h på väg.

Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Hema  
#640457
Leroy skrev:Har väl ingen stor erfarenhet av skogskörning med traktor men jag tycker att den är smidig tack vare midjestyrningen och hydrostatdriften. Frigångshöjden är väl knappt 35 cm men nuvarande drag sticker ner rätt mkt. Har inte ngn färdig lösning på det ännu. Sedan är den relativt stark 70 hp och gör 40 km/h på väg.

Kan man få be om en bild på ekipaget? Har länge försökt få fatt i en vettig holdertraktor.

Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Leroy  
#640484
1587917249_img_2011.jpg
Holder C870H + Farma 6t vagn

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).