Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vinchproblem

9 inlägg 2810 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinchproblem

sibbarp5  
#563182 Hej! Jag behöver skogsforums hjälp, min kranmonterade vinch funkar inte, är en Vreten men tror att det är samma vinch med olika namn. Problemet är att det sitter två knuffcylindrar som skall flytta motor och kugghjul så att det
driver eller frikopplar trumman. Händer ingenting, jag felsökte lite idag och lossar jag kopplingarna vid knuffcylindern, så kan jag flytta motorn med handkraft, jag tror att det blir tryck som inte kommer bort, men var kan det vara täppt?

Mvh Tomas



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Vinchproblem

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563196 Vi får göra ett försök att hjälpa till då 😉
Den vinschar in som den ska?
Går motorn baklänges när du försöker frilägga vinschen eller händer inget alls då?

Avatar Fallback

Re: Vinchproblem

sibbarp5  
#563203 Motorn går, men kommer inte i kontakt med kugghjulen på trumman, det känns som att knuffcylindrarna har tryck på båda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinchproblem

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563211 Jag har moheda själv och där sitter de bara två T koppling på slangarna till drivmotorn där dessa tryckcylindrar är inkopplade så den ena är på motorns trycksida och den andra på retursidan
Kommer inte ihåg om de sitter några strypningar eller nåt annat på rak arm

Avatar Fallback

Re: Vinchproblem

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563226 Kom felet plötsligt?
Vreten har haft ställbar strypning på många modeller. FTG exv har fast strypning.
Mvh
Morgan

Avatar Fallback

Re: Vinchproblem

sibbarp5  
#563261 Problemet har kommit sakta, började med att det varit svårt att få trumman rulla fritt, nu vill den inte gå till drivläge heller.
Vi tog bort strypningarna när vagnen var ganska ny, dom var ställbara. Kanske skall börja med att återmontera dom, dock har vagnen gått sedan 09 utan
Tomas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinchproblem

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563305 Motorvaggan skall röra sig lätt. Rengör och smörj om nödvändigt.

Kör du på traktorns hydr så kolla snabbkopplingar och filter (höga mottryck).

Otroligt att det funkat helt utan strypningar - std på fasta strypningar är ett hål på 2-3 mm!

Morgab

Avatar Fallback

Re: Vinchproblem

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563332 Sen Mohedan har en fast strypning borde adaptern in i motorn vara en med ett litet hål då

Avatar Fallback

Re: Vinchproblem

sibbarp5  
#563356 Tack för er hjälp, skall kolla filter och får nog montera tillbaka strypningarna, ligger nog i en låda

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).