SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagnar med full navdrift

462 inlägg 149211 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692949
550 skrev:Om det är halt och man behöver driften som mest, så slirar väl även Robson ibland? 2ND borde ha sämre dragkraft än Robson då? Vad är det annars som är fördelen med 2ND jämfört med Robson, är det driftsäkerheten?

Genomsnittskärran borde vara en 9 tonnare idag, och ska man då ha en lite större plus full navdrift så kostar ju driften mer än en hel 9 tonskärra 🙃 Så precis som du säger är det inte så konstigt att det saknas kundunderlag för tillverkarna. Problemet är väl att man hamnar så högt i pris på traktor + 14 tonskärra så att det nästan bara är entreprenörer som kan köpa, och nästan alla väljer hellre en skotare.

Fördelen med 2ND kontra robsondriften är möjligheten att lägga band på boggien som oftast inte blir bra på robson

FTG
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#692950
550 skrev:Om det är halt och man behöver driften som mest, så slirar väl även Robson ibland? 2ND borde ha sämre dragkraft än Robson då? Vad är det annars som är fördelen med 2ND jämfört med Robson, är det driftsäkerheten?

Möjligheten att köra med piggkedjor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Vardon  
#692958
gnisten83 skrev:
550 skrev:Om det är halt och man behöver driften som mest, så slirar väl även Robson ibland? 2ND borde ha sämre dragkraft än Robson då? Vad är det annars som är fördelen med 2ND jämfört med Robson, är det driftsäkerheten?

Genomsnittskärran borde vara en 9 tonnare idag, och ska man då ha en lite större plus full navdrift så kostar ju driften mer än en hel 9 tonskärra 🙃 Så precis som du säger är det inte så konstigt att det saknas kundunderlag för tillverkarna. Problemet är väl att man hamnar så högt i pris på traktor + 14 tonskärra så att det nästan bara är entreprenörer som kan köpa, och nästan alla väljer hellre en skotare.

Fördelen med 2ND kontra robsondriften är möjligheten att lägga band på boggien som oftast inte blir bra på robson


Så varken band eller kedjor på robson menar du , finns det något mer alternativ

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#692963
Vardon skrev:Så varken band eller kedjor på robson menar du , finns det något mer alternativ

Just FTG’s robson drift fungerar väl bra med band, men på många robson drivna vagnar blir det väl trång mot bandet när rullen är uppfälld.

Nedan en Moheda 101 4WD med band, foto från Elmia för ett antal år sedan.

1610216306_09005982-1af4-4961-914c-d02477fe4266.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Vardon  
#692965 Ja ibland vorde det intressant. Problemet är ju att däcken inte får grepp i snön och kedjor lär ju vara kört med robson. Dock har jag ju en ftg moheda.

Hur är det med band vid vägkörning?

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

svampbob  
#692967
Vardon skrev:Ja ibland vorde det intressant. Problemet är ju att däcken inte får grepp i snön och kedjor lär ju vara kört med robson. Dock har jag ju en ftg moheda.

Hur är det med band vid vägkörning?


Du vill inte köra med band efter vägen mer än ett par hundra meter.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Nor-forest  
#692969 Dette er fra en Kesla vagn med 4WD . Gikk dårlig med band og robbson rulla.

Et annet type band kunne kanskje fungert men de blå fra Olofsfors gikk desverre ikke.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692970
Vardon skrev:Ja ibland vorde det intressant. Problemet är ju att däcken inte får grepp i snön och kedjor lär ju vara kört med robson. Dock har jag ju en ftg moheda.

Hur är det med band vid vägkörning?

Kedjor glömde jag, band på väg måste nog gå sakta och kanske inte så populärt på grusväg av grannarna. 😉
Glömde att de är mer plats på de nyare vagnarna, på min gamle är de väldigt tajt mellan däck o bankar

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#692976
Nor-forest skrev:Dette er fra en Kesla vagn med 4WD . Gikk dårlig med band og robbson rulla.

