SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagnar med full navdrift

462 inlägg 149232 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#548619
källefall8 skrev:BB4 har ju vanligt 6 bult nav. Vad får man för dragkraft på dessa?

Det beror på vilket tryck du har tillgängligt?

Men BB4 är bara på 800cc, hälften så stor som BB5. Med 2ND, BB4 och 190 bar har du knappt 1 ton i dragkraft. Låter inte så mycket, men är ett gott tillskott om vi pratar små vagnar dock.

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

JohannesG  
#548626
källefall8 skrev:Finns det inga mindre vagnar med navdrift? Kanske inte på alla 4... att sätta dit navmotor borde vara det enklaste sättet att få drift på en vagn som saknar. BB4 har ju vanligt 6 bult nav. Vad får man för dragkraft på dessa? Jag har fantiserat lite kring en sån ombyggnad. Kanske lite Off topic, Sorry.

Till det hela hör att navdrift är väldigt dyrt jämfört med den mer vanliga robsondriften.
En motor för robsondrift kan man får för runt 10 000kr Två behövs för att driva alla fyra hjulen. Då kan man utan större besvär få en dragkraft på 2-2,5ton
En Black Bruin BB4 800cc navmotor kostar runt 40 000kr. För tvåhjulsdrift behöver man med andra ord betala ca 80 000kr. Då driver bara två hjul och dragkraften är lägre än robson. Tror inte de som köper små vagnar är intresserade av det höga merpriset.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

JohannesG  
#548628 Ska man ha navdrift på en liten vagn till en billig peng är nog mekaniskt bättre val. Går som sagt att lösa även utan drivhjulsberoende kraftuttag.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

quaker  
#548678 Fet tråd detta! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Lillesves  
#548742
JohannesG skrev:Ska man ha navdrift på en liten vagn till en billig peng är nog mekaniskt bättre val. Går som sagt att lösa även utan drivhjulsberoende kraftuttag.


Okej, vet du nåt kit med mekanisk drift som är billigare än 80000 kr som går att montera på en mindre vagn ?
Eller menar du vanligt hemmabygge ? :)

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

JohannesG  
#548745
Lillesves skrev:
JohannesG skrev:Ska man ha navdrift på en liten vagn till en billig peng är nog mekaniskt bättre val. Går som sagt att lösa även utan drivhjulsberoende kraftuttag.


Okej, vet du nåt kit med mekanisk drift som är billigare än 80000 kr som går att montera på en mindre vagn ?
Eller menar du vanligt hemmabygge ? :)

Ska du göra det själv blir det naturligtvis hemmabygge. Men en vagntillverkare skulle absolut kunna bygga en liten mekaniskt driven vagn. Största kostnaden ligger nog i att få till någon form av boggilådor. Men tror som sagt inte att suget efter navdrift är så stort på små vagnar.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548763
Lillesves skrev:
JohannesG skrev:Ska man ha navdrift på en liten vagn till en billig peng är nog mekaniskt bättre val. Går som sagt att lösa även utan drivhjulsberoende kraftuttag.


Okej, vet du nåt kit med mekanisk drift som är billigare än 80000 kr som går att montera på en mindre vagn ?
Eller menar du vanligt hemmabygge ? :)

Ja 80’ räcker inte med hydralmotorer, du behöver en vettig ventil med och är de inte bland de nyare traktorn behövs pump o tank med för att få nån vidare kraft o hastighet

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#548814 Denna film förtjänar en plats i tråden.

Riktigt fint ekipage med Valtra T153, Kesla 122 4ND vagn med 305T kran och 600-hjul med band.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#548827 Kort version av samma ekipage, men utan grävmaskinerna som barkar eukalyptus.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Ängagärdet  
#548910 "Bättre med en droppe olja i tid, än en hel hink när det är försent!"

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#548980 Någon som vet vad spanska Guerra använder för drift på sina vagnar?

iguerra.com

Vill minnas att jag sett en orange Guerra på Elmia Wood med ena sidans boggi i luften och snurrande hjul. Minns inte om det var mekaniska boggi, eller om det möjligen var navdrift dock.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

stegmaster  
#549030 Verkar som det er riktiga boggilådor som drivs hydraulisk av en motor i ramen.
Drivningen ser veldig synkroniserad ut på båda hjulen på samma sida, så brukar det inte vara med navdrift.
Altså inga navmotorer, som det ser ut för mig.

https://youtu.be/obbjUg6PKxs?t=370

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#549099 Ja, du har helt rätt stegmaster. Det var ju mekaniska boggilådor på den vagnen och då kardan saknas är det hydrostatisk-mekanisk drift.

Samma kategori som Kesla 12MDH, Farmi ProfDrive 12-4WD och Palms MWD 3.2 (som finns med både hydrostatisk och drivhjulsberoende drift).

Därmed inte en vagn för denna tråd som fokuserar på navmotorer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#549433 Jag skulle gärna se ett par svenska tillverkare på listan!

Vreten har vi varit inne på. Deras 1400FW gick att få med full navdrift tidigare. Det är en rejäl vagn med 600/50-22.5” hjul som tillval. Om möjligheten med 4ND finns kvar med den nya ägaren är oklart.

Hypros vagn HV14 finns med 2ND och 600/50-22.5” är tillval även till den. Dock har jag aldrig sett eller läst att den skulle gå att beställa med navmotorer på alla fyra hjulen.

FTG har ju vagnar med två navmotorer, Moheda 121 ND och Mowi 1250 ND, men det är relativt små vagnar. 500/45-22.5” som enda hjulalternativ och de stora kranarna är inte valbara. De stora vagnarna Moheda 141/151 resp. Mowi 1450 som finns med 600/50-22.5” och de största kranarna finns bara med robson. Mowi var ju tidiga med navdrift (innan Black Bruin slagit igenom), kanske kunde använda det varumärket för att lansera en 1450 4ND.

Jag tycker FTG borde se en marknad för full navdrift. Många kommuner tex köper sina ekipage på Lantmännen och då har det historiskt varit Valtra och Moheda (numera finns ju även Kesla som alternativ). De ekipagen brukar ofta kunna vara N-serie traktorer med Moheda 141/151-vagnar bakom.

Beror avsaknaden på svensktillverkade rejäla vagnar med full navdrift på den lilla marknaden som finns i Norden?

I Norge verkar det finnas ett och annat traktorekipage som körs i skotning professionellt. Annars tycks marknaden för stora skogsvagnar finnas i Baltikum och alpregionen, åtminstone baserat på vad som finns att finna på youtube.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

stegmaster  
#549436 Jo håller helt med dig, men varför bjuder man inte på 4ND, när man har 2ND??
Att bygga kan vel knappast vara nåt problem.
Problemet er vel priset som raser iväg minst 200tkr til med 4ND vs 2ND, sen halveras ju hastigheten, så det kanske inte heller alla tycker om. :???:
Annars kan jag inte se va som skulle vara nåt problem.
BTW er det liv i Vreten fortfarandet??

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).