Skogsvagn (Huggarvagnar)

Pto hydraulik på vagn

55 inlägg 26159 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pto hydraulik på vagn

JohannesG  
#592909 Jag har sådant tanklock på skogsvagnen och det fungerar kanon. Har förvisso inte vält sedan tanken monterats men en del sidlut har det varit, men aldrig att det sölat. Till processorn blev det av misstag motsvarande lock utan backventil och där rinner det ur så fort oljan kommer upp till locket. Du har valt helt rätt lock. 👍

FTG
Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

jonko  
#592953 De skymmer inte allt för mycket iaf. Ska bli intressant å prova de här. Sugslang till bara...

   TS
Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

nelsons  
#594582 På min vagn sitter pumpen på dragakselen. Fordelen er at det ger en lite kortare sugslang og at det måske er snabbare at koppla från. Akselen måste ha vidvinkel mot traktoren.
Bakdelen er at den sitter utsatt til for skade fra trekkarmene. Dom måste tas av eller lyftas uppåt. Skulle vagnen velte vil akselen vridas och kan skades.
Min pump ger 100l/min och er stor og tung. Kjør på 540E med 900 varv på motor ger god fart på kranen. 540E och 1500 varv passar med 2. gir i Medium grupp og 2. snabbveksel vid kørning med driften innkoplat.
Vagnen er en Moheda 11-4WD m/3.63 TL kran från 1995.
1573118697_20191106_232058.jpg
1573118683_20191106_232103.jpg

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

jonko  
#604706 Helt bra gick det inte idag... att ha skjutbar boggi saknar jag. Dubbelram och således fast boggie är inte helt optimalt på denne "10t" kärra med 3m pinnar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pto hydraulik på vagn

ss0803  
#604707 Har du backat upp på ett hinder med ramstyrningen åt andra hållet? Då kan det välta lätt.

Kranen ser ut att vara parkerad så du kan inte vält av krankörning.

Användarvisningsbild

Re: Pto hydraulik på vagn

JohannesG  
#604725 Skönt då att du valde tanklock med backventil! :-bd

Kunde du trycka upp dig själv?

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

jonko  
#604732 Ja, jag backa och de bar iväg. Hade ju knappt ramstyrningen ute. Men med knappt nå lass, då e den instabil. Iaf me 3m.

Trycksatt tanklock e najis, jag jobbade på Scania en gång i tiden och lärde mig då att det är bra ;) och tack för inputten å påminnelsen.

De ja lite e kryprisk på e mitt returfilter som far på gult första 20min. Men de e en annan 5a.

Jo, det gick å vrida skiten på rätt efter en massa funderande...

Första gången med denna kärra iaf... nu är den invigd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pto hydraulik på vagn

kjetilroeste  
#634194
1585424691_2020-03-28_11.03.22.jpg

Jeg har kjøpt meg ei palms 13U vogn med 7.94kran og med pumpe på draget. Opplever at det ikke skal mye til før akselen blir for kort eller at den blir for lang når en kjører opp/ned i terrenget. Sideveis er kroken og tappen paralelle. Hva slags erfaringer/triks har dere med denne utfordringen?
Ser for meg at her er pumpa montert litt vel nærme kroken. Med litt lenger avstand hadde man hatt mulighet til litt større vandring på aksel...

Användarvisningsbild

Re: Pto hydraulik på vagn

Gustav18  
#661319
JoTh skrev:
jonko skrev:Är precis på G att beställa saker men har en par funderingar:

Vill man ha pumpen på dragbommen eller på pto n ?

Jag tror på pto då det funkar hur än man vrider vagnen... berätta era erfarenheter.

Sugledning skall ju vara grotesk stor (ca 70l/min) men var i en tank tar man ut sug? I höjd från botten mätt.

Tänkte endast köra returfilter i systemet, behöver mam tänka om och sätt tryckfilter å?

Har ni bilder, tveka ej att klistra in dem.
Detta blir ju ett eget ihopplock då leverantören ej hade så roligt system jag önskade...


Har själv pumpen direkt på kraftuttaget.
Det har fungerat bra i 10år.
Beställde ny vagn med pump och tank direkt från vagnstillverkaren.
Men de hade tyvärr inte något större sinne för att konstruera med slangdragning mm.
Så det fick göras om helt innan vagnen togs med ut i skogen.
Sugledningen har en central position över dragstången idag, och går i en vid båge uppåt,
för att räcka till vid fullt styrutslag av både vanliga draget mot traktor samt fullt utslag på ramstyrningen.
Samt att vagnen tillåts att ocillera i sidled i förhållande till traktorn samtidigt.
Krävs då en relativt lång sugslang.
Sugslangens båge hålls upprätt med en längre kapellstropp och vanliga spännremmar.
Kan på det viset flexa vad som behövs.

Skall man använda kraftuttagsaxel, bör det troligen vara vidvinkelknutar för att det skall fungera i alla lägen.
Men har även sett fina lösningar på den varianten, så visst funkar det också.

Sugledningen tas i botten på tanken.
Dock bör det ske så långt från returledningens inlopp som möjligt.
Bör även vara skvalpskott mellan dessa punkter.
Skvalpskottet är med fördel delvis gjort i perforerad plåt.
Då får den perforerade plåten funktionen att avlufta oljan naturligt.
Viktigt är även att returfiltrets difusor (hylsa som filtret sitter nedsänkt i) förlängs så returflödets utlopp alltid mynnar ut under oljenivån i tanken,
även då tanken lutar.
Annars uppstår kavitation.
Vilket innebär att oljan får en massa luft inblandad i sig.
Det är ett effektivt sätt att skada pumpar och även tätningar mm i ett hydraulsystem.

