mån 29 jun 2020, 11:42#652598
Tagit mig tid och uppdaterat inläggen på första sidan där jag nu, förhoppningsvis, listar alla de vagnar som kommit upp i tråden och som uppfyller kraven jag ställt upp.
Det är för mig nu ännu mer förvånande att FTG väljer att stå utanför denna marknad. Samtliga konkurrenter på de större vagnarna (14 ton och uppåt) finns numera att välja med full navdrift.
Vi har svensktillverkade Hypro och Vreten, finsktillverkade Kesla och Kronos samt baltiska vagnarna BMF och Palms som alla är välkända i Norden.
Därtill ett stort antal, för oss i Norden mer okända, tillverkare från öst- och sydeuropa med tillsynes väldigt fina vagnar som finns att få med full navdrift (här kan nämnas Fao Far, Sedlmayer, Pfanzelt, Oniar, R.M. International, Binderberger mfl).
Jag är medveten om att FTG har (kanske) marknadens starkast robsondrift med sina 800cc motorer.
skogsforum.seMen jag tycker ändå det är vågat att stå utanför detta segment som alla andra nu finns representerade i.
Jag antar att hemmamarknaden fortfarande är så pass viktig i den totala omsättningen för FTG och att de då gjort bedömningen att marknaden i Sverige för vagnar med full navdrift helt enkelt är för liten. Tycker det är synd då FTG har väldigt fina vagnar i övrigt.