SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagnar med full navdrift

462 inlägg 148643 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#549865
Benny Nilsson skrev:Min erfarenhet med Robson är att när du bäst behöver den så slirar det bara på hjulen. Torrt brukar gå bra men lite regn då slirar det ganska lätt.

JohannesG skrev:Då är något fel, så ska det givetvis inte vara. I alla fall inte på en vagn med friska däck.

Detta har väl diskuterats förut där du hade många bra synpunkter JohannesG.

Rätt däcktryck verkar vara en viktig parameter.

Men jag håller med dig Benny, det är effektivare att ha momentet tillgängligt på navet hela tiden som med navdrift. Med robson där man för över momentet på hydraulmotor till däcken via kontakt i mönstret är det viktigare att allt stämmer.

Bra däck, rätt utformad rulle, rätt däcktryck, lagom tryck på rullen osv. Fungerar säkert optimalt när allt är nytt och injusterat, men blir viktigare att sköta allteftersom grejerna slits.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Relaskop  
#549881 Navdrift och robson är som natt och dag. Går inte att jämföra. Har provat båda greiorna,och navdrift er så otroligt mycket starkare än robson, spesielt om det är 4nd. Men man måste ha en stärkare traktor for at få nåt driv i ekipaget med nd

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Benny Nilsson  
#549908
ss0803 skrev:
Benny Nilsson skrev:Min erfarenhet med Robson är att när du bäst behöver den så slirar det bara på hjulen. Torrt brukar gå bra men lite regn då slirar det ganska lätt.

JohannesG skrev:Då är något fel, så ska det givetvis inte vara. I alla fall inte på en vagn med friska däck.

Detta har väl diskuterats förut där du hade många bra synpunkter JohannesG.

Rätt däcktryck verkar vara en viktig parameter.

Men jag håller med dig Benny, det är effektivare att ha momentet tillgängligt på navet hela tiden som med navdrift. Med robson där man för över momentet på hydraulmotor till däcken via kontakt i mönstret är det viktigare att allt stämmer.

Bra däck, rätt utformad rulle, rätt däcktryck, lagom tryck på rullen osv. Fungerar säkert optimalt när allt är nytt och injusterat, men blir viktigare att sköta allteftersom grejerna slits.


Håller med. Det finns säkert också både bra och lite sämre konstruktioner på rullen och dess inkoppling, inpassning mot hjul mm.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

JohannesG  
#549917
Relaskop skrev:Navdrift och robson är som natt och dag. Går inte att jämföra. Har provat båda greiorna, och navdrift er så otroligt mycket starkare än robson, spesielt om det är 4nd. Men man måste ha en stärkare traktor for at få nåt driv i ekipaget med nd

Om inte behovet av kedjor eller band finns ser jag inte riktigt vinsten med navdrift på enbart en axel så länge dessa har samma faktiska dragkraft och man tycker denna kraft räcker till för sitt behov. Robson ger högre dragkraft till lägre pris med samma hydraulsystem.

Vad har du kört för vagnar? Vad uppgavs de ha för dragkraft? Hade den med navdrift andra navmotorer än Black Bruin? Den Mowi hade förr i tiden var ju en stor planetväxel med samma typ av motor som till Robson (Orbitrolmotor), vilket gav (vad jag hört) otroligt med kraft även vid relativt lågt tryck.

Går att få till navdrift på billigare sätt, men vet ingen som riktigt lyckats med en helt skyddad och 100%driftsäker konstruktion. Här är en variant, men ser trångt ut för kedjor eller band: Pfanzelt uniDRIVE

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#549940 Pfanzelt har varit uppe på forumet förut, senast kanske med deras speciella drift med kuggkrans på bakre boggihjulen som JohannesG även länkar ovan.

skogsforum.se

Det visade sig nu när jag kollade närmare att Pfanzelt har ett väldigt brett utbud när det kommer till drift av deras skogsvagnar, traditionell robson, uniDRIVE (beskrivet i länken ovan), navdrift och hydrostatisk-mekanisk drift med NAF-boggi.

pfanzelt-maschinenbau.de

Full navdrift finns också att välja till vissa modeller, jag hittade följande nyhet på engelska där deras P17-vagn utrustats med 4 Black Bruin.

pfanzelt-maschinenbau.de

Vagnarna ser fina ut, lyckas dock inte hitta någon bild på P17 med 4ND.

1549490556_429fab78-761d-4fb9-9b41-822ad6876733.jpeg


Hittar inte någon film på Pfanzelt med navdrift heller, men denna 17-tons vagn med 600/50-22.5” är i samma storleksklass.


   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549956 Då tråden om mowi 1250 av JonathanA gick som mest insåg jag att 2nd har svårt att få ner sin kraft i backen utan kedjor eller band.
Med drift på bakre hjulet var den lite ovillig att klättra över hinder framåt utan kedjor

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Relaskop  
#549971 Inte säkert at det er bättre med 2nd än robson nej. Helt klart en fordel at alle 4 hjul driver. Den store fordelen med navdrift er at det hele tiden er moment som trycker på den vägen man vil,med robson slutar rullen at ge kraft så fort den tappar grepet i däcken. Nåt som händer rett ofta enligt mej.. Derfor blir det veldig teoretisk at jämföra dragkraft på robson vs nd. Robson kan nog ge denna kraft under optimala forhold,men hur ofte har man det i skogen?

