SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagnar med full navdrift

462 inlägg 149293 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

stegmaster  
#693582 Kom til att fundera på nack/fördeler med Keslas 144nd 4wd vs 12MDH?
Priset på en fulldriven navvagn koster drygt 1 mille, men har ingen aning hva priset er på en 12MDH, så va er argumenten for den ena framför den andra? (om inte det er nån jätteskillnad i pris vil säga).
Lite roligt dessutan att dom proffsigaste fortfarandet klassas som 12t, men den navdrivna numera er 14t.
Sen er 124HD 100kg tyngre enn 144HD? (Kan det vara det annorlunda lastredet på 144 HD som gör detta?)
Undra hva dom justerat för att klassa 124HD som 12t mot "gamla" 102HD som er 10t, medans vikten er precis samma,
Kollade nu Keslas hemsida, där finns inte 12MD/MDH med, men dom finns i broshyren, nån som vet om dom er gått ur sortimentet?

Annars tror jag detta med avsaknad av ND drift på 124 vagnen er för att göra lite mer skillnad på 12t vs 14t vagnen.
Tidligare var ju 102 och 122 nästan snarlika, var bara en kraftige kranfästeplatta (så man kunna välja 316 kranen til 122 vagnen, 305 var maks på 102 vagnen) som skildet va jag vet, sen kunne ju båda utrustas så dom blev helt lika. (Standard var ju större hjul och annat lastredet på 122, annars lika med 102, som even 102 kunne utrustas med.)

FTG
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#693720
stegmaster skrev:Kom til att fundera på nack/fördeler med Keslas 144nd 4wd vs 12MDH?
Priset på en fulldriven navvagn koster drygt 1 mille, men har ingen aning hva priset er på en 12MDH, så va er argumenten for den ena framför den andra?

Palms har fördelen att alla listpriser finns på nätet. Då går det jämföra en Palms 15U med full navdrift med deras HMWD 3.2 med hydrostatisk drift (samma koncept som Kesla MDH).

1610470300_3b92e91d-0c4d-42b0-87e1-2521183aaad2.jpeg


De vagnarna har samma bas, 3.2kvm lastarea, 18 ton totalvikt, 600/50-22.5” hjul etc.

Palms 15U 4ND, 490’ SEK
Palms HMWD 3.2, 665’ SEK

Så någon försumbar skillnad är det ju inte, vet inte hur motsvarande siffror ser ut för Kesla. Men färdigutrustade med kran, kranventil mm kostar kanske 15U drygt 800’ och HMWD 3.2 1 miljon.

nordfarm.se

stegmaster skrev:Kollade nu Keslas hemsida, där finns inte 12MD/MDH med, men dom finns i broshyren, nån som vet om dom er gått ur sortimentet?

Det hade jag inte noterat. Ska se om det går få någon klarhet i om det faktiskt är så att de gått ur produktion.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

stegmaster  
#693782 Just ja, tänkte du hadde koll på detta med. 👍
Jo om det skiljar 200-300 tkr, så er ju det lite pengar, even om man talar om ca 1 mille. 🤔

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

550  
#693788 Palms sida är kul med priserna 😀

Vagnarna ser lika ut, men de största skillnaderna verkar vara att det är "riktiga" boggielådor på HMWD. Grinden är också hydrauliskt skjutbar. Samt andra däck, går att välja 600/50-22,5 även på 15 U, men det är Alliance då. HMWD har Nokian som standard, vilket kostar nästan 60 kkr mer 😱 Är däcken/fälgarna verkligen så mycket dyrare?

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#693804 Absolut är det en väldigt robust lösning på HMWD med NAF-boggi inkl. riktig diffspärr (samma boggitillverkare som Kronos använder på mekaniskt drivna 140 4WDM och 160 4WDM och som finns på många skogsmaskiner).

Men jämförelsen är ändå intressant då vagnarna som nämnts är jämnstora och har likvärdig dragkraft (4-5 ton). Då är inte 150-200’ i skillnad försumbart.

Men som du säger Alliance 328 i 600/50-22.5” går inte jämföra med riktiga Nokian skogsdäck. Skiljer nog en faktor två i pris, uppskattar styckpriset till ca 10’ för Alliance och 20’ för Nokian. Så med detta inräknat är inte skillnaden så stor mellan vagnarna som jag först angav. Fälgarna däremot bör vara skogsförstärkta även till Alliance-däcken och därmed samma.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

550  
#693811 Är inte precis samma fälg, för det var 10-håls till NAF-boggien (8-håls på 15 U), men de kanske är lika bra. Står 111600 = 27900 kr/st vilket känns väldigt saftigt för ett däck.

Edit: Stämmer verkligen vikterna på deras sida? HMWD 4 ton mot 15U 2 ton, dubbla vikten??

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#693836
550 skrev:Stämmer verkligen vikterna på deras sida? HMWD 4 ton mot 15U 2 ton, dubbla vikten?

