Skogsvagn (Huggarvagnar)

Svag grip

9 inlägg 4032 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svag grip

fitz  
#583342 Jag tycker att spetskraften på min nya timmergrip är alldeles för dålig. Bytte nyligen till en 20 m2 Dalagrip just för att den på pappret är starkare än de flesta andra i sin storleksklass men det märks ingen skillnad mot tidigare. Jag kan till exempel inte lyfta en 400-500 kg ensilagebal utan att den tappar greppet. Kranen (en traktormonterad FMV 360) i övrigt är stark och funkar utmärkt. Börjar fundera på om problemet kan ligga hos rotatorn, en Finn-Rotor CR300. Kan den släppa igenom för lite olja?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Svag grip

Blondin 750  
#583353 Vilken modellerna har du, DG20-1 eller DG20-2? Jag har testat DG20-1 och den blev inte långlivad hos mig, sålde den efter ett par månader efter att jag hade renoverat min gamla FMV 0,21. Har nu en DG 25 som jag är nöjd med då den fungerar bra med mitt låga systemtryck, 140bar.
Spontant så känns en 0.20grip liten för att hantera ensilagebalar, spetskraften mäts ju just vid spets mot spets och om gripen är helt öppen för att nå runt balen så är ju klämkraften inte alls i närheten av vad den är när gripen är spets mot spets. den är ju konstruerad för att hålla ett virkesknippe eller en stock med skänklarna omlott.
Inre läckage i rotatorn kan ju vara möjligt men jag tror att dina förväntningar på gripen är lite för högt ställda för det ändamålet du beskriver.
Rotatorns möjlighet att släppa igenom högt flöde har inte något att göra med hur stark gripen blir, det påverkar bara hastigheten på gripen.

Avatar Fallback

Re: Svag grip

Blondin 750  
#583358 Jag har även en DG20 risgrip som jag tror är samma konstruktion som DG20-2 virkesgrip. Den har en ganska liten cylinder och kolv och är väldigt snabb men då också självklart lite svagare i klämfunktionen. Skulle säga att den skiljer sig mot DG-1 i samma omfattning som specifikationen säger, snabbare men klenare.

Avatar Fallback

Re: Svag grip

fitz  
#583398 Det är just en DG20-2. Vi mitt systemtryck 190 bar ger den enligt agenten Sit-Right 10.6 kN spetskraft. Jag hade ju hoppats på en märkbar skillnad mot min tidigare 0,21 KTS-grip med bara 7 kN.

Visst jag kan leva med att den inte är optimal att lyfta balar med men jag tycker även den är påtagligt svag just när man ska plocka några stockar ur en välta. Kanske är mina förväntningar för höga - min referenspunkt är en gammal Simson Junior-kran med stående kolv i gripen...

   TS
Avatar Fallback

Re: Svag grip7

sveakatten  
#583410 Har du testat trycket ?

Avatar Fallback

Re: Svag grip

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583427 Har du 190 bar i systemtryck till Fmv360? Den ska ha 175 bar 😉
Med de trycket borde de vara bra kläm att plocka virke tycker jag

Avatar Fallback

Re: Svag grip

Blondin 750  
#583434 Om det finns lite bilder på ekipaget så tror jag inte att någon misstycker att de publiceras här. 😉

Användarvisningsbild

Re: Svag grip

totte  
#583688
fitz skrev:Börjar fundera på om problemet kan ligga hos rotatorn, en Finn-Rotor CR300. Kan den släppa igenom för lite olja?


För litet oljeflöde gör att den blir långsam, inte att den blir svag.

Avatar Fallback

Re: Svag grip

Prickskytt  
#595825 Spetstryck mät nog inte när gripen är helt öppen, man tappar väldigt mycket moment i det läget, jag hade en Möre 022 grip original på vagnen och hade samma problem med balar. Jag bytte till en Intermercato 025 och nu är det inget problem med balarna. 022 gripen öppnar 122cm tror jag och går precis att klämma på en bal, 025an öppnar 145cm och kan stänga en del innan den klämmer på balen och får ett mycket bättre moment.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).