Skogsvagn (Huggarvagnar)

Öppet Hus hos FTG, en populär tillställning

5 inlägg 2777 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Öppet Hus hos FTG, en populär tillställning

Fredrik Reuter  
#560782 Idag hade FTG Cranes öppet hus vid sin fabrik i Bäckefors i Dalsland. Strålande väder och ett mycket trevligt och välbesökt evenemang. Jag fick några ord med försäljningschefen Thomas Seleskog som redan ett par timmar innan stängning var mycket nöjd och hade räknat till minst 500 besökare.

Naturligtvis blir det fokus på FTG:s produktprogram när det är öppet hus, också möjlighet till rundvandring i fabriken. Skogsvagnarna Mowi och Moheda tillsammans med timmerbilskranen V-kran dominerade, men naturligtvis också traktorer från Valtra, MF, Deutz och JD. Provkörning var möjlig både för stora och små. För de stora fanns en Mowi-vagn med den nya Mowikranen med utskjut samt en Moheda med Valtra N134. Men ska man lyckas måste man också locka de mindre - Kranmans demostation för barn med minikran fanns på plats.

Ett annat dragplåster var Linn Arvidsson som numer kan titulera sig världsmästare i motorsågning. Linn visade med jämna mellanrum delar av de tävlingsmoment som ingår när man tävlar i WLC, detta med sin trimmande Husqvarna 572XP.

Förutom virkesköpare och konsulter fanns också Skogens Veteraner på plats med två gamla trotjänare och några tjog med gamla motorsågar.

Som pricken över I:et så bjöds på rejäla korvar i bröd, kanske inte undra på att det kom besökare från både när och fjärran!

Var du där, skriv gärna några rader vad du tyckte.

Lite bilder från dagen.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

2Re: Öppet Hus hos FTG, en populär tillställning

källshult  
#560828 Har dom kommit igång att skogsanpassa andra traktor märken nu? Har dom någon lösning på att man inte kan köra iväg ofrivilligt med stödbennen nere har hört rykte att dom skulle ha nogåt som förhindra sådant . Har själv löst det problemet är ju väldigt enkelt på nya traktorer där mycket sköts elektroniskt .

Avatar Fallback

Re: 2Re: Öppet Hus hos FTG, en populär tillställning

valtra mega  
#560887
källshult skrev:Har dom kommit igång att skogsanpassa andra traktor märken nu? Har dom någon lösning på att man inte kan köra iväg ofrivilligt med stödbennen nere har hört rykte att dom skulle ha nogåt som förhindra sådant . Har själv löst det problemet är ju väldigt enkelt på nya traktorer där mycket sköts elektroniskt .

Går att lösa det på flera sätt med teknik men på de märken jag haft har det varit löst genom att stödbenen hållit att glömma nere

Användarvisningsbild

Re: 2Re: Öppet Hus hos FTG, en populär tillställning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560889
källshult skrev:Har dom kommit igång att skogsanpassa andra traktor märken nu? Har dom någon lösning på att man inte kan köra iväg ofrivilligt med stödbennen nere har hört rykte att dom skulle ha nogåt som förhindra sådant . Har själv löst det problemet är ju väldigt enkelt på nya traktorer där mycket sköts elektroniskt .


En riktig hightechlösning som jag läst om här på forumet...
Skär av en petflaska och häng på spakarna till stödbenen, när man sätter dom i backen flyttar man petflaskan till växelspaken...

Användarvisningsbild

Re: 2Re: Öppet Hus hos FTG, en populär tillställning

halvproffs  
#560890
Zixten skrev:
källshult skrev:Har dom kommit igång att skogsanpassa andra traktor märken nu? Har dom någon lösning på att man inte kan köra iväg ofrivilligt med stödbennen nere har hört rykte att dom skulle ha nogåt som förhindra sådant . Har själv löst det problemet är ju väldigt enkelt på nya traktorer där mycket sköts elektroniskt .


En riktig hightechlösning som jag läst om här på forumet...
Skär av en petflaska och häng på spakarna till stödbenen, när man sätter dom i backen flyttar man petflaskan till växelspaken...


Det är på växelspaken man sätter flaskan på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).