15U är ju i grunden odriven, med mindre hjul och med bara 3 bankar.

Med 4 bankar, 4 navmotorer inkl. bromsar och större tyngre hjul drar nog vikten iväg en hel del.

Bara en BB5 med trumbroms väger 150 kg, så där är 600 kg direkt.

500/50-17 däck väger ca 50 kg, Nokian 600/50-22.5” ca 150 kg. Med större tyngre fälgar är det säkert 500 kg till på skillnaden i hjulutrustning.

Gissar på min 3.5 ton för 15U med full navdrift!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

550  
#694393 Vad är det som gör att Nokians skogsdäck kostar dubbelt? Är det värt pengarna på en skogsvagn i denna storleken? 15 kkr per däck i extrakostnad känns nästan svårt att motivera. För då måste nästan Alliance 328 klassas som dåliga, är de det?

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#694398 Alliance 328 är inget skogsdäck, saknar stålförstärkning. Åtminstone i dimensionen 600/50-22.5” som på Palms vagnarna vi diskuterade tidigare.

Läser man tillverkarens tänkta användningsområde ska de däcket vara på fältet, till tex vagnar och rundbalspressar.

Inte ett optimalt val på en stor driven vagn som går i tuff terräng i skogen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

550  
#694410 Det har du rätt i, 328 fanns visst i olika utföranden. Hade varit enklare om de hade använt en annan siffra för de olika typerna. Upp till 550 breda finns med stålförstärkning, https://yokohama-oht.com/product-detail/?size=550/45-22.5&product=190&category=19&scroll=true

331 Forestry finns också hos Alliance, där fanns 600-hjul att välja. Kanske de är likvärdiga med Nokians skogsdäck?

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Nor-forest  
#694415 Kesla sin 12MD/MDH vagn er på vei ut ja. Det er derfor den ikke markedsføres lengre. Ut fra hva jeg har hørt så er dette meget dyre vogner, og derfor taper de mot vogner med navdrift. Ser ut som at det er nav drift som er det satses på fremover

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#694421
550 skrev:331 Forestry finns också hos Alliance, där fanns 600-hjul att välja. Kanske de är likvärdiga med Nokians skogsdäck?

Minns jag rätt finns 331 bara i 600/40-22.5”, en udda dimension med 40-profil istället för 50 vilket är det vanliga till 600 bredd. 331 sitter på en del hjulgrävare tror jag.

Men Alliance har riktiga skogsdäck också, de brukar ha ett F framför modellbeteckningen, tex F-343 och F-344 som båda finns i 600/50-22.5”. Dessa kostar klart mer än 328 men är billigare än Nokian’s skogsdäck.

Att 328 trots allt är vanligt på skogsvagnar är ju pga att mönstret är enkelt att utforma en robson-rulle för.

Men i denna tråd om navdrift (där robson-rulle saknas) känns riktiga stålförstärkta traktormönstrade skogsdäck som rätt val.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

550  
#694432 Huvudorsaken till 328 måste vara att de är billigare så tillverkarna kan ha låga priser att locka med 😉

Skotardäck tycker jag ofta har varit i tractionliknande mönster, men också en blandning av traditionella traction och traktormönster. Har man kedjor borde det vara bra med traktormönstrade däck, men hur funkar det att köra med band?

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#694461
550 skrev:Huvudorsaken till 328 måste vara att de är billigare så tillverkarna kan ha låga priser att locka med

Så är det säkert, bättre att ha dyrare däck som tillval än att leverera dom i grundutrustningen.

550 skrev:Skotardäck tycker jag ofta har varit i tractionliknande mönster, men också en blandning av traditionella traction och traktormönster. Har man kedjor borde det vara bra med traktormönstrade däck, men hur funkar det att köra med band?

Det här kan jag egentligen inte så går nog få bättre svar i skogsmaskinsdelen av forumet.

@Relaskop har ju band till sin Kronos 150 4WDH med Nokian traktormönstrade skogsdäck, han har lagt upp flera bilder i denna tråd.

Den nedan finns på sidan 25: skogsforum.se

1610786094_a6a45baa-dc1e-4456-b37c-f6fd44440650.jpeg


Men tänker man använda en skogsvagn eller skogsmaskin uteslutande med band tror jag inte man väljer ett traktormönstrat skogsdäck. Utan snarare ett däck som är anpassat för ett ge bästa möjliga grepp i bandet.

Tänker tex på Trelleborg T480: trelleborg.com

$matches[2]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#694463
Nor-forest skrev:Kesla sin 12MD/MDH vagn er på vei ut ja. Det er derfor den ikke markedsføres lengre. Ut fra hva jeg har hørt så er dette meget dyre vogner, og derfor taper de mot vogner med navdrift. Ser ut som at det er nav drift som er det satses på fremover

Tack för uppdateringen, mycket intressant information!

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).