Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skillnad på tryck och flöde

10 inlägg 5496 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skillnad på tryck och flöde

Nybörjare1  
#549706 Tänkte jag skulle skaffa en skogsvagn till min lastare.
Problemet är att det är jäkligt bra tryck i han, 225 bar men oljetrycket är på 32 liter.
Har aldrig fattat va det är för skillnad på dom två olika benämningarna?
Om det är för lågt flöde men man har högt tryck. Kan det kompensera på något sätt?
Eller kan det tom skada vagnen om det är för högt tryck?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Skillnad på tryck och flöde

stegmaster  
#549708 Va menas med "lastare"? Traktor med lastare, liten hjullaster, eller?
Trycket = styrkan
Flödet = hastigheten
Så nei, du kan inte kompensera det ena mot det andra.
Alla skogskran ventiler brukar ha hovedtryckbegränsare va jag vet, så då er det lugnt, dock kan det kanske bli problem med vagnssvängen om man kör denna direkt från basmaskinens , för denna tål kanske inte 225bar.
Men mere konkreta uppgifter om basmaskin och skogsvagn vore fint.
Någon mer hydralikkunnig får komplettera med uppgifter.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på tryck och flöde

Nybörjare1  
#549710 Det är en kompaktlastare.
Funderar på weimers fem tonnare. Där står det att drivningen behöver 40-60 liter och 200 bar.
Så fattar jag dig rätt så kommer jag få en stark drivning men väldigt långsam?
Kranen behöver 160 bar. Står inget om flödet. Däremot står det på ventilpaketet:
Ventil flerspak TR55 5 sektioner 40L.
Är det kanske att kranen behöver 40 liter?
Fattas då 8 liter i så fall.
Även där då kanske stark kran men långsam?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skillnad på tryck och flöde

Cat554  
#549712 Det stemmer som du antar. Det er nok overtrykksventil i ventilpaketet, så det er ingen fare med trykket. Kranen blir normalsterk. Du har litt lågt flöde, så den blir litt senere enn optimalt, men det vil fungere helt utmerket, er min tro. 40 liter er maks rekommenderat fløde. Men har du noe behov for drivningen? Kompaktlastaren er ikke særlig terrenggående i noe fall.
OH

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på tryck och flöde

anersimyra  
#549717 Har du för lågt flöde ( tillflöde av olja till kran och drivning ) kan det hända att kranen enbart fungerar med en funktion i taget och blir hopplös att manövrera. Och drivningen riskerar att bli hopplöst långsam. Sen har du möjligen andra funktioner på maskinen som tar olja och som får räknas av i ekvationen.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på tryck och flöde

anersimyra  
#549718 Åtminstone styrningen och möjligen framdrivningen av din maskin kan alltså redan förbruka stora delar av oljeflödet, låt säga att dessa förbrukar hälften av flödet så har du endast 16 liter per minut till förfogande av drivning till vagnen som kräver ett minsta flöde av 40 liter per minut.. :o

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på tryck och flöde

anersimyra  
#549719
anersimyra skrev:Åtminstone styrningen och möjligen framdrivningen av din maskin kan alltså redan förbruka stora delar av oljeflödet, låt säga att dessa förbrukar hälften av flödet så har du endast 16 liter per minut till förfogande för drivning till vagnen som kräver ett minsta flöde av 40 liter per minut.. :o

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på tryck och flöde

stegmaster  
#549725 Som jag tolkar det er 40l/min maks til ventilpaketet, så om du har 32L/min bör det räcka fint.
(någon riktig lugn körning blir det vel nästan aldrig på sådana småkraner hur som helst)
Som redan nevnt kommer drivningen gå lite sakta, ca 1,8km/t (mot 2,1Km/t vid 40l/min), men det er vel inte hela världen.
Interessant med en kompaktlastare och skogsvagn, håll oss uppdaterat och bilder om det blir av. :-bd
Even jag undar er hur en sådan basmaskin fungerar i terränget. :???:

(Mina funderinger förutsätter att du verkligen har 32l/min flödet på ekstrauttagen på kompaktlastaren).

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på tryck och flöde

Nybörjare1  
#549734
anersimyra skrev:Har du för lågt flöde ( tillflöde av olja till kran och drivning ) kan det hända att kranen enbart fungerar med en funktion i taget och blir hopplös att manövrera. Och drivningen riskerar att bli hopplöst långsam. Sen har du möjligen andra funktioner på maskinen som tar olja och som får räknas av i ekvationen.. :???:


Intressant och bra påpekat. Men tror inte det kommer påverka. Är en Weidemann elektrisk och den har två separata motorer.
En färdmotor och en för hydrauliken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnad på tryck och flöde

Nybörjare1  
#549735
Cat554 skrev:Det stemmer som du antar. Det er nok overtrykksventil i ventilpaketet, så det er ingen fare med trykket. Kranen blir normalsterk. Du har litt lågt flöde, så den blir litt senere enn optimalt, men det vil fungere helt utmerket, er min tro. 40 liter er maks rekommenderat fløde. Men har du noe behov for drivningen? Kompaktlastaren er ikke særlig terrenggående i noe fall.
OH


Är det något jag lärt mig så kommer man bara ångra när man väl köpt ”satan varför la jag inte till det”.
Sedan är detta ett experiment. Om det inte funkar med lastare så kommer jag köpa en traktor till den i stället.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).