Et annet type band kunne kanskje fungert men de blå fra Olofsfors gikk desverre ikke.

Tack för bilden!

Det hade inte gått att begränsa pendlingsrörelsen uppåt på armen till robsondriften? Men hela rörelsen kanske krävs för att själva robsonrullen ska gå fritt från båda däcken.

Detta är ju skillnaden på FTG där robsoninfästningen sitter mitt på boggibalken och pendlar i ett annat plan jämfört med Kesla och många andra som har infästningen långt bak (eller fram) på boggibalken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

550  
#692981 Just det ja 🙃

Kedjor kan jag förstå, men dock lite jobb med att lägga på, samt att det inte borde gå att köra så fort på väg med små kedjor på kärran? Band är väl både dyra i inköp, jobbiga att lägga på och går inte att köra med på belagda vägar. Just förflytta sig på vägen är väl den största salespointen för att välja traktor istället för skotare. Sedan kanske Robson inte alltid fungerar så bra i snö, men de flesta har tid att vänta med att köra ut virket tills man kommer fram. Annars satsar man nog på både band och 4ND om man kör heltid i skogen. Så jag kan helt klart förstå att man inte säljer 2ND.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Nor-forest  
#693042 Det var faktisk ikke selve rullen som gikk i bandet. Se bilde under. Så Kesla sin konstruksjon av opphenget til selve rullen ødelegger for band.

Men man kan få mindre band også. Legger ved et eksempel. Kjenner ikke til hvilke type band som står på desverre.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693066
Nor-forest skrev:Det var faktisk ikke selve rullen som gikk i bandet. Se bilde under. Så Kesla sin konstruksjon av opphenget til selve rullen ødelegger for band.

Men man kan få mindre band også. Legger ved et eksempel. Kjenner ikke til hvilke type band som står på desverre.

Jämför man den andra bilden ser man att de handlar om hur djupt bandet går ner på sidan, frågan blir väl då om de andra bandet ligger kvar lika säkert på däcken

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

svampbob  
#693154
550 skrev:Just det ja 🙃

Kedjor kan jag förstå, men dock lite jobb med att lägga på, samt att det inte borde gå att köra så fort på väg med små kedjor på kärran? Band är väl både dyra i inköp, jobbiga att lägga på och går inte att köra med på belagda vägar. Just förflytta sig på vägen är väl den största salespointen för att välja traktor istället för skotare. Sedan kanske Robson inte alltid fungerar så bra i snö, men de flesta har tid att vänta med att köra ut virket tills man kommer fram. Annars satsar man nog på både band och 4ND om man kör heltid i skogen. Så jag kan helt klart förstå att man inte säljer 2ND.


Det är snabbare att lägga på band än kedjor. Det har varit perioder då jag har lagt på och av banden varje dag. Då blir man rätt snabb.

Idag har det lite besvärligt före för banden. Körde där det var vatten under 20 cm kallsnö ovan på. Jag högg det här för någon månad sedan när det bara regnade och ville då inte ens försöka skota ut det utan väntade på tjäle. Nu har det börjat komma så mycket snö så jag blev rädd att virket skulle försvinna helt. När jag backade in kladdade det i banden men vägen ut gick bra. Hade jag haft kedjor i boggin så hade nog varit risk att jag hade slitit av dom så för en gångs skull så fanns det en fördel med Robson.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#693178
Nor-forest skrev:Men man kan få mindre band også. Legger ved et eksempel. Kjenner ikke til hvilke type band som står på desverre.

Banden på Kesla vagnen är ju en enklare typ utan stöd mot däcksidan (det som skapade frigångsproblem i din första bild).

Dessa band skulle tex kunna vara MES Smide: messmide.se

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#693496 Kort film som bekräftar att Vreten går få med full navdrift (vilket vi i och för sig redan konstaterat tidigare i tråden).


   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).