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Seb macahan  
#549976 Jag måste ge min bild i detta. Givetvis 4wd navdrift är ju drömmen, framförallt för att man inte är låst utan kan ha kedjor. Min Kesla vagn med robson är jag helnöjd med. Jag har kört med rätt stora lass uppför branter och terräng som nog ska diskuteras om en traktor verkligen har där o göra. Har aldrig upplevt att inte driften orkar, däremot har jag fått ge mig ibland pga fästet, alla 4hjulen spinner trots lass. Det är här man skulle velat ha kedjor. Jag har hyfsat bra hydraulik 200bar 120m/L ls pump på traktorn. Givetvis är navdrift en helt annan grej och vad tråden handlar om, men jag tror att robson har ibland något sämre rykte än den förtjänar pga lite för dålig hydraulik framför. Kan tänka mig att de som investerar i 4wd navdrift också har en väl genomtänkt och specad dragare och då blir skillnaden enorm.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549983 Och ska en 4nd optimeras så måste man väl nästa gå hela vägen som Anders skördare gjorde med att ha styrning som synkar hastigheten med traktorns för att få ut effekten på rätt vis

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#549985 Mer genomtänkt driftstyrning med koppling till traktorn för att plocka minst hastighet och körriktning känns också som en självklarhet på en vagn med full navdrift (då vagnen kostar så pass mycket pengar).

Både Kesla och Kronos har detta idag!

Hur det är med alla de övriga tillverkarna som kommit upp i tråden har jag inte koll på dock.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

källefall8  
#550001 Har sett en del som haft problem med punktering då drivrullarna nöter in vass stenkross i däckmönstret, nån här som haft såna problem?

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550020 De har inte jag haft iaf och då har jag ändå haft den veckade plåtrullen på gamla vagnen

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

JohannesG  
#550144
Relaskop skrev:Den store fordelen med navdrift er at det hele tiden er moment som trycker på den vägen man vil, med robson slutar rullen att ge kraft så fort den tappar grepet i däcken. Nåt som händer rett ofta enligt mej.. Derfor blir det veldig teoretisk at jämföra dragkraft på robson vs nd. Robson kan nog ge denna kraft under optimala forhold,men hur ofte har man det i skogen?

Som sagt. Börjar rullen slira är det något som inte stämmer. Har hänt att rullen slirat för mig, men det är ytterst sällsynt, till 95% är det motorerna som inte orkar när det går för tungt. Det som kan hindra är om något sätter sig i mönstret och hindrar rullen, men detta har ännu inte hänt mig, rensas förvånansvärt bra. Men detta blir för mycket off topic för denna tråd. Har diskuterats förr. Här finns en fin tråd att diskutera detta i: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

På packad snö utan kedjor, alltså ganska värdelöst fäste, så har vagnen inga problem att med lass trycka iväg traktorn med alla fyra hjulen låsta. Vid detta test märks att utan diffbroms på vagnen blir detta genast mycket svårare då ena sidan vill slira, så där syns direkt en klar fördel med fyrhjulsdrift kontra tvåhjulsdrift fast med samma dragkraft.

källefall8 skrev:Har sett en del som haft problem med punktering då drivrullarna nöter in vass stenkross i däckmönstret, nån här som haft såna problem?

Inte omöjligt, men har ännu inte råkat ut för det. Är mer överraskad över att det knappt syns slitage på däcken men på rullen syns slitage. @Gnisten83, du kan väl lägga upp bild på hur rullarna ser ut efter många års drift samt hur däcken som gått lika länge ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

JohannesG  
#550148
Seb macahan skrev:...men jag tror att robson har ibland något sämre rykte än den förtjänar pga lite för dålig hydraulik framför. Kan tänka mig att de som investerar i 4wd navdrift också har en väl genomtänkt och specad dragare och då blir skillnaden enorm.

Mycket troligt att det är så. Många som köper rulldrift har kanske inte tänkt igenom hela kedja, vilket gärna resulterar i att drivningen varken får tillräckligt tryck för att ge tänkt kraft eller tillräckligt flöde för tänkt hastighet.

Rulldrift är en kompromiss, absolut, men för att vara det tycker jag den fungerar riktigt bra.
Nu när man nu har kört med drift snart två säsonger kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till att köra utan. Där jag förr inte kom upp med kedjor på alla fyra hjulen samt alla diffspärrar kommer jag nu ledigt upp utan kedjor och med bara fyrhjulsdriften på traktorn.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Relaskop  
#550152 Vet vi er off topic nu,men som svar til JohannesG; att rullen slirar på däcket har hendt meg med Vimek,mowi/moheda-vagn och farma. Aldri har jag upplevt at motoren inte orkar,men som sagt, off topic nu [emoji3] kanskje jag haft voldsam otur med vad jag har provat.
Det jag kan si er at jag er veldigt nöjd med navdrift. Det drar verkligen bra och bekymmer med for for stora lass i motlut er nu historie,men det krever mycket av traktoren for at orka dra pumpen på fullt trykk

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).