Skogsvagn (Huggarvagnar)

Nybegynner med tømmervogn

9 inlägg 7102 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nybegynner med tømmervogn

Daggi  
#554652 Hei

Finnes det noen videoer for nybegynnerer med instrukser, tips og råd ang tømmervogn lasting og kjøring?

Takk :D



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Nybegynner med tømmervogn

stegmaster  
#554653 Har gått over til storskala maskiner nå? :wink:
Du får fortelle litt om hvilken vogn/kran det er snakk om, type betjening, drift/ikke drift, vinsj, traktor/eget hydrauliksystem……………………..??
Farma har noen videoer om montering og tilkobling til traktoren, men du har vel fått din ferdig montert og har vel kontroll på kobling til traktoren, eller?
Kommer ikke på noen filmer sånn på direkten som handler om hele kjøreprosessen, for ofte handler filmer om litt av hvert moment, men vi får lete på YT når vi vet mer hva vi skal lete etter.
Men et generelt råd er vel å ta rolig i begynnelsen å øk farten først når du har blitt kjent med utstyret.
Vær spesielt varsom ved kjøring med tom vogn, da den veldig lett velter om hjulet/hjulene går opp en stein eller stubbe samtidig som du har svingen på vogna utlagt til siden. (Spesielt gjelder dette lette og smale 8-9t vogner.)

Avatar Fallback

Re: Nybegynner med tømmervogn

stektlök  
#554660 Nybörjartips: Fäll alltid ner stödbenen när du är nybörjare vid krankörning.

Lastar du tungt och kör fast? :) Lasta av direkt innan du grävt ner både traktor och vagn. Kommer spara dig mkt tid även om det inte känns så precis då.

Ps. Föresten så finns det nog en "tips å trix" tråd här i forat vid körning med skogsvagn! Var god å läs den noga [emoji23]

Användarvisningsbild

Re: Nybegynner med tømmervogn

ss0803  
Avatar Fallback

Re: Nybegynner med tømmervogn

Daggi  
#554717 Hei, Farma T8 med5,3 m kran, vinsj, sving på drag og brems.
Helt fersk, har bare kjørt tømmervogn med ATV(Vahva Jussi).

JA,Stegmaster, nå har jeg oppgradert utstyret :D
Kranen var kjøpt brukt så den var klar, bare å koble i slanger og kjøre :)

Fant denne tips og triks tråden med tømmervogner innpå her etter jeg laget første innlegget her :D

-Sving på draget: Om jeg skal nå med kranen så kan jeg svinge ut draget mot der tømmerstokken ligger?

-Om jeg kjører i skrånende terreng, kjører jeg draget/vognen slik at den svinger oppover skråningen for å unngå å velte?

-Er det noen vits i å væskefylle dekkene? Sjekket opp dette og mange meninger her + at det koster en del om en skal kjøpe inn frostvæske for å blande inn med vannet i dekkene...
Har nesten veltet med tom vogn når jeg laster av/på, men det er vel noe en lærer seg etterhvert å unngå... Når en får mer erfaring.. :)

- Ser noen skriver at de stiller vognen på skrå før de laster så de ser bedre når de laster?

-Regner med kjettinger på hjulene med bremser er fornuftigt?

-Og hvor plasserer dere kranen med tom vogn når dere kjører? Ser det står skrevet at i enkelte situasjoner så velter den lettere alt etter hvor kranen står under tomkjøring..

- Er bortreist på jobb, så da blir det mye spekulering... :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybegynner med tømmervogn

stegmaster  
#554978 Som en annen skrev så det smart å begynne med støttebenen, så en får dette på minnet, så det går aut.
Når det gjelder kjettinger så er det sikkert smart, men jeg vil påstå det ikke er nødvendig om man har kjettinger på alle 4 hjul på traktoren, og man har en traktor som står i forhold til vognen størrelsesmessig.
Hva slags traktor har du?
Hadde kjettinger til min første vogn, med det ble bare med en vinter, etter det kom de aldri på igjen.
Når jeg klarer meg uten så gjør sikkert du det også. :wink:
På vognen jag har nå kan jeg ikke ha det p.g.a robson driften uansett.
Med tom vogn spiller det jo ingen rolle, og med fullt lass bremsen det bra nesten uansett, kanske med unntak av blank is.
Men regelen bør være at traktoren klarer å holde igjen nedfor bakke, blir det så ille at man er avhengig av vognens bremsen er man nok litt ille ute allerede.
Men de er bra ha for sikkerhet skyld, og spesielt om man må stoppe hurtig langs offtenlig vei.

Slik parkerer jeg kranen når jeg kjører med tom vogn. (da står den skikkelig stødig, og ingenting som slenger når man kjører).


1551801136_img_20190305_153245.jpg

Avatar Fallback

Re: Nybegynner med tømmervogn

Daggi  
#555168 Okå :)

Har en MF 3630, 3,5 t med frontlaster, ikke akkurat bygd for skogen, men funker :)
Jau, får prøve meg litt frem uten kjettinger, kommer ikke til å kjøre i så veldig kupert terreng til å begynne med, ta det forsiktigt først :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybegynner med tømmervogn

Jonas S  
#555226 Jeg er også færsk innen tømmervogn, har kjørt ca 100 kubikk med min Mowi 9t vogn nå.

Har veltet en gang ved rygging og utlagt sving på vogna, det er fort gjort ved tom vogn!
Har alltid støttebena nede ved krankjøring
begynn med 1 og 1 stokk og legg i bunn på vogna før du tar flere stokker i gripen,
Rolige kranbevegelser.
Kjetting på bremsa aksel er vel ikke nødvendig, men det hindrer deg i att vogna glir på glatte stokkker, også veier jo kjettingene litt. All ekstra vekt du får så lavt på vogna er positivt med tanke på stabiliteten.

Avatar Fallback

Re: Nybegynner med tømmervogn

Daggi  
#555250 Hei :) Ok :) Hehe, ja har vært nært å velte jeg også, men greide å redde meg inn igjen :D

Gode tips!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).