Skogsvagn (Huggarvagnar)

Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

65 inlägg 19955 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605234 En till fundering! Hur hög markfrigång bör man minst ha under centrumbalken tro?
Jag hade först tänkt fästa hjulaxeln i underkant av centrumbalken o sen lägga på en 100 mm hög balk ovanpå axeln så lastytam blir i höjd med överkant centrumbalken.
Markfrigången blir då 55cm.
På bilden ligger centrumbalken på 50cm.
Eller ska man gå neråt o lägga 100mm Balken under axeln så axelns övre yta blir i jämnhöjd med centrumbalkens översidan,
Då blir det ca45cm under.
Att jämföra med traktorn som har 45 cm under axlarna o 40 under draget.
1578346895_dsc_0212.jpg
1578346883_dsc_0211.jpg


Magnus M

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Hema  
#605238
Magnus M skrev:En till fundering! Hur hög markfrigång bör man minst ha under centrumbalken tro?
Jag hade först tänkt fästa hjulaxeln i underkant av centrumbalken o sen lägga på en 100 mm hög balk ovanpå axeln så lastytam blir i höjd med överkant centrumbalken.
Markfrigången blir då 55cm.
På bilden ligger centrumbalken på 50cm.
Eller ska man gå neråt o lägga 100mm Balken under axeln så axelns övre yta blir i jämnhöjd med centrumbalkens översidan,
Då blir det ca45cm under.
Att jämföra med traktorn som har 45 cm under axlarna o 40 under draget.
1578346895_dsc_0212.jpg
1578346883_dsc_0211.jpg


Magnus M

Det viktigaste är väl att mittbalken blir vågrätt/horisontell, när den är påhängd på traktorn. Så om du vet hur det blir på dragsidan, så löser väl sig resten sig rätt naturligt. Sedan om boggibalken hamnar lite under, så finns det väl inget som säger att det måste vara plant?

En nackdel med att ha för stor skillnad i markfrigång mellande två, är väl att om du backar in, skulle du riskera att sätta dig på någonting med traktorn. Bara för att vagnen gick in så smidigt?

Ska bli intressant att se den färdig, dimensionerna ser lagom ut. 👍

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619492 Kommer detta att hålla?
1579282745_dsc_0239.jpg

1579282725_dsc_0238.jpg


Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Leroy  
#625118 Jag tycker det ser väldimensionerat ut. Har du kommit vidare med bygget?

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625127 Ja den är nästan klar, allt är svetsat nu så bara målning kvar.
Sen ska jag göra en upphängning till ventilpaketet så det blir enklare att montera det i traktorn. Var på feltema o köpte en liten vinsch idag.
Köpte även små blink/bakljus till mc samt en liten arbetsbel. som jag ska fälla in i bakre banken.
Är lite osäker på var jag ska placera vinsch ventilen oxå, tänkte bakom grinden men för slangarna skull vore det bättre på kranpelaren. Får se var det blir bäst.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Leroy  
#625134 Kul, förmodar att du har hunnit provköra en del. Hur känns kranen i kombination med vagnen?

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625140 Faktiskt inte, har ju kärran hemma i garaget o traktorn står 4,5 mil bort.
Men jag måste kunna köra kranen för att montera färdigt så lurade på om jag kan koppla kranen till vedmaskinen lite provisoriskt innan jag flyttar kärran.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Leroy  
#625462 Okej . Har en Farma 6t med 3,8m kran nu men undrar vad gränsen går för längre och kraftigare kran?

Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Hema  
#625500
Leroy skrev:Okej . Har en Farma 6t med 3,8m kran nu men undrar vad gränsen går för längre och kraftigare kran?

Fråga vad Farma rekommenderar, utan att äventyra vagnen. Alternativt får man förstärka kranfästet på vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625512
Leroy skrev:Okej . Har en Farma 6t med 3,8m kran nu men undrar vad gränsen går för längre och kraftigare kran?

Vad är det för dim på centrumbalken?

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Leroy  
#625824 120x120 med 6mm gods

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626016 Ok, då är det nog som Hema skrev, mer en fråga om infästningen är stark nog. Det borde dom kunna svara på hos Farma.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633029 Provkört😀 kopplad till vedprocessorn kunde jag konstatera att det fungerar som tänkt. Ska ordna med transport till nästa helg🙂
1584887937_dsc_0330.jpg

1584887925_dsc_0331.jpg


Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Hema  
#633065 Jasså du tröttnade på vagnen och köpte ny, för den där så såg ju riktigt proffsig ut! ;) :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Välja rätt kran!+ombyggnad av kärra!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633079 🙂 Tackar🙂 synar man nära så syns det allt att det är en amatör som svetsat men jag är nöjd med resultatet. Det var skönt att få ut den så man ser den på lite håll. Var lite orolig ett tag att den skulle se konstig ut i proportionerna men tycker det ser ok ut nu.
Lastarean är 1,6m2
Magnus M

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).