Skogsvagn (Huggarvagnar)

Igensatt tryckfilter (ludd)

11 inlägg 3790 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Igensatt tryckfilter (ludd)

Johan Olofsbol  
#567826
1558732349_dsc_2498.jpg
Hej
Undrar om det är någon som har en teori om vad som har satt igen mitt tryckfilter.
Någon typ av ludd med fiber i. Sitter på en Vreten vagn.
Mvh Johan



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Igensatt tryckfilter (ludd)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567829 Inte riktigt, men du har klarat kranventilen från att bli konstig av samma ”ludd”?

Avatar Fallback

Re: Igensatt tryckfilter (ludd)

adahlm  
#567838 Finns det sug- Eller returfilter I systemet?

Avatar Fallback

Re: Igensatt tryckfilter (ludd)

bgl  
#567839 Kan också komma från traktorn, leta noga om det finns även på andra ställen.

Avatar Fallback

Re: Igensatt tryckfilter (ludd)

Avslutat-02  
#567847 Ser nästan ut som en gammal dekal,,,, 🤔
Är inte så att "någon" glömt bort dekalen på filtret innan montering?

Har sett liknande förut fast då på gräsklippare.....större modell...

Användarvisningsbild

Re: Igensatt tryckfilter (ludd)

Fredrik Reuter  
#567852 Hej,
Detta är väl ett returfilter som sitter i hydrauloljetanken på skogsvagnen?
Ludd i systemet är mest troligt att det kommer från ett filter. Är detta det enda filtret så är det kanske ludd från filtret.
Om luddet tryckts ut som på bilden (om det nu tryckts ut) så kan det vara att det varit tryckspikar tillbaka i returen som förstört filtret?

En idé...

Avatar Fallback

Re: Igensatt tryckfilter (ludd)

Avslutat-02  
#567862 Ja det skulle vara att filtret blivit sprängt inifrån (imploderat) eller att något slitit söder filtret, montera i ett nytt och kör ett tag så får du se om det återkommer.

Användarvisningsbild

Re: Igensatt tryckfilter (ludd)

Johan Olofsbol  
#567936 Många förslag. Det är ett tryckfilter som sitter mellan pump och ventilpaketet sedan sitter det ett returfilter före tanken. Har satt dit ett nytt filter idag och ska kolla hur det ser ut i tanken i morgon.
Mera info i morgon

   TS
Avatar Fallback

Re: Igensatt tryckfilter (ludd)

bgl  
#567939 Det var ju tur att det sitter pump på kärran, ett havererat returfilter i traktorn kan sätta sig på obehagliga ställen. Vi får hoppas på vinterrojarns förslag.

Avatar Fallback

Re: Igensatt tryckfilter (ludd)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568195
Johan Olofsbol skrev:Många förslag. Det är ett tryckfilter som sitter mellan pump och ventilpaketet sedan sitter det ett returfilter före tanken. Har satt dit ett nytt filter idag och ska kolla hur det ser ut i tanken i morgon.
Mera info i morgon

Hur gick de, fanns de nåt skit i tanken?
Isf har de ju gått igenom pumpen för att hamna i tryckfiltret

Användarvisningsbild

Re: Igensatt tryckfilter (ludd)

Johan Olofsbol  
#568472 Hittade inget ludd eller skräp i tanken. Troligtvis kommer luddet från tryckfiltret. Ev. har det trycksats från fel håll när vagnen monterades på fabrik. Vagnen är från januari 2018 så jag har aldrig tänkt på att kolla filtret tidigare. Ska byta returfilter och fylla på olja och provköra ett tag och sedan får jag kolla det med jämna mellanrum. Hör av mig om det dyker upp några problem.
Tackar för hjälpen // Johan

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).