Skogsvagn (Huggarvagnar)

Parallellförd kran, vad är fördelen?

12 inlägg 4658 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Parallellförd kran, vad är fördelen?

Jolly  
#570686 Vad är fördelen med den konstruktionen?
Jag har inte tänkt på det innan, men jag såg en hel del på elmia. Är det bättre att ha en sån skogskärra?



   TS
Mowi, Svenskbyggda skogsvagnar
Användarvisningsbild

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

Fredrik Reuter  
#570696 Hej,
Den är enklare att manövrera eftersom gripen befinner sig på någorlunda samma höjd från marken när du manövrerar stickan på kranen.
En annan fördel är också att den inte behöver lika mycket hydraulflöde.

Smaken är som baken och vi följer oftast trender. De som kör parallellförd kran på skogsvagnen vill sällan byta till en vanlig, omvänt gäller kanske också.

På de stora maskinerna så är vanliga vikarmskranar standard på skotare medans parallellförda kranar är standard på skördare.

Användarvisningsbild

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

Sågen Djupvik  
#570715 Följdfråga, varför byggs nästan inga stora skotare med parallelkran? På de små däremot är det ju vanligt.
Kör själv parallelkran på skogsvagn och är väldigt nöjd 🙂 Som kranspetsstyrning fast utan elektronik 😜

Användarvisningsbild

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

stegmaster  
#570794 En stor nackdel jag ser för min del er höjden, men annars verkar det vara fina kraner, spesielt nu med lite längre räckvidd.
En mowi 1250 med P40t kran har en höjd på 328cm, medans min Kesla knappast er högre en ca 285cm (hittar inte helt eksakta siffror). Båda med 500/17 hjul.
Så det skiljar typ en halv meter i höjd, det skulle funka dårlig när jag måste under järnvägöverfarten på bilden nedan (ca 300cm) med merparten av virket jag huggar. Det er knappt så kesla vagnen med vikarmskran ochså smetar under här.
Bara typ 10-15 cm marginal.
Det er i bakkant det er lågast då vägen lutar en del.
Som ni ser så er helt på gränsen med bredden ochså, vagnen er 246cm, överfarten 250cm bred i väghöjd. 8)
Så 600 hjul med en vagnsbredd på 260cm hadde even det funkat dårligt. :smile:
Efter kommunen har haft underhåll på vägan, får jag kolla höjden på nytt, för om dom grusar upp med ny grus minskar ju höjden, men drar dom av med schaktblad, så ökar höjden. (Dock bara några cm, men endå)


1560330075_p1010003_-_kopi.jpg

Användarvisningsbild

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

Jolly  
#570801 Höjden blir ju en nackdel för mig med lågt skjul. Men kan man lyfta mer med mindre olja då också eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

williamm  
#570819 Varför är det vanligare med vikarm på de stora skotarna än på de mindre?

Användarvisningsbild

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

JohannesG  
#570859
Jolly skrev:Höjden blir ju en nackdel för mig med lågt skjul. Men kan man lyfta mer med mindre olja då också eller?

Flödet har ingenting med lyftkraften att göra. Det är enbart trycket som bestämmer kraften.
Tyck = Kraft
Flöde = Hastighet

Gällande att parallellkranar klarar sig på mindre flöde är detta delvis ett haltande argument. Räknat på vippa in och ut stämmer det eftersom bara en funktion behöver köras för att gripen ska gå i en rät linje. Men när man kört ett tag och använder 3-4 funktioner samtidigt går det åt en del olja även på en parallellförd kran. Till vår Mowi 3060 rekommenderas 25-30l/min. Jag kör med ca 40l/min, och tycker ändå att det ibland går sakta, men ventilpaketet tycker inte om högre flöde...

Avatar Fallback

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571002
williamm skrev:Varför är det vanligare med vikarm på de stora skotarna än på de mindre?

Har varit längden tror jag, men samtidigt så sitter de på skördarna.

Användarvisningsbild

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

JohannesG  
#571035 Finessen med en parallellkran är att gripen går i en rät linje ifrån bomens infästning i kranpelaren. Helt klart är den mer lättkörd. Men samtidigt tar den mer plats i exempelvis en gallring när man tar något nära, man måste även alltid lyfta hela kranen medans en vikarmskran ibland kan göra lyft enbart med utskjutet vilket då kräver mindre olja.

Hade varit intressant att ställa frågan till exempelvis Rottne eller någon annan tillverkare varför det nästan uteslutande sitter vikarmar på "riktiga" skotare. Kanske ett uppdrag för Fredrik eller Torbjörn. 😉

Användarvisningsbild

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

hemhuggare  
#571043 En gissning från mig är att det är lättare att få lite fart på kranen på en liten maskin med små motorer och små pumpar. På en stor maskin finns det ju kraft i motorn så det är bara att sätta dit en pump med flöde så det räcker till kranen.Min erfarenhet av parallellkranar är från en vimek 606 med Mowi 2046 och det funkade bra enda nackdelen var att den var lite svag när man lastat högt och skulle ta nära sig på lasset På en skördare funkar det bra när man ska följa med aggregatet längs med stammen

Användarvisningsbild

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

williamm  
#571059
hemhuggare skrev:En gissning från mig är att det är lättare att få lite fart på kranen på en liten maskin med små motorer och små pumpar. På en stor maskin finns det ju kraft i motorn så det är bara att sätta dit en pump med flöde så det räcker till kranen.


Hej
jag har ingen erfarenhet av skogsmaskiner men jag är intresserad och har lusläst alla produktblad jag kommit över,
så vad jag vet så har t.ex Malwa vikarm medans Terri har paralellkran. Men båda har sama motor (CAT C3.4B)

Avatar Fallback

Re: Parallellförd kran, vad är fördelen?

hildur  
#572864
JohannesG skrev:Finessen med en parallellkran är att gripen går i en rät linje ifrån bomens infästning i kranpelaren. Helt klart är den mer lättkörd. Men samtidigt tar den mer plats i exempelvis en gallring när man tar något nära, man måste även alltid lyfta hela kranen medans en vikarmskran ibland kan göra lyft enbart med utskjutet vilket då kräver mindre olja.

Hade varit intressant att ställa frågan till exempelvis Rottne eller någon annan tillverkare varför det nästan uteslutande sitter vikarmar på "riktiga" skotare. Kanske ett uppdrag för Fredrik eller Torbjörn. [emoji6]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).