SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagnar med full navdrift

462 inlägg 149354 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#602742 Sedlmayer nämnde jag redan på andra sidan i denna tråd, men nu har jag läst på lite mer om denna tyska skogsvagnstillverkare.

De har som tidigare nämnts två modeller, RW-HS-19 respektive RW-HS-22.

Redan den mindre RW-HS-19 är en rejäl vagn med navdrift på en eller båda axlarna genom Black Bruin BB5. 600/50-22.5” däck som standard och 710/40-22.5” som tillval. 3.4m2 grind och 14 ton nyttolast.

RW-HS-22 sedan är en imponerande vagn med 4.3m2 lastarea, nyttolast 17 ton, valbar med 24.5” hjul (710/40-24.5”) och Black Bruin BB6 på 2 eller 4 hjul.

1577372692_f3d508b1-0d76-471b-9504-528ae5c0d8bf.jpeg


BB6 är på 3150cm3 alltså mer eller mindre det dubbla jämfört med BB5 på 1600cm3. Det ger om de matas med närmare 300 bar en dragkraft på över 9 ton om vagnen är utrustad med full navdrift. Navmotorerna utvecklar då ca 110 hk så det krävs en rejäl traktor som dragare för att förse driften med olja.

Lite kort info om driften i bilden nedan, annars finns full spec tillgänglig på tyska i länken under bilden.

1577372692_52bb67d1-3ea7-4b37-9870-acf88ae1c951.jpeg


sedlmayer-forsttechnik.de

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602752 Imponerande men med förlusterna i hydrauliken medräknat i kalkylen borde väl snart en fulldriven mek boggie med urkoppling vara försvarbar?

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#602756 Ja visst är det så gnisten83!

Vagnar med full navdrift i den här kalibern känns svåra att försvara både ekonomiskt och effektivitetsmässigt. Det är helt enkelt för svårt att konkurrera med mekanisk överföring.

Men det är hur som helst intressant att de finns!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Pamf  
#602767 Varför inte elektrisk drift där en generator kan drivas på kraftuttaget? Skulle förlusterna hamna nånstans mellan hydraulisk och mekanisk drivning? Kostnad för en sådan lösning i jmf? Andra problem som inte gör det aktuellt?

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#602769 Vi har diskuterat el istället för hydraulik tidigare i tråden, @JohannesG tog upp den frågan på sidan 15.

skogsforum.se

Jag tror det är svårt att rymma elmotorer i fälgarna som på en hydraulisk navmotorvagn. En hydraulisk motor är mycket mindre än en elmotor för en given effektnivå.

Men som jag skrev då skulle el kunna vara ett bra alternativ till hydrostatisk-mekaniskt drivna vagnar. En centralt placerad elmotor driver på en i övrigt mekaniskt driven vagn (mekaniska boggilådor).

Verkningsgraden är högre för elmotorer jämfört med hydraulmotorer precis som du skriver @Pamf.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

JohannesG  
#602782 Kollar man på många äldre skotare är dessa ganska motorsvaga jämfört med vad som behövs för ovanstående vagn. Exempelvis Volvo BM SM 868, samma lastarea (men lägre lastvikt), motor på endast 105hk enligt en broschyr jag hittade. Verkningsgraden är mycket bättre i dagens motorer, men tänker ändå att det känns som det gått lite bakåt i fråga om effektbehov för en given storlek. Dock ska man ju räkna förbrukad mängd bränsle per utfört arbete, och då kan det kanske hända att jämförelsen haltar.

Elmotorer är alltjämt intressant.
Motorer ämnade för skogsbruk är nog sällsynta. Men borde ju gå att få till med standardkomponenter bara dessa byggs in så att de blir skyddade. Sedan är ju i och för sig inte boggilådor gratis heller.

Några fördelar jag ser är att man slipper alla problem som oljan kan bidra med samt något bättre verkningsgrad enligt vad som sagts tidigare.
Nackdelar är ju så klart att det är el och livsfarligt om det går fel. Gäller att allt är säkrat och skyddat rätt.

Med reservation för att jag räknade helt galet så fick jag fram att man med en vanlig 3-fas elmotor på 50kw skulle kunna få ut runt 5-6 ton dragkraft vid 3kmh.
Någon av forumets elektriker kanske vet pris på vad dylik motor kostar samt vad allt skulle kosta med generator, styrning, m.m. Och kanske kan bekräfta om jag över huvud taget räknat rätt.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Lillesves  
#602787 Det känns oerhört dyrt, krångligt och klumpigt att gå omvägen via el. Man behöver ju en generator motsvarande 50kW också, alternativt en liten generator och batterier.
Varför inte ha en kraftuttagsaxel hela vägen bak till boggielådorna

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602790 Har för mej att när de räknades på elverk som skulle klara att hålla 50Hz även vid full lite stötvis belastning behövde generatorn vara dubbelt så stor som lasten och motorn 4 ggr så stor för att inte få svaj i frekvensen.
Men nu är detta nått annat så de svajet är väl inte så farligt och en 50kw elmotor ger betydligt mer vridmoment än en motsvarande dieselmotor

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602829 Hei. Får Black bruin bb6 med 2typ mindre fløden også. I tillegg til 3150cc finnes 2500cc og 2000cc
Nogen som vet hur dom ligger prismessig i forhånd til feks BB5?

