Skogsvagn (Huggarvagnar)

riktning av grip

16 inlägg 5297 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

riktning av grip

gilen  
#567982 Hej jag var dum nog att hjälpa en kompis att lasta sten på tippkärra i vintras, och jag lyckades att räta ut den yttre gripdelen c:a 5-7 centimeter. Så alltså är min fråga är det riktbart och isåfall hur (härdat?) gör man är jäkligt trött på att gräva upp marken under stockarna.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: riktning av grip

hemhuggare  
#567992 Värm och vrid tillbaka med en stor skiftnyckel eller storslägga

Avatar Fallback

Re: riktning av grip

Cat554  
#567997 Er den like mye deformerat på begge sider, altså de to bågarna som utgjør ytre gripdel?
I så fall er det parallellstaget som må justeras. Er det bare ene delen som er feil, så snitt opp med sliparn og svets i hop Ingen härning på svetsade deler som regel.
OH

Avatar Fallback

Re: riktning av grip

gilen  
#567998 Ok det är bara att kasta sig in i verkstaden då. Tack för snabba svar.

   TS
Avatar Fallback

Re: riktning av grip

Mr Carlsson  
#656045 Lånar tråden lite..

Eftersom jag visste att jag skulle köra under en telefonledning på hemvägen så la jag inte gripen på lasset utan försökte i blindo greppa centrumbalken/ramen bakom lasset och sista banken. Någon pinne eller liknande har troligtvis hjälpt till att istället styra ner gripen på olika sidor av den sista banken.. Så nu ser den ut som på bild och går inte att stänga.. 😥 Det konstiga var att jag var färdig för dagen, så alltid något 👍

1594731907_img_20200710_101020.jpg


- Har inte försökt med ovan tips än då jag tycker den är rejält skev, tror ni att det går ?
- Eller någon som vet en bra verkstad i Halland ?
- Eller är det mer ekonomiskt att köpa en ny än att lämna i den ?

Gripen är en Farma 0,16 och har bara gått några hundra kubik så är nästan som ny i övrigt.

/ Carlsson

Avatar Fallback

Re: riktning av grip

Dennis1982  
#656051
Mr Carlsson skrev:Lånar tråden lite..

Eftersom jag visste att jag skulle köra under en telefonledning på hemvägen så la jag inte gripen på lasset utan försökte i blindo greppa centrumbalken/ramen bakom lasset och sista banken. Någon pinne eller liknande har troligtvis hjälpt till att istället styra ner gripen på olika sidor av den sista banken.. Så nu ser den ut som på bild och går inte att stänga.. 😥 Det konstiga var att jag var färdig för dagen, så alltid något 👍

1594731907_img_20200710_101020.jpg


- Har inte försökt med ovan tips än då jag tycker den är rejält skev, tror ni att det går ?
- Eller någon som vet en bra verkstad i Halland ?
- Eller är det mer ekonomiskt att köpa en ny än att lämna i den ?

Gripen är en Farma 0,16 och har bara gått några hundra kubik så är nästan som ny i övrigt.

/ Carlsson

Jag lyckades med nått liknande förra året. Provade med släggan först men det funkade sådär. Jag skärde upp den nere och sedan slog/bröt de båda skänklarna någorlunda raka. Sedan tog jag en stor tving och svetsade ihop igen. Blev inte helt 100 men den stänger iaf. utan problem.

Avatar Fallback

Re: riktning av grip

Hema  
#656055
Mr Carlsson skrev:Lånar tråden lite..

Eftersom jag visste att jag skulle köra under en telefonledning på hemvägen så la jag inte gripen på lasset utan försökte i blindo greppa centrumbalken/ramen bakom lasset och sista banken. Någon pinne eller liknande har troligtvis hjälpt till att istället styra ner gripen på olika sidor av den sista banken.. Så nu ser den ut som på bild och går inte att stänga.. 😥 Det konstiga var att jag var färdig för dagen, så alltid något 👍

1594731907_img_20200710_101020.jpg


- Har inte försökt med ovan tips än då jag tycker den är rejält skev, tror ni att det går ?
- Eller någon som vet en bra verkstad i Halland ?
- Eller är det mer ekonomiskt att köpa en ny än att lämna i den ?

