Skogsvagn (Huggarvagnar)

Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 102HD

196 inlägg 44494 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Richard B  
#575542 Halvt lånar tråden men om man har skog på 30 hektar och funderar på Country T30(dvs 3 ton) samt crane country 470(dvs 470cm kran), den känns prisvärt eller tror ni man blir less på att kran är för kort och då tänkt att göra all gallring samt avverkning själv. Ska även vara en stegmatare till.
Jag har inget emot att köra flera ggr med låg last för det är ganska kul att köra samt lite terapi och det tär inte så mycket på marken, jag är lite som person att jag vill ha något steg över atv men inget stort och byngligt bara så jag har kraft med stegmatare för arbetet blir för slitit och innefektivt i längden annars.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Vardon  
#575543 4,70 är väl aningen kort. Jag har en kran på 4,20 och den är ju för kort.

Sen i skogen så vill man alltid ha längre kran. Har du 100m kran kommer du snart behöva 102 m osv men på nått vis tycker jag det funkar okej ändå

Problemet tycker jag är vid avlägget. Man når liksom inte. Får man inte taget i jämvikt så räcker det inte riktigt, man behöver flytta sig för man når inte om man ska ha kranen i sida och får jämndra vältan mot bakdäcket etc. Är det sen ett stort dike blir det snart plockepinn av det.

Samt att smidigt med tom vagn kunna ta en stock bakom vagnen.

Det

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Richard B  
#575547 Bra förklaring, jag begriper lite bättre då.
Jag tänker att jag måste vara noggrann med stegmatare att placera timmer så att det blir bra högar när man ska dit med vagn och plocka upp allt.
Det skulle vara bra att veta minimal gräns för längd på kran även om man alltid vill ha längre men det kanske är svårt att säga.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575553 Har haft 4m ,4,8m 5,7m och nu 6,6 som takmontage på olika traktorer genom åren, 5,7 fungerade rätt men hade gärna haft dubbelteleskop på min 6,6m kran för som sagt kan ju alltid vara längre 😉

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Richard B  
#575560 Intressant, jag tar till mig det och tackar för svar 😀 👍 🚜

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

källshult  
#575602 Hade en 13 ton moheda med 7.60 kran men inga stödben så det gick inte att utnyttja räckvidden fult ut innan man får last på vagnen fick kompensera det att vrida ramstyrningen för att minska vältning .den nya vagnen är en 10 ton med 6.60 kran och stödben och då kan jag vrida över ramstyrningen och där få ca 1 m till och när man lastar av kan man ta fulla gripar med fallande massvedlängd när stödbennen är nere så jag saknar inter den meter jag förlorade när jag bytte ner mig inte när jag skota ut men däremot skulle man ha längre kran när jag har processorn på vagnen

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Richard B  
#575606 Intressant, får komma ihåg stödben på vagn. 👍

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

molnia  
#575618 Önskad kranlängd är ju mkt av vad man kör för virke. Som tidigare sagts så är avlägget där man får mest besvär med en kortare kran. I skogen får man köra närmare eller vincha men vid avlägget står man ofta nära och kan inte förändra så mkt. Jo ramstyrning o stödben som nämts. Men om man har stock på 5,5 m. För att få lite balans och lyfta av i ett tag så krävs gripa den på mitten. Kör man bara hemved kan man ju apptera på 3m. Stockar går ju med fler omtag men mer tidsgrävande. Jag skulle säga att en gräns är någonstans kring 5m kran för att handtera 5-5,5 m stock. Kortare, mer omtag längre smidigare avlastning utan omtag.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Richard B  
#575629 Bra info, får tänka igenom kranlängd en gång till känner jag 👍

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

bmboxer350  
#575652
AndreasEliasson skrev:Stämmer vagnen är en 2018. Att vi inte kunde speca tillval är inget negativt då vi inte hade spelat den såhär fullutrustad själva. Kelsa pro c med minispak är ju t.ex 130.000 extra. Lika så skivbromsar hade vi inte tagit på alla hjul. Var 24.000 per par t.ex.

Vi mätte upp allt om detta när vi kollade på vagnen och enligt mina mätningar ska det funka, återstår att se!

Vi fick även med en kranhöjare ca 10 cm som vi kan sätta på.

Grattis till nya vagnen. Jag har samma vagn med stort lastrede. Att kranen skulle ta i grinden är en myt vid normalt arbete. Redet är bra då det ger en lägre tyngdpunkt vid lava lass i brant terräng. Nackdelen är stakarna som borde varit mer bockade inåt. Vagnen blir väldigt bred om det lutar.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

molnia  
#575653
molnia skrev:Önskad kranlängd är ju mkt av vad man kör för virke. Som tidigare sagts så är avlägget där man får mest besvär med en kortare kran. I skogen får man köra närmare eller vincha men vid avlägget står man ofta nära och kan inte förändra så mkt. Jo ramstyrning o stödben som nämts. Men om man har stock på 5,5 m. För att få lite balans och lyfta av i ett tag så krävs gripa den på mitten. Kör man bara hemved kan man ju apptera på 3m. Stockar går ju med fler omtag men mer tidsgrävande. Jag skulle säga att en gräns är någonstans kring 5m kran för att handtera 5-5,5 m stock. Kortare, mer omtag längre smidigare avlastning utan omtag.


Edit; såg efter mitt inlägg att vardon formulerat sig mkt bra och likvärdigt

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

ss0803  
#575659
bmboxer350 skrev:Jag har samma vagn med stort lastrede. Att kranen skulle ta i grinden är en myt vid normalt arbete.

Intressant!

Har du teleskop- eller lavettstödben på din 102-vagn?

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

bmboxer350  
#575678 Teleskop

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

ss0803  
#575681 Det förklarar varför du inte upplever några problem med 304T och stora grinden.

Kranpallen till teleskopstödbenen är nära 3dm högre (298mm för att vara exakt) än motsvarande för lavettstödbenen.

1562915814_d5e43394-bb1c-4ab6-a548-1fb9d2751da4.png


Det innebär att din bom sitter drygt 160mm högre än vad 305T skulle göra med lavettstödbenen, skillnaden på pelarhöjden mellan 304T och 305T är 136mm.

Både stegmaster och trådskaparen har ju 304T i kombination med lavettstödben.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

bmboxer350  
#575684 Valde teleskop då åf rekommenderade dessa pga risk för skador om man glömmer fälla upp dem. Fungerar bra men kräver hårt underlag. Borde koppla in så att det inte går att flytta traktorn med stödbenen nere.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).