Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hjulfunndrationer

11 inlägg 3302 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjulfunndrationer

Hanses_Enånger  
#563867 Hej
Har en Moheda 10s från 1995 med originaldäck som börjar bli rätt torrsprickig och mönstret har väl mötts branog det också. Igår small ett däck iofs pga lass som låg mot och nötte hål men det väckte ändå tanken om att inga däck vårat för evigt. Det som sitter på nu är 15-70×18 riktiga viskaforsdäck, fälgarna är förstärkt med rundjärnring. Skulle tro att motsv dimension nuförtiden heter 405 70r18.
Reservhjulet jag hade och fick lov att sätta dit var ett 500 50r17 på vanlig icke förstärkt fälg. Tyckte det blev ganska bra och när jag kollat lite så kostar ett 405x18däck ganska mycket mer än ett komplett 500x17hjul. Fakta: jag kommer att få lov att byta resterande 3 däck förr eller senare. Varot 7 stort sett nöjd med 18tummarna men dom är lute smal ibland så 500x17 är lockande på det sättet samt prismässigt. Fråga1 är: törs man köra på ickeförstärkt fälg med så breda däck till skogs? Fråga2 vad kostar det att köpa en förstärkt fälg mot för en standard?
Mvh PW



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hjulfunndrationer

Hanses_Enånger  
#563869 Ja så här ser det ut nu
20190426_194603.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjulfunndrationer

valtra a 72  
#563870 De flesta nya skogsvagnar har ej förstärkta fälgar och jag ser på bilden att traktorn din inte heller har förstärkta så det går nog bra.

Användarvisningsbild

Re: Hjulfunndrationer

JohannesG  
#563871 Har för mig att BKT flotation 558 i dimension 500/45-22,5 med skogsförstärkt fälg gick på 6000kr/st, minnet kan dock svikta.

Beror nog lite på hur din terräng ser ut. Har du mycket passager där fälgen riskerar gå mot stenar är skogsförstärkning väldigt bra. Körde förra vintern på ett ställe där det gick mot en sten och det yrde gnistor och stenflisor. Å andra sidan har mowins original från i vårt fall 98, också med 15/70-18 hållt bra utan förstärkning.

Avatar Fallback

Re: Hjulfunndrationer

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563875 Skulle nog ha förstärkt, sen undrar jag även på mönster, tycker det verkar som att track-mönster inte skär lika om det är lite kletigt.

Användarvisningsbild

Re: Hjulfunndrationer

hayabusa 08  
#563876 Som sagt, vilken terräng har du, hurdan är till att köra? Personligen skulle jag inte köra utan slang i däcken o kantförstärkning men det är sån jag är. 🤗 Det ska gå!!! Tänker jag ofta. Mina traktorfälgar var inte lika fina som på din traktor, så du klara dig nog utan förstärkning.
En kompromiss kan ju va att lägga slang i däcken, är inte så dyrt.

Avatar Fallback

Re: Hjulfunndrationer

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563882 Är de likvärdiga däck i konstruktionen är de väl bara och ta de bredare om offseten på fälgen är ok.
Ett rent vagnshjul för lantbruk får lite för mkt stryk i skogen, tycker jag.
Provat några år med 500/45-22,5 Trelleborg twin flotation på fälg utan kantförstärkning, inte helt lyckat.
Tänkte dom borde hålla då dom suttit på Zettelmayer 602 innan men 2 punkteringar varav en fick däcket vulkas med för att gå att använda igen

Användarvisningsbild

Re: Hjulfunndrationer

halvproffs  
#563893 Mina fälgar ser ut som gnistens också. Både in och utsida. Har tänkt att förstärka dom i 5-6 år nu men..... tiden.

Avatar Fallback

Re: Hjulfunndrationer

Hanses_Enånger  
#563895 Terräng södra norrlandskusten så det kan vara både och kan jag säga. Vill också tillägga att jag kör med två uppsättningar på traktorn, nu på sommarn är det vanliga radialdäck som på bilden men på vintern då har jag industristommar 20lagers med kedjorna på och byter hela hjulen, då törs man ge sig till skogs men på sommarn är det mest jord och vägunderlag så så kam man ju ha vanliga radial. Är själv väldigt för att man har diagonal eller förstärkt i skogen så lutar åt att hitta däck så är jag kan ha mina 18tummarfälgar ändå. Finns det nåt bredare än 405x18 vore det ju intressant

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjulfunndrationer

Hanses_Enånger  
#563896 .
20190427_132430.jpeg
1556364361170.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjulfunndrationer

Hanses_Enånger  
#563900 http://www.xn--dckpvg-buaeh.se/se/imple ... ation.html

Vad tror vi om det här däcket då?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).