SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagnar med full navdrift

462 inlägg 149125 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

JohannesG  
#550156 Vad har du för vagn nu då?

FTG
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

stegmaster  
#550162 Min erfarhet med Robson er att dom aldrig har slirat mot däcken, dock klarer jag nästan storkna motoren, och då menar jag traktormotoren.
I en riktig brant med full lass ( med typ 15t totalvikt), vil min traktor nästan storkna da jag gassar fullt med drivningen inkopplat och ca 4km/t i början av branten och knappt 1km/t när jag kliver över toppen. (Traktor ca 100hk och 400nm och pto pump som gir 190bar).
En gång spann hjulen på vagnen loss på snöföre, men det löste sig ved att vrida vagnsvängen fram och tilbaka snabbt. (tror inte det finns nån spärr i Keslas system, isåfall bara nån typ av differensialbroms)
Men jag er rett nöjd med drivningen, säkert bättre med navdrift men prisskillnaden var inte direkt lockandet i mitt fall (som var nästan det dubbla).
Jag skulle valt likadan om jag skulle köpt nytt idag, men om priset vore nästan lik ville det ju vore annorlunda.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Relaskop  
#550175 Det er visst delte åsikter och erfarenheter med robson. Kesla har jag dock bara hört positivt om robson-drift så dom måste gjøre nånting rätt. Nu kör jag en kronos 150 wdh

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#550178
Relaskop skrev:Nu kör jag en kronos 150 wdh

Den vill jag gärna se bilder på!

2WDH eller 4WDH?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550195
JohannesG skrev:Inte omöjligt, men har ännu inte råkat ut för det. Är mer överraskad över att det knappt syns slitage på däcken men på rullen syns slitage. Gnisten83, du kan väl lägga upp bild på hur rullarna ser ut efter många års drift samt hur däcken som gått lika länge ser ut.

Får ta ett par nya bilder på de, hittar inte dom nu

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

stegmaster  
#550206
ss0803 skrev:
Relaskop skrev:Nu kör jag en kronos 150 wdh

Den vill jag gärna se bilder på!

2WDH eller 4WDH?

Nu har jag ramlat av lasset, finns det kronos 150 med annat en robson drift??
Vilka modeller av kronos er det som har navdrift??
Ser inte någon, utan 140/160 som har rikiga drivboggier. :???:
Er det hemsidan som inte er uppdaterat, eller jag som inte hittar rett?? (För ser ju det finns bild på vagn i början av tråden)

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Relaskop  
#550217 Det er en 4wdh. Kronos vagner kan man i stort sett bestille precis som man själv vil. 140 och 160 finns vel bara med mekanisk drift,men 150 finns med robson, 2wdh eller 4wdh. 120 vagnen finns också med navdrift tror jag. Ska se om jag får tatt bild på den i morgon. Problemet blir å fatta hur man legger inn den her [emoji23]

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

stegmaster  
#550219 Det er ju klart vi vil se bilder av sådan värstingvagn, och berätta gärna lite om vilken dragare du har til den ochså. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#550221 Ser framemot bilderna Relaskop.

Gärna också lite mer detaljer kring hur du valt att utrusta vagnen, kran, vinsch, hjul mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#550255
gnisten83 skrev:
JohannesG skrev:Gnisten83, du kan väl lägga upp bild på hur rullarna ser ut efter många års drift samt hur däcken som gått lika länge ser ut.

Får ta ett par nya bilder på de, hittar inte dom nu

Denna bild finns i tråden om rulldrift kontra navdrift.

Bild


skogsforum.se

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#550256
stegmaster skrev:Vilka modeller av kronos er det som har navdrift??

Kronos 120 finns odriven, med navdrift på två hjul (2WDH) och med robson (4WD).

1549606903_kronos_120.png


Kronos 150 finns odriven, med navdrift på två hjul (2WDH), med full navdrift (4WDH) och med robson (4WD).

1549606914_kronos_150.png


Dragkraft angiven på sista raden i kN (kg inom parantesen) gäller för 185 bar med robson och 300 bar med navdrift.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

JohannesG  
#550264 Det kallar vi riktig vagn! 😀 Då är det inte konstigt du tycker vanlig robson är lite klen. Går ju inte jämföra en vagn med 2-3ton dragkraft med en som ligger över 5ton! Det är inte tekniken som det är fel på utan den stora skillnaden i dragkraft. Jämförs samma dragkraft på två eller fyra hjul tror jag det senare vinner.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550265
ss0803 skrev:
gnisten83 skrev:
JohannesG skrev:Gnisten83, du kan väl lägga upp bild på hur rullarna ser ut efter många års drift samt hur däcken som gått lika länge ser ut.

Får ta ett par nya bilder på de, hittar inte dom nu

Denna bild finns i tråden om rulldrift kontra navdrift.

Bild


skogsforum.se

Där var bilden, gummi är hårt o stål är mjukt :d

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550266 Där var bilden, stål är mjukt o gummi är hårt :d

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Relaskop  
#550390 Kronos 150 4wdh
20190208_144206.jpeg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).