Skogsvagnar med full navdrift ARTIKEL
Postat: fre 25 jan 2019, 11:50
Jag har funderat vidare på dragkraft på skogsvagnar.
Efter de intressanta diskussioner som kom upp i tråden om vagnar med robsondrift och möjliga dragkrafter där vi konstaterar att med robson går det nå 2.5-3 ton utan större problem, kanske även 4 ton, även om vi inte hittat exakt spec på en sådan vagn.
Tråden om robsondrift hittar ni här: skogsforum.se
Vad finns då för alternativ om man vill ha högre dragkraft än 3-4 ton men inte har tillgång till drivhjulsberoende kraftuttag på traktorn? Som jag ser det är alternativet då full navdrift (4ND).
I denna tråd tänkte jag fokusera på vilka leverantörer som kan erbjuda navmotorer på alla 4 hjulen, vilka däckdimensioner de erbjuder och vilken teoretisk dragkraft dessa kombinationer ger upphov till. För att full navdrift ska motiveras fokuserar jag på vagnar med grindarea över 3 m2 och lastkapacitet på 12 ton och uppåt, vagnar i den storleken bör ha minst 600/50-22.5" hjul (men gärna valbara 24.5" hjul med 650 eller 700 bredd). Dessutom bör vagnarna vara valbara med kranar med lyftmoment på minst 60 kNm (brutto).
Matematiken är densamma som för robson, med den skillnaden att hjuldimensionen ger dragkraft för navdrift medan storleken på robsonrullen ger dragkraft för robsondrift. För navdrivna vagnar gäller alltså att större hjul ger lägre dragkraft, men högre fart.
Black Bruin BB5 som alla tillverkare jag tittat på använder som navmotorer är på 1600 cm3 och är specade för 300 bar under intermittent drift, max tryck 350 bar. Black Bruin's beskrivning av intermittent drift är att trycket 300 bar får uppnås under max 10% per minuts användande.
Ska man driva 4 navmotorer med 300 bar och ett par km/h så börjar effektuttaget bli rätt stort, jag har därför även räknat på vilken effekt navmotorerna utvecklar. Effekten som pumpen drar från traktorn blir ju ytterligare högre då även pumpen har en totalverkningsgrad någonstans mellan 80-90%.
Intressanta siffror i tabellen nedan, med stora hjul (600/50-22.5") och lågt tryck (190 bar) blir dragkraften 3 ton, jämförbart med de starkaste robsonvagnarna. Men med ett tryck på närmare 300 bar går det plocka ut rejält höga dragkrafter. Dessutom finns ju med navdrift möjlighet att använda traktormönstrade däck samt både kedjor eller band för att få ner kraften i backen.
Listar också de vagnar jag hittat som går att få med full navdrift:
Kronos 150 4WDH
Kesla 144 ND (tidigare 102/122 ND)
Fao Far 1542
Sedlmayer RW-HS 18/21
R.M. International RW 16
BMF 17T2 PRO
Palms 13D/U och 15D/U
Vreten 1400 FW
Hypro HV14
Pfanzelt P17
Oniar 14T/17T
Forst und Technik Anröchte GmbH G-HTW 141
Binderberger RW 21
Anders Skördares Alphavagnen
Jag är medveten om att Alphavagnen inte finns tillgänglig längre men den förtjänar ändå en plats på listan. Även om Kesla funnits länge att få med 4ND (minst 10år) var ändå Alphavagnen en föregångare med avancerad driftstyrning och full navdrift, kanske var de några år för tidigt för nu kommer konceptet på väldigt bred front.
Vilka fler leverantörer har ni hittat som erbjuder skogsvagnar med full navdrift?
Efter de intressanta diskussioner som kom upp i tråden om vagnar med robsondrift och möjliga dragkrafter där vi konstaterar att med robson går det nå 2.5-3 ton utan större problem, kanske även 4 ton, även om vi inte hittat exakt spec på en sådan vagn.
Tråden om robsondrift hittar ni här: skogsforum.se
Vad finns då för alternativ om man vill ha högre dragkraft än 3-4 ton men inte har tillgång till drivhjulsberoende kraftuttag på traktorn? Som jag ser det är alternativet då full navdrift (4ND).
I denna tråd tänkte jag fokusera på vilka leverantörer som kan erbjuda navmotorer på alla 4 hjulen, vilka däckdimensioner de erbjuder och vilken teoretisk dragkraft dessa kombinationer ger upphov till. För att full navdrift ska motiveras fokuserar jag på vagnar med grindarea över 3 m2 och lastkapacitet på 12 ton och uppåt, vagnar i den storleken bör ha minst 600/50-22.5" hjul (men gärna valbara 24.5" hjul med 650 eller 700 bredd). Dessutom bör vagnarna vara valbara med kranar med lyftmoment på minst 60 kNm (brutto).
Matematiken är densamma som för robson, med den skillnaden att hjuldimensionen ger dragkraft för navdrift medan storleken på robsonrullen ger dragkraft för robsondrift. För navdrivna vagnar gäller alltså att större hjul ger lägre dragkraft, men högre fart.
Black Bruin BB5 som alla tillverkare jag tittat på använder som navmotorer är på 1600 cm3 och är specade för 300 bar under intermittent drift, max tryck 350 bar. Black Bruin's beskrivning av intermittent drift är att trycket 300 bar får uppnås under max 10% per minuts användande.
Ska man driva 4 navmotorer med 300 bar och ett par km/h så börjar effektuttaget bli rätt stort, jag har därför även räknat på vilken effekt navmotorerna utvecklar. Effekten som pumpen drar från traktorn blir ju ytterligare högre då även pumpen har en totalverkningsgrad någonstans mellan 80-90%.
Intressanta siffror i tabellen nedan, med stora hjul (600/50-22.5") och lågt tryck (190 bar) blir dragkraften 3 ton, jämförbart med de starkaste robsonvagnarna. Men med ett tryck på närmare 300 bar går det plocka ut rejält höga dragkrafter. Dessutom finns ju med navdrift möjlighet att använda traktormönstrade däck samt både kedjor eller band för att få ner kraften i backen.
Listar också de vagnar jag hittat som går att få med full navdrift:
Kronos 150 4WDH
Kesla 144 ND (tidigare 102/122 ND)
Fao Far 1542
Sedlmayer RW-HS 18/21
R.M. International RW 16
BMF 17T2 PRO
Palms 13D/U och 15D/U
Vreten 1400 FW
Hypro HV14
Pfanzelt P17
Oniar 14T/17T
Forst und Technik Anröchte GmbH G-HTW 141
Binderberger RW 21
Anders Skördares Alphavagnen
Jag är medveten om att Alphavagnen inte finns tillgänglig längre men den förtjänar ändå en plats på listan. Även om Kesla funnits länge att få med 4ND (minst 10år) var ändå Alphavagnen en föregångare med avancerad driftstyrning och full navdrift, kanske var de några år för tidigt för nu kommer konceptet på väldigt bred front.
Vilka fler leverantörer har ni hittat som erbjuder skogsvagnar med full navdrift?