Skogsvagn (Huggarvagnar)

Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 102HD

196 inlägg 44365 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

källshult  
#573900 Om du ska ha pump å tank köp då kolv pump eller ving pump och ha direkt på kraftuttaget tappen. Dom pumparna går tystare. Har tyvärr förbrukat några såna med växellådor

FTG
Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

rol  
#573907 Hej har precis köpt en Weimers kärra svensktillverkade 12 tons med driv du kan välja kran jag ska montera en Mowi
en gång Mowi altid Mowi snabb o bränsle snål påg lågt flöde

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

AndreasEliasson  
#573918
rol skrev:Hej har precis köpt en Weimers kärra svensktillverkade 12 tons med driv du kan välja kran jag ska montera en Mowi
en gång Mowi altid Mowi snabb o bränsle snål påg lågt flöde


Ok! Vilken Mowi kran kommer du välja? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

AndreasEliasson  
#573920
källshult skrev:Om du ska ha pump å tank köp då kolv pump eller ving pump och ha direkt på kraftuttaget tappen. Dom pumparna går tystare. Har tyvärr förbrukat några såna med växellådor


Blir det MOWI kranen tror jag vi ska klara oss utan! :) Blir det Moheda eller Kesla måste de nog på pump. Tack för info!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

AndreasEliasson  
#573921
stegmaster skrev:På tal om pris, så gissar jag det slutar på ca 450-500tkr, lite beroandet på va du väljer til och typ av kran.
Mowi kan ju spara lite vid att inte ha stödben, men köper man til eget hydraulsystem, el.spaker, vinsj, lite ljus, mm................... , så drar priset snabbt iväg.
Kesla ligger på 459tkr här i Norge. (kolla annonsen nedan)
Med körventil, lavettstödben och eget hydrauliksystem, som min vagn har, skulle jag gissa priset blir nära 500tkr.
Denna i annonsen har dock 550/22,5 däck och prog26 gripen, så der er ju värd lite, men ingen jätteskillnad i pris.
(MIn vagn har 500-17 däck och prog25 grip.) priset blev då ca 370tkr sen drygt 2 år tilbake.
Kan tyvärr bara uttala mig om kesla, då det er dom jag har erfarhet med.
Lycka til med ditt val hur som helst, det er roligt när man er i köpläge. :-bd


Vad jag hört ska MOWI vara vältkänsliga? Men jag antar att en 1250WD med 500 däck och kanske dessutom vätskefyllda ska klara av en del :) OK! Blir spännande och se vad jag får för priser idag här i Sverige :) Haha ja jag håller med, bara frågan hur mycket det kommer svida i plånboken, vet ju att det gjorde det för dig när du valde Keslan :lol:

https://www.finn.no/b2b/agriculturetool ... =147923188


1562050189_img_20190525_172703.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

AndreasEliasson  
#573922
AndreasEliasson skrev:
stegmaster skrev:På tal om pris, så gissar jag det slutar på ca 450-500tkr, lite beroandet på va du väljer til och typ av kran.
Mowi kan ju spara lite vid att inte ha stödben, men köper man til eget hydraulsystem, el.spaker, vinsj, lite ljus, mm................... , så drar priset snabbt iväg.
Kesla ligger på 459tkr här i Norge. (kolla annonsen nedan)
Med körventil, lavettstödben och eget hydrauliksystem, som min vagn har, skulle jag gissa priset blir nära 500tkr.
Denna i annonsen har dock 550/22,5 däck och prog26 gripen, så der er ju värd lite, men ingen jätteskillnad i pris.
(MIn vagn har 500-17 däck och prog25 grip.) priset blev då ca 370tkr sen drygt 2 år tilbake.
Kan tyvärr bara uttala mig om kesla, då det er dom jag har erfarhet med.
Lycka til med ditt val hur som helst, det er roligt när man er i köpläge. :-bd

https://www.finn.no/b2b/agriculturetool ... =147923188


1562050189_img_20190525_172703.jpg



Vad jag hört ska MOWI vara vältkänsliga? Men jag antar att en 1250WD med 500 däck och kanske dessutom vätskefyllda ska klara av en del :) OK! Blir spännande och se vad jag får för priser idag här i Sverige :) Haha ja jag håller med, bara frågan hur mycket det kommer svida i plånboken, vet ju att det gjorde det för dig när du valde Keslan :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