Tankens storlek bör inte dimensioneras för snålt, då den även har en kylande effekt på systemet.
Fördelaktigt om den totala oljevolymen kan hållas upp en del och avleda värmen.
Givetvis inom rimliga gränser på volym.
Tumregeln är att en hydrauloljetank minst bör vara kring 20% av totala systemets oljemängd på ett mobilt system.
En tank kring minst 50L kan vara rätt lämpligt men det skadar inte med 80L heller om du kommer att köra mycket med kranen.

Kanske du redan har tittat på de universalkit som Weimer har att erbjuda med PTO-pump och tank.
Annars kankse det kan vara ett bra alternativ att utgå från.
Det är mycket jobb att bygga en hydraultank från grunden.
De har standardtankar som bör fungera rätt hyfsat, kanske med mindre modifikationer.

Länk till Weimers PTO hydraulik kit: http://www.weimer.se/Shop/List/Traktordrivna/55/1

Viktigt om du väljer att bygg egen tank är att utgå från kallvalsad plåt.
Används varmvalsad plåt måste den betas, annars kommer glödskalet på plåten att ställa till stora problem,
och riskera att pumpen kommer att skadas bland annat.
Beroende på att glödskallet kommer att släppa över tid.
Tillverkas egen tank är det även viktigt med en nogrann avfettning och tvätt med hetvatten, och noggrann rengöring innan montering.

Det duger gott med enbart ett returfilter och andningsfilter på ett så pass enkelt hydraulsystem.

Tänk på att inte dimensionera flödet utefter 540rpm på PTO.
Utan kolla vad varvtalet på PTO är kring 1000 rpm på motorn och gör valet av pump utifrån detta.
Bättre att lägga ur kraftuttaget vid längre transportsträckor för att slippa varmgång.
Samtidigt fördelaktigt att kunna köra kranen på ett behagligt varvtal med gott hydraulflöde.
Är traktorn väldigt motorsvag, kan det bli problem.
Men är det typ 70Hk och uppåt är det inget problem med vridmomentet på motorn på dessa lägre varvtal,
även om du vill ha lite högre hydraulflöde, det är ju måttliga trycknivåer till en griplastarkran på en skogsvagn.

Själv har jag en Valtra 6350HT med 12T SM Vagn (idag Trejon 6600 kran nästan) och en pump som teoretiskt skall leverera 120l/min vid 540rpm på PTO.
Den har prestanda som en äldre skotarkran, så vi är mycket nöjd med den lösningen.

Kontrollera gärna vilket rekommenderat flödesbehov din kran har.
Samt vilket max flöde kranventilen är dimensionerad för.
Anpassa pumpvalet utifrån det.
Så kommer det att bli en behaglig och fin lösning.


Hej!
Lånar tråden en minut om det går bra :)
Håller precis på att montera mitt färdiga system från weimer och har uppnått ett problem.
Blev lite missförstånd mellan mig och svetsaren så tanken sitter lite lågt. så pass lågt att slangen måste gå uppåt för att nå pumpen. Oljans tjocklek gör ju att självtrycket inte är tillräckligt för att mata olja.
Följande fråga uppstår då;
Är det bara till göra om och göra rätt och höja tanken,
eller är det möjligen så att weimers pumpar är självsugande?

Tack på förhand!
/Gustav

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661323 De är väl bara en kugghjulspump och inte en kolvpump eller vingpump?
I såfall är de nog inget större problem, fylla bara pumpen innan och även slangen så gått de går så suger den de själv sen.

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

Amatörhuggare 62  
#661350 En axialkolvpump.
Om någon bygger med dom.
Glöm inte att lufta en sådan.

Jag har ju en hypropump i nosen.
Men den tar kraft från traktorn.
Skulle man kunna sätta den på draget istället?
Så kan man ju köra över kraftuttaget.

Går nu å spankulerar, å tittar å grunnar.
Kunde ju vara avkopplande,å mixtra lite.

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

ulfgustav  
#661386 Oavsett var du har pumpen placerad så kommer den att ta kraft från traktorn, så jag förstår inte din tanke

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

Amatörhuggare 62  
#661388 Transportkörning m fulla lass.
När man kör ihop skvättar av timmer .
På kraftuttaget.
Så slår man av allt.

Mvh Amatörhuggare 62

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661392
Amatörhuggare 62 skrev:En axialkolvpump.
Om någon bygger med dom.
Glöm inte att lufta en sådan.

Jag har ju en hypropump i nosen.
Men den tar kraft från traktorn.
Skulle man kunna sätta den på draget istället?
Så kan man ju köra över kraftuttaget.

Går nu å spankulerar, å tittar å grunnar.
Kunde ju vara avkopplande,å mixtra lite.

När du skriver Hypropump och axialkolvpump blir jag lite fundersam om vilken modell, kommer inte ihåg vilken hyproprocessor du har.
Vet bara att dom större modellerna har Ls pumpar och då drar dom inte runt nån nämnvärd mängd olja när dom går olastade.
Har du inte Ls eller konstanttryck blir de som för mej med en stor kugghjulspump i nosen som alltid drar runt fullt flöde

Avatar Fallback

Re: Pto hydraulik på vagn

Amatörhuggare 62  
#661412 Hypro har jag ingen, bara pumpen å tanken.
Men det vore något, för å vara rädd om kroppen.

Är Ls styrning, för det är väldigt viktigt.
När man tar bort vagnen, att koppla 1/4 slangen.
mellan signaltipputtagen, innan man startar igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).