Tenker at feks den bb6 med 2000cc volym er en del større en den største bb5 på 1600cc og så tåler jo bb6 motorerna 400 bar mens bb5 tåler bare 300bar trykk.. Spørs hur lurt det er å kjøre med over 300bar trykk på en timmervagn i feks 10-25minus men..
Hilsen Trond

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#602840 Det hade jag missat att BB6 är byggda för 400 bar intermittent tryck, då BB5 (och BB4 också för den delen) tål 300 bar. Tack för upplysningen.

1577397936_abba390a-3bd5-48b7-9f78-da5a1a66cec5.png


Det innebär samtidigt att den teoretiska dragkraften för vagnar med BB6 är 33% högre än vad jag angivet. Med 4 BB6 går det alltså då plocka ut ca 12 ton, känns som 2ND vore fullt tillräckligt.

Sedan, som du nämner @Norske_Trond, vet jag inte hur realistiskt det är att köra ett hydraulsystem upp mot 400 bar på en skogsvagn. Blir väl rätt begränsat med vilka pumpar, ventiler, slangar mm som kan användas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#603419 Kollade filmen igen som @svampbob postade tidigare i veckan på Pfanzelt ekipaget med PM Trac III och deras P17 vagn.



skogsforum.se

Pfanzelt P17 vagnen har jag skrivit om tidigare i tråden, senast på sidan 24. Men denna film är den första jag ser från Pfanzelt med ett ekipage med full navdrift.

Pfanzelt verkar använda både BB5 och BB6 motorer beroende på kundens önskemål. Vagnen i denna film är utrustad med 4 st BB5, tidigare har jag hittat bilder på P17 med BB6.

Bifogar även några bilder på ekipaget som jag uppskattar kostar ca 3.5 miljoner komplett.

1577480681_cf36a9ec-9709-481e-94ca-76f441424205.jpeg


1577480681_5392e622-0c97-4f93-8e31-00db5a458c99.jpeg


1577480681_65fe40da-254f-49d4-878f-608bc3d77943.jpeg


1577480681_c0a7939c-9f2c-4a3c-9e7d-36c5c05bf0e0.png

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#603760
1577742897_59393540-dfab-4e5a-9c2b-f281b14b54be.jpeg


Torbjörn Johnsen skrev:
ss0803 skrev:Blev det tillfälle att provköra Sverigeekipaget Torbjörn Johnsen du som var på plats på invigningen i Värnamo?

Nej, inte igår men vi kanske skulle ta en skogsforum-träff där med lite provkörning?

Är detta något att hoppas på inför 2020 @Torbjörn Johnsen och @Fredrik Reuter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

larsjoh  
#604581 Vagnen med kran såldes av TREJON för ca 10 år sedan men numer tillveras alla TREJON MULTIFOREST i egen fabrik i Estland. De större vagnarna går att få både med 2eller 4NWD
Se http://www.trejon.se

ss0803 skrev:Oniar LLC är ett företag i Märjamaa söder om Tallin i Estland.

Oniar skrev:Oniar Metalworks OÜ was established in year 2003, meant to satisfy the needs of local market for mechanical- and metal-works. Up to now it has grown up to a machine-building company using the name Oniar.


De tillverkar maskiner inom tex jord-och skogsbruk.

Uppenbarligen tillverkar de skogsvagnar och säljer i eget namn som Oniar, men hemsidan ger inte mycket.

oniar.eu

Uniforst registrerat i Österrike säljer delar av Oniar’s program under varumärket Uniforst, tex 17.52 som jag skrev om tidigare.

uniforst.at

Men även svenska Trejon’s vagnsprogram verkar tillverkas av Oniar i Estland, se tex sid 4 i Trejon’s Instruktionsbok och Underhållsanvisning för MF110 skogsvagn länkad nedan.

Trejon skrev:Vagnen tillverkad av Oniar LLC.är en traktorvagn avsedd för att transportera timmer och energived ut ur skogen.


trejon.se

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

larsjoh  
#604583 Se info från TREJON MULTIFOREST brochyr,
Hjuldriften jobbar med 280 bars tryck.

https://www.trejon.se/index.php/admin/f ... 281279.pdf

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#604665 Tack för input, jag skrev om Trejon Multiforest 1802 på sidan 18 i denna tråd.

skogsforum.se

Anledningen att Trejon inte är med på listan är, som jag skrev då, att de tyvärr valt 1150mm boggiavstånd på en sin största vagn, vilket innebär att 600/50-22.5” och större hjul inte går på.

Hjuldimensioner var ett av de grundkrav jag satte upp när jag startade tråden. Detta gäller alldeles särskilt Trejon Multiforest 1802 som är en stor vagn med 3.4m2 grindarea och 18 ton totalvikt. Är det så att detta ändrats får du gärna upplysa mig.

Önskvärt boggiavstånd är minst 1300mm så att både 22.5” och 24.5” hjul ryms. Högre markfrigång och bättre överrullningsegenskaper är syftet med större hjulutrustning.

Jag kollade snabbt dina 6 inlägg på skogsforum @larsjoh och i samtliga, utspridda under 7 år, talar du gått om Trejon’s produkter.

Om det är som jag tror att du har en personlig koppling till företaget (inlägg, användarnamn och län tyder på det) så får du gärna ta med dig önskemålet ovan till produktutvecklingsavdelningen.

Tack på förhand!

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).