Sida 22 av 31

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Postat: tor 13 jun 2019, 08:33
av svampbob
ss0803 skrev:
stegmaster skrev:Det var ju riktig smart med axelen inne i dragbommen, men hadde dom even fått plats til själva pumpen ochså inni där?

Om jag bara hade tagit ett kort, hade varit så mycket enklare än att försöka förklara.

Men jo, dragbommen var ju rejält stor i bakkant. Tänk dig en konisk form där framkant har ett traditionellt tvärsnitt säg 100x100 mm direkt bakom öglan för att sedan växa till att vara kanske 400x400 i bakkant precis innan leden.

2/3 bak fanns en genomföring för PTO-axeln och innanför den satt pumpen, så det var ju framförallt pumpen som var inbyggd i dragstången. PTO-axeln gick till stora delar ovanför dragstången som hos andra tillverkare.

Snygg lösning i vilket fall, som också visar att de har viljan att produktutveckla (inte bara kopiera befintliga konstruktioner).


Jag tror det finns en bild på den lösningen i Skogselmia 2019 tråden.

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Postat: tor 13 jun 2019, 08:49
av ss0803
Tack @svampbob!

1560408570_b21aa476-3f1a-4a99-9c0e-6bb75aa5bf96.jpeg


Pumpen sitter alltså bultad direkt bakom urtaget i dragbommen, helt skyddad.

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Postat: tor 13 jun 2019, 09:38
av gnisten83
Så mkt bredare är den inte men högre har den blitt så de blir mer som ett integrerat skydd 👍

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Postat: fre 14 jun 2019, 20:44
av ss0803
För att försöka sammanfatta SkogsElmia 2019 med avseende på vad denna tråd handlar om ser det nog ut så här.

Största nyheten var BMF vagnen ovan, en helt ny vagn som går utrusta enligt kriterierna på första sidan (full navdrift, grindarea över 3 m2, lastkapacitet över 12 ton, minst 600-hjul och möjlighet att välja kran med lyftmoment på minst 60 kNm).

Kesla 144ND är inte ny längre då den släpptes i augusti förra året, men den fanns ändå att beskåda med full navdrift vilket var intressant.

Utöver dessa inte mycket övrigt nytt.

Jag hade förhoppning om att kanske kunna lyfta in några nya tillverkare på listan men varken Farmi eller Hypro gick att få med full navdrift trots att de har vagnar idag med navdrift på två hjul och som för övrigt uppfyller kraven.

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Postat: fre 14 jun 2019, 22:19
av JohannesG
Vet inte om det nämnts tidigare. Vreten erbjuder även de navdrift på alla fyra.
Pratade lite med Kristian Yström tidigare VD på Vreten. Han berättade även att de vid ett tillfälle byggt en vagn med BB6 navmotorer på en axel. Där var det bra kraft för att vara på en axel. Kändes som att Vreten, eller nu mer Bala Agri gärna bygger enligt kunds önskemål.

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Postat: fre 14 jun 2019, 22:39
av T Landström
JohannesG skrev:Vet inte om det nämnts tidigare. Vreten erbjuder även de navdrift på alla fyra.
Pratade lite med Kristian Yström tidigare VD på Vreten. Han berättade även att de vid ett tillfälle byggt en vagn med BB6 navmotorer på en axel. Där var det bra kraft för att vara på en axel. Kändes som att Vreten, eller nu mer Bala Agri gärna bygger enligt kunds önskemål.


Är det inte en här på skogsforum som har en sådan vretenvagn.
4wd med navmotorer alltså!
Kan det vara @martiniholma ?

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Postat: fre 14 jun 2019, 22:40
av JohannesG
Tror bara det är 2ND, men är inte säker.

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Postat: fre 14 jun 2019, 22:53
av ss0803
JohannesG skrev:Vet inte om det nämnts tidigare. Vreten erbjuder även de navdrift på alla fyra.

Jodå, det hade vi uppe redan på första sidan i tråden. Men intressant att du fått det bekräftat att det fortfarande gäller med nya ägaren.

@Eremiten 74 och @martiniholma har ju varsin Vreten 1400 FW med 2ND (bakhjulsdrift). Eremiten har lagt upp några bilder på sin på sidan 11 i denna tråd.

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Postat: fre 14 jun 2019, 23:11
av ss0803
JohannesG skrev:Pratade lite med Kristian Yström tidigare VD på Vreten. Han berättade även att de vid ett tillfälle byggt en vagn med BB6 navmotorer på en axel. Där var det bra kraft för att vara på en axel.

BB6 på en axel finns det fler som provat. Med närmare 5 ton dragkraft på två hjul är nog det stora problemet att få ner kraften i backen.

Men om tanken är att köra med band hela tiden kan nog två BB6 vara en billigare lösning än 4 BB5 för att uppnå samma dragkraft.

A. Moser Kranbau i Österrike erbjuder sin MHD-15F med två BB5 alt. två BB6.

1560546561_b2fd66e7-ae84-491a-978e-34cb55689b46.jpeg

moser-kranbau.at

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Postat: fre 14 jun 2019, 23:19
av T Landström
JohannesG skrev:Tror bara det är 2ND, men är inte säker.
Okey!
Jag är inte heller helt säker.

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Postat: lör 15 jun 2019, 08:00
av ss0803
Eftersom @JohannesG fått bekräftat att Vreten 1400 FW går få med full navdrift även med nya ägaren Bala Agri förtjänar de självklart en plats på listan. De är ju dessutom den enda svensktillverkade vagn som nu går beställa enligt trådens förutsättningar.

En stor fördel med Vreten är som sagt att de kundanpassar vagnarna, minns jag rätt är Martin’s vagn bland annat kortad och beställd utan stödben.

Jag lånar bild och film från @martiniholma.

Vreten 1400 FW, här med 600/50-22.5” och 2ND på bakhjulen.

1560547404_4f6840e3-ca6b-4e60-af38-f0ee37646eed.jpeg



Re: Skogsvagnar med full navdrift

Postat: tor 20 jun 2019, 10:31
av ss0803
Editerat huvudinläggen på första sidan att nu även inkludera Vreten 1400 FW.

Kul att få med en svensktillverkad vagn, som uppfyller kraven i denna tråd, på listan.

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Postat: fre 28 jun 2019, 13:27
av ss0803
Försökt söka mer info kring Vreten 1400 FW, men det finns inte så mycket att finna.

Kort info på Vreten’s sida, men inga bilder: vreten.se

Däremot hade Vreten använt flera av Martin’s bilder som reklam i sociala medier, några exempel nedan.

1561721139_6dba64b8-3c38-485f-8033-98511261f9e5.jpeg


1561721149_bc745af0-4393-4154-aae4-54062fbbe521.jpeg


1561721160_490fd3a4-2b59-4de8-bac8-e38f09b07cd1.jpeg


Fint ekipage!

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Postat: fre 28 jun 2019, 13:54
av martiniholma
Tack! Jo det funkar fint. Är det någon info du undrar över kan jag försöka svara sågott jag kan😊

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Postat: fre 28 jun 2019, 23:43
av ss0803
martiniholma skrev:Är det någon info du undrar över kan jag försöka svara sågott jag kan

Intressant att få din input i tråden också. All info från er som har navdrift idag är välkommet.

Jag har nog frågat tidigare. Men kör Vreten navmotorerna på två extra sektioner i kranventilen? Är det Hydrocontrol EX38 på Vreten? Tycker du det fungerar som en hydraulisk diffbroms på din vagn? Eller finns tendensen att det vill slira på hjulet med sämst grepp?