Skogsvagn (Huggarvagnar)

Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 102HD

192 inlägg 43285 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

stegmaster  
#575688 Dom lavett som finns på dessa vagner kör du inte sönder i första taget, dom er rett rejäla, och kan inte jamföras med nåt som finns på en 9t vagn.
Dessuten behovs dom med långkran, om man vil kunne bruka full längd och tom vagn.
Even med lavett lyfter det lite då, men med teleskop skulle det bli ennu värre. (even om dom er ganska breda för att vara teleskop).
Att dessutan kunne knuffa vagnen tilbaka upprest efter velt har jag ochså erfart kan vara riktig fint. :mrgreen:
Dessutan lite tur att jag lyssnadet på ÅF, för med 30cm högare kran hadde jag inte kommit under järnvägsöverfarten, det er just så går nu.
Sen skymmar lavett inte sikten til lastredet lika mycket som teleskop.
Det er egentig bara prog25 gripen som vore undermålig, men denna har ju inte TS, så det var smart.
Annars er det rejäl vagn/kran tycker jag.
Med 30cm forlängare er lastarealet 2,8m2, och större lass enn detta vil jag inte har hur som helst, då flera av mina skogsväger börjar vika sig med så tungt lass, då jag samtidig kommer lengre ut vägkanterna med den 246cm breda Kesla vagnen, mot mina tidligare 9t vagner på ca 220cm, och ca 2/3 vikten.
Så på så vis passer min Kesla vagn mig perfekt, man vi har alla olika förutsättningar, så andra tycker nok annorlunda.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

stegmaster  
#575689 När gjelder detta med stora lastredet(eller högre staker), så er det inget stort problem, det handler bara om att lära sig köra lite annorlunda enn med 5m kranen man hadde tidligare, var man nästan alltid körte med rak kan(bom och stick rakt ut).
Med långkran får man bruka teleskopet mer, och ha lite vikning på stickan så unngår man detta helt.
Som sagt, i början glömde jag mig bort vid några tilfällen, men nu med lite mer körtrening så gör jag nästan aldrig detta misstag.
Givetvis inte helt optimalt, men måste inte göra problemet större enn va det er i praktiken, handlar bara om att vänja sig.
Lite som med stödbenen, komme inte ihåg senaste gången jag forsökte köra igång med stödbenen nere, dock har jag kört med vagn med stödben sen år 1998, så det sitter i ryggmargen, som vi säger här i Norge. 8)

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

ss0803  
#576934
AndreasEliasson skrev:Nu är det klart. Det blir en Kesla igen som visats på någon visning, så gott som ny.

När blir det leverans?

Är ju nyfiken på bilder på detta fina ekipage.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

AndreasEliasson  
#576935 Det blir om ca 2 veckor 😁 Semester tider nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

jonko  
#577680 Mina funderingar om ben och kranlängd:
Kranen är alltid för kort. har nu 7.2m och körde för ett år sedan med 6.2m, man märker egentligen ingen skillnad där på längden.
har nu lavett jämfört med teleskop förr.

Nya vagnen är underbar då den har lavett och står kvar samt lyfter allt man ser! det är guld! MEN den är stor och spårar inte som kesla 9t.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

AndreasEliasson  
#586610 Den som väntar på nått gott väntar aldrig förlänge, nu har kärran kommit och är monterad! G26 grip och bild på kranhöjare med :) Vi är riktigt nöjda änsålänge.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

halvproffs  
#586611 Det ekipaget kommer du bli nöjd med 👍

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

ss0803  
#586620 Mycket fint!

AndreasEliasson skrev:Kranhöjare

Kan du ställa en tumstock vid distansen mellan kranpall och vridhus vid tillfälle?

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

80-90  
#586626 Det va häftiga saker 👍grattis

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Mikael A  
#590674 Grattis! Grymt fint ekipage. En rejäl vagn för att kallas 10-tonnare.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Jonte76  
#621435 Är du nöjd med vagnen nu när du förhoppningsvis har hunnit köra en del med den?

Jag stod i valet i kvalet mellan en Kesla 122 och Mohedas 121. Blev dock en moheda i höstas efter jag provkört en kesla vagn och upplevde driften som undermålig gämfört med mohedan. Båda med Robson drift. Fanns dock en del saker som kesla definitivt var bättre på men driften var huvudanledningen att jag bytte vagn...

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

AndreasEliasson  
#621445
Jonte76 skrev:Är du nöjd med vagnen nu när du förhoppningsvis har hunnit köra en del med den?

Jag stod i valet i kvalet mellan en Kesla 122 och Mohedas 121. Blev dock en moheda i höstas efter jag provkört en kesla vagn och upplevde driften som undermålig gämfört med mohedan. Båda med Robson drift. Fanns dock en del saker som kesla definitivt var bättre på men driften var huvudanledningen att jag bytte vagn...



Hej! Vi är supernöjda med vagnen. Kranen är stark och kärran riktigt stabil. Driften fungerar tillräckligt för det vi behöver men kan hända mohedan är starkare där. Kranmässigt tycker jag de är sak samma ungefär, kört M50 och den upplevdes lite mindre men är ju såklart för den är det med. Tror du blir nöjd med mohedan, vi var ju i samma val som du och det var nog priset som gjorde att de blev en kesla framför mohedan. Teknologin känns lite mer modern i keslan med kanske men är ju för vi har deras proC system. Du får gärna slänga upp en bild på din vagn med 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Jonte76  
#621465 Vad kul att du är nöjd! Är himla nöjd med min vagn med så allt gott.

Håller med, keslans styrsystem är helt klart snäppet modernare än Mohedas. Jag hade turen att få tag i knappt begagnad moheda med fjärrstyrning (scanreco) så blev en snabb affär till rätt kurs.

Var annars inne o suktade efter keslas 4 hjulsdrivan med navdrift men detta blev en mycket mer ekonomiskt fördelaktig och förnuftigare affär... Annars är det nog så att Röjsågen är den enda affären som verkligen varit lönsam 😋

Kommer givetvis bild med... Skit väder o smutsig traktor men så verkligheten ser ut i dag.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Id125  
#623834
källshult skrev:Har en moheda 101 4wd med m 40 kran pump å tank två spak pcl är mycket nöjd med den. Kör mest första gallring och andra gallring och barkborre träd och storm fälld skog . Det ända som jag är inte nöjd med är att det är för smala hjul har 400 skulle vilja ha 500 på den vagnen .har kört i fyra år med den


Hej.
Spanat runt lite efter info. om sån vagn du har.
Har fått ett pris på nästan exakt en sån du har, undantag att den inte är 4wd och 15/70x18-hjul.
Kommer jag ångra mig om jag skippar 4wd?
Fungerar PCL-systemet bra? Eller bör man ha en bättre funktion?
Känner att plånboken är något för liten för det...

Tack på förhand

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

källshult  
#623841 Pcl funkar mycket bra hade även det på min gamla vagn och den var 17 år gammal när jag bytte in till 101. 4wd var också mycket bara men sen beror det på vad man har för någon terräng . Tyckte även att hjulen är för smala skulle vara 500 . Minna uppdragsgivare hade skiftande terräng kuperat och mycket sten och blötmark . Nu har jag sålt mina grejer pga att kroppen börjar svikta och jag körde mycket på min fritid på helger och semestra för att köra .själv har jag bara 25 ha och ska bara sköta mitt egna och sen har kunduppdragen minskat också har ju en heltids anställning som montör som jag trivs med. Man får anpassa sin kostym efter sin verksamhet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).