Gripen är en Farma 0,16 och har bara gått några hundra kubik så är nästan som ny i övrigt.

/ Carlsson

Du har ingen dålig passage i skogen (markfrigång)? Tänkte du kunde greppa centrumbalken med gripen vänd åt andra hållet. Sedan köra fram försiktigt några cm. Lycka till.

Finns sedan några trådar om att det är lätt hänt att råka skada gripen även om man greppat centrumbalken. Därför rekommendera det att gripen stängs och sedan lägges längs med centrumbalken ovanpå.

Borde finnas som varningsskyltar som ny, särskilt med tanke på alla andra varningsskyltar.

Avatar Fallback

Re: riktning av grip

nilsszzon  
#656058 Carlsson , jag har samma grip och lyckades med exakt samma sak efter en vecka med min farma vagn

jag la gripen på sidan med en träbit mellan på bakre banken och sen hade jag ett spakblock ( spel ) som jag satte i framramen och pumpade tillbaka den så att säga
det gick fint , misstänker att godset inte är världens bästa för det var relativt enkelt

du har stroppen längst ner på gripen så du pumpar under bankerna så att säga så du fördelar kraften på bara den klon

Avatar Fallback

Re: riktning av grip

axwell  
#656276 Klantade också till det, gripen hade troligen glidit av från centrumbalken under dom 50 meter som ekipaget skulle förflyttas.

Tog hjälp av en granne som har resurser när det gäller att värma metall.
Trots dubbla brännare gick det inte att få till med vare sig medel-, stor- eller extra stor slägga.

Spände upp den med dubbla tvingar och stabilt mothåll, då kom den lätt som en plätt så fort metallen började skifta mot rött.

Tror inte att jag hade fixat det med med en gasolbrännare.

Avatar Fallback

Re: riktning av grip

Mr Carlsson  
#656667 Tack för alla svar, får se om jag hittar någon verkstad i närheten eller prövar något av ovan nästa semestervecka! 🙂

Avatar Fallback

Re: riktning av grip

nilsszzon  
#656672 Du får gärna låna mina spel och stropp ( Hässleholm ) om du vill prova själv, det går på 1 minut på mitt sätt.
men visst en verkstad är tusen gånger duktigare än mig så kostar säkert inte mkt att rikta heller men är ju tyvärr semestertider :/

Användarvisningsbild

Re: riktning av grip

Suneland  
#656690 Lyckades med en liknande bedrift på en grip jag hade för några år sedan, satte den mot en sten och tröck tillbaka den med grävaren(16 ton) :D

Avatar Fallback

Re: riktning av grip

Mr Carlsson  
#657289
nilsszzon skrev:Du får gärna låna mina spel och stropp ( Hässleholm ) om du vill prova själv, det går på 1 minut på mitt sätt.
men visst en verkstad är tusen gånger duktigare än mig så kostar säkert inte mkt att rikta heller men är ju tyvärr semestertider :/


Tackar för erbjudandet men har både spakblock och stropp, saknar mer modet då murphys lag säger att det säkert inte blir bättre om jag försöker! 🙃

Avatar Fallback

Re: riktning av grip

Mr Carlsson  
#658491 Nu har vi gjort ett försök enligt nilsszzon förslag. Gripen såg hyfsat rak ut tills man släppte spänningen, sen fjädrande den tillbaka igen. Försökte då dra den "längre förbi" rak vilket slutade med att ena öglan i dragblocket blev längre å längre.

Funderar på att köpa ett kraftigare block, är det någon som har en aning om vilken kraft som krävs, vad hade du nilsszzon?

Trevlig Kväll Alla
/ Carlsson

Avatar Fallback

Re: riktning av grip

nilsszzon  
#658497 ja man får göra en liten "överböjning"
jag körde med ett 3 tons spel ( är säker på att det skulle räckt med ett 1,5t med
grejen är att ha ngt mellan bakre banken och klon ( jag hade ett vedträ placerat i den "knäcken" som gripen vridit sig redan på
dvs så kraften från stroppen kommer mitt på den "svaga punkten"

min grip är inte i nyskick efteråt den är fortfarande lite svagt böjd men det stänger och där är ca 1cm i spel till godset (, jag la väldigt lite tid på riktningen med så är säkert inte större bekymmer att snygga till den men för min del spelar det ingen roll

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).