XmangeX  
#573924 Oljeflödet på en MOWI 1050WD kräver 90 liter

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Wrangler  
#573932
XmangeX skrev:Oljeflödet på en MOWI 1050WD kräver 90 liter


Har för mig att d är minst 65 liter/min, därav så säljs väl dom flesta 1050wd med 70 liters pump

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

XmangeX  
#573934 Har nämligen beställa en 1050wd i våras å försäljaren sa 90liter men mowi själv rekommenderar att sätta pump med tank med driven vagn

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

stegmaster  
#573937
ss0803 skrev:Jag tror proG25 som strulat för dig stegmaster har utgått ur sortimentet.

Japp, den er ur produktion, och bra er vel det.
Min har dock hållt ihop bra dom senaste 1,5 åren med den senaste forstärkte bulten jag fick då, men just den konstruktionen som de valt på prog25 gillar jag inte, så knappast någon som kommer sakna den. :wink:
Gripen er rejäl i sig, men hadde en svag punkt med med kolv och parallelstag på samma bult med bara ett stöd i varje ende.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

JohannesG  
#573939 Inget ont menat om Weimer, men deras 12tons vagn är inte riktigt värd namnet 12 ton. Med en lastarea på bara 2,5m2 är kanske 11ton mer korrekt. En annan sak att se upp med är att om de inte ändrat sen jag kollade på dem är ramstyrningscylindrarna enormt oskyddade och riskerar skadas mot stubbar eller stenar.

Även om man väljer Mowi behövs en del flöde om vagnen har drivning. Går åt en del olja där, det har ju inget med kranen att göra. Och det låga flödet på Mowi-kranen är ju en sanning med viss modifikation, se tidigare länkad tråd.

@rol Monterar du eller Weimer kranen?

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Wrangler  
#573940
XmangeX skrev:Har nämligen beställa en 1050wd i våras å försäljaren sa 90liter men mowi själv rekommenderar att sätta pump med tank med driven vagn


Undra om dom rekommendera d pga att man ska slippa värmegång via snabbkopplingarna om traktorn leverera 90 liter, för när jag kollade priser förra året så var säljaren skeptiskt till 90 liter pump, kanske han blev pga att det skulle vara ett hydraulisk tvåspak system men min tanke var ju att man skulle kunna köra kranen mer eller mindre på nästan tomgång . Vad för spaksystem tog du??

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

XmangeX  
#573943
Wrangler skrev:
XmangeX skrev:Har nämligen beställa en 1050wd i våras å försäljaren sa 90liter men mowi själv rekommenderar att sätta pump med tank med driven vagn


Undra om dom rekommendera d pga att man ska slippa värmegång via snabbkopplingarna om traktorn leverera 90 liter, för när jag kollade priser förra året så var säljaren skeptiskt till 90 liter pump, kanske han blev pga att det skulle vara ett hydraulisk tvåspak system men min tanke var ju att man skulle kunna köra kranen mer eller mindre på nästan tomgång . Vad för spaksystem tog du??


EHC mini spak var samma pris som EHC stor spak ser ingen anledning till att ta storspak i det läget + småspakarna tar upp mindre plats i hytten.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

AndreasEliasson  
#573962
XmangeX skrev:Har nämligen beställa en 1050wd i våras å försäljaren sa 90liter men mowi själv rekommenderar att sätta pump med tank med driven vagn


Fick svar idag om MOWI försäljaren att det är 75liter som behövs till 1250WD. Så blir en pump på 90L isåfall :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Mossebo  
#574003 Finns väl en stor keslahandlare som håller på att sälja ut pga märkesbyte.
Vet inte om man får göra reklam för handlare eller ej?
Föreslår att du ringer dit. Känns som en av de bättre "säljarna" i mitt tycke.
Jag hade nog för min del helst kombinerat Moheda kärra med keslas kran. Man måste upp i storlek på keslas vagnar för att de skall bli riktigt fina tycker jag.
Har du kollat nått på hypros ekipage? Vet ej vad priset ligger på dessa men de är väl oxå väldigt högt rankade å byggs ju i Sverige så lätt om det skulle vara nått special.
Inom 10 år har ni säkert ändå köpt en hypro processor 🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).