Sida 1 av 1

Parallellförd kran, vad är fördelen?

Postat: tis 11 jun 2019, 20:27
av Jolly
Vad är fördelen med den konstruktionen?
Jag har inte tänkt på det innan, men jag såg en hel del på elmia. Är det bättre att ha en sån skogskärra?

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

Postat: tis 11 jun 2019, 20:53
av Fredrik Reuter
Hej,
Den är enklare att manövrera eftersom gripen befinner sig på någorlunda samma höjd från marken när du manövrerar stickan på kranen.
En annan fördel är också att den inte behöver lika mycket hydraulflöde.

Smaken är som baken och vi följer oftast trender. De som kör parallellförd kran på skogsvagnen vill sällan byta till en vanlig, omvänt gäller kanske också.

På de stora maskinerna så är vanliga vikarmskranar standard på skotare medans parallellförda kranar är standard på skördare.

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

Postat: tis 11 jun 2019, 22:59
av Sågen Djupvik
Följdfråga, varför byggs nästan inga stora skotare med parallelkran? På de små däremot är det ju vanligt.
Kör själv parallelkran på skogsvagn och är väldigt nöjd 🙂 Som kranspetsstyrning fast utan elektronik 😜

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

Postat: ons 12 jun 2019, 10:09
av stegmaster
En stor nackdel jag ser för min del er höjden, men annars verkar det vara fina kraner, spesielt nu med lite längre räckvidd.
En mowi 1250 med P40t kran har en höjd på 328cm, medans min Kesla knappast er högre en ca 285cm (hittar inte helt eksakta siffror). Båda med 500/17 hjul.
Så det skiljar typ en halv meter i höjd, det skulle funka dårlig när jag måste under järnvägöverfarten på bilden nedan (ca 300cm) med merparten av virket jag huggar. Det er knappt så kesla vagnen med vikarmskran ochså smetar under här.
Bara typ 10-15 cm marginal.
Det er i bakkant det er lågast då vägen lutar en del.
Som ni ser så er helt på gränsen med bredden ochså, vagnen er 246cm, överfarten 250cm bred i väghöjd. 8)
Så 600 hjul med en vagnsbredd på 260cm hadde even det funkat dårligt. :smile:
Efter kommunen har haft underhåll på vägan, får jag kolla höjden på nytt, för om dom grusar upp med ny grus minskar ju höjden, men drar dom av med schaktblad, så ökar höjden. (Dock bara några cm, men endå)


1560330075_p1010003_-_kopi.jpg

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

Postat: ons 12 jun 2019, 10:33
av Jolly
Höjden blir ju en nackdel för mig med lågt skjul. Men kan man lyfta mer med mindre olja då också eller?

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

Postat: ons 12 jun 2019, 11:49
av Williamm
Varför är det vanligare med vikarm på de stora skotarna än på de mindre?

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

Postat: ons 12 jun 2019, 16:52
av JohannesG
Jolly skrev:Höjden blir ju en nackdel för mig med lågt skjul. Men kan man lyfta mer med mindre olja då också eller?

Flödet har ingenting med lyftkraften att göra. Det är enbart trycket som bestämmer kraften.
Tyck = Kraft
Flöde = Hastighet

Gällande att parallellkranar klarar sig på mindre flöde är detta delvis ett haltande argument. Räknat på vippa in och ut stämmer det eftersom bara en funktion behöver köras för att gripen ska gå i en rät linje. Men när man kört ett tag och använder 3-4 funktioner samtidigt går det åt en del olja även på en parallellförd kran. Till vår Mowi 3060 rekommenderas 25-30l/min. Jag kör med ca 40l/min, och tycker ändå att det ibland går sakta, men ventilpaketet tycker inte om högre flöde...

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

Postat: tor 13 jun 2019, 14:59
av bengt.a
williamm skrev:Varför är det vanligare med vikarm på de stora skotarna än på de mindre?

Har varit längden tror jag, men samtidigt så sitter de på skördarna.

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

Postat: tor 13 jun 2019, 17:30
av JohannesG
Finessen med en parallellkran är att gripen går i en rät linje ifrån bomens infästning i kranpelaren. Helt klart är den mer lättkörd. Men samtidigt tar den mer plats i exempelvis en gallring när man tar något nära, man måste även alltid lyfta hela kranen medans en vikarmskran ibland kan göra lyft enbart med utskjutet vilket då kräver mindre olja.

Hade varit intressant att ställa frågan till exempelvis Rottne eller någon annan tillverkare varför det nästan uteslutande sitter vikarmar på "riktiga" skotare. Kanske ett uppdrag för Fredrik eller Torbjörn. 😉

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

Postat: tor 13 jun 2019, 17:52
av hemhuggare
En gissning från mig är att det är lättare att få lite fart på kranen på en liten maskin med små motorer och små pumpar. På en stor maskin finns det ju kraft i motorn så det är bara att sätta dit en pump med flöde så det räcker till kranen.Min erfarenhet av parallellkranar är från en vimek 606 med Mowi 2046 och det funkade bra enda nackdelen var att den var lite svag när man lastat högt och skulle ta nära sig på lasset På en skördare funkar det bra när man ska följa med aggregatet längs med stammen

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

Postat: tor 13 jun 2019, 18:59
av Williamm
hemhuggare skrev:En gissning från mig är att det är lättare att få lite fart på kranen på en liten maskin med små motorer och små pumpar. På en stor maskin finns det ju kraft i motorn så det är bara att sätta dit en pump med flöde så det räcker till kranen.


Hej
jag har ingen erfarenhet av skogsmaskiner men jag är intresserad och har lusläst alla produktblad jag kommit över,
så vad jag vet så har t.ex Malwa vikarm medans Terri har paralellkran. Men båda har sama motor (CAT C3.4B)

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

Postat: tis 25 jun 2019, 16:30
av hildur
JohannesG skrev:Finessen med en parallellkran är att gripen går i en rät linje ifrån bomens infästning i kranpelaren. Helt klart är den mer lättkörd. Men samtidigt tar den mer plats i exempelvis en gallring när man tar något nära, man måste även alltid lyfta hela kranen medans en vikarmskran ibland kan göra lyft enbart med utskjutet vilket då kräver mindre olja.

Hade varit intressant att ställa frågan till exempelvis Rottne eller någon annan tillverkare varför det nästan uteslutande sitter vikarmar på "riktiga" skotare. Kanske ett uppdrag för Fredrik eller Torbjörn. [emoji6]