Skogsvagn (Huggarvagnar)

Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 102HD

192 inlägg 43306 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Id125  
#623868 Ok.
Tack så mycket för svar. 👍
Kan nog bli en sådan vagn

FTG
Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623883 Har man haft drift vill man inte vara utan och bredare hjul vill man med ha...
Har 500/45-22,5 på min 121 4wd och hade gärna haft 600 😉

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Oleab  
#624972 Har precis fått hem och börjat köra med en 1250 WD här, du blir nog inte besviken med en sån :) Tänkte först på 1050 sedan den ska användas i gallring, fast det finns ju inte bredare än 400-hjul, så det blev den här med 500 istället. P40T kran med 7,5m räckvidd uppskattas. Fast man får komma ihåg att svänga draget om man måste sträcka ut den utan stödben ;)

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Fredi  
#624976 Varför har dom oljetanken gjord så att sugslangen är uppe på, en jäkla uppförsbacke att suga oljan för pumpen😲

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624977
Fredi skrev:Varför har dom oljetanken gjord så att sugslangen är uppe på, en jäkla uppförsbacke att suga oljan för pumpen😲

Antagligen för att minska risken med få den i kläm och den mindre utsatt

400/60-22,5 och 500/45-22,5 har i stort sett samma diameter och jag bytte på min gamla moheda till 500 utan större problem förutom att fälgen var tvungen att bredda bara utåt med den lagerbelastningen de får

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Oleab  
#625013
Fredi skrev:Varför har dom oljetanken gjord så att sugslangen är uppe på, en jäkla uppförsbacke att suga oljan för pumpen😲


Det är nog som Gnisten säger. Själva pumpen sitter ju lägre än tanken, så det är ingen skilnad på trycket så länge det finns olja i slangen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

MalZon  
#826266 Väcker en gammal tråd...
Ska titta på en begagnad M121 4WD med M50 kran och EHC spakar. Är det något specifikt jag ska kolla efter? Tänker mest på om det finns något på vagnarna eller kranarna som erkänt brukar ge sig eller liknande. Annars är det ju skicket i allmänhet som man ska kolla på.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826446 Är de den som ligger på blocket i växjö?
Kan var bra att se om ägaren har vetat hur han använder en fettspruta 😉
Har en 121 4wd med en M65 traktormonterad verkar hålla ihop bra.
Har M50 kranen 4 kantig kranfot är de ett plus

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

MalZon  
#826451
gnisten83 skrev:Är de den som ligger på blocket i växjö?
Kan var bra att se om ägaren har vetat hur han använder en fettspruta 😉
Har en 121 4wd med en M65 traktormonterad verkar hålla ihop bra.
Har M50 kranen 4 kantig kranfot är de ett plus

Ok låter bra. Den jag kollade på hade verkligen allt jag vill ha men inga stödben. Är van vid dem så vill nog inte vara utan. Att sätta dit var ingen omöjlighet men han skulle kolla med FTG om hur avancerat det skulle vara och pris på det.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Amatörhuggare 62  
#826613 Fanns fästena på grinden ? och extraknappar på spakarna och 2 extraventiler på paketet att koppla in stödbenen på. Annars kostar det ju lite extra. Jag köpte bara stödbenen, för ett tag sedan, och gav 14 000 kr. Var en som ångrat sig, så dom låg å skräpa i ett hörn på Axima. Följde även med lite slangar å skruv.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

MalZon  
#826619
Amatörhuggare 62 skrev:Fanns fästena på grinden ? och extraknappar på spakarna och 2 extraventiler på paketet att koppla in stödbenen på. Annars kostar det ju lite extra. Jag köpte bara stödbenen, för ett tag sedan, och gav 14 000 kr. Var en som ångrat sig, så dom låg å skräpa i ett hörn på Axima. Följde även med lite slangar å skruv.

Fästen fanns. Ska kolla lite närmre på detta.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

generationsskifte  
#826624 Vi kör med en 13t Mohedavagn utan stödben där det sitter en M50 kran. Gäller att man är med och kör över vagnen motsatt håll när man inte har någon vidare lass. När man väl fått på lite stock så har den ingen tendens att välta. Är en vanesak det där.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

MalZon  
#826630
generationsskifte skrev:Vi kör med en 13t Mohedavagn utan stödben där det sitter en M50 kran. Gäller att man är med och kör över vagnen motsatt håll när man inte har någon vidare lass. När man väl fått på lite stock så har den ingen tendens att välta. Är en vanesak det där.

Jo, är väl som sagt när den är tom som det är känsligt. Är van vid att svänga över vagnen mot virket, ner med benen och sen inte behöva bry sig.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

maltex  
#826633 Fördelen med stödben är väl att man kan utnyttja större del av kranens arbetsområde. Lite dumt att skaffa en kran med skaplig räckvidd och bara kunna använda den på en viss sektor. Det naturligalyftområdet är ju liksom där det är,säljs ganska få skotare utan midjelås numera.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

MalZon  
#826639
maltex skrev:Fördelen med stödben är väl att man kan utnyttja större del av kranens arbetsområde. Lite dumt att skaffa en kran med skaplig räckvidd och bara kunna använda den på en viss sektor. Det naturligalyftområdet är ju liksom där det är,säljs ganska få skotare utan midjelås numera.

Precis det du pratar om är det jag måste göra med min 5,1m kran idag. Har fått det bekräftat att det går att eftermontera benen relativt enkelt så kan nog bli affär ändå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).