SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagnar med full navdrift

462 inlägg 149174 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#568737 För er som är intresserade av skogvagnar med full navdrift har jag kikat vilka i utställarlistan som erbjuder detta och prickat in dom på mässkartan inför SkogsElmia nästa vecka.

1559289433_skogselmia_2019_navdrift.png


De leverantörer som uppfyller kraven i denna tråd fullt ut och som finns representerade på mässan är:
- Kronos, monter 113 (Wikar Oy AB)
- Kesla, monter 571 (Lantmännen Maskin AB)
- BMF, monter 734 (OÜ Lisako)
- Palms, monter 797 (Nordfarm Maskin AB)
Markerade med röd ring i kartan.

Tillverkare med navdrivna vagnar som uppfyller kraven på storlek och hjulutrustning, men där det inte är helt klarlagt om det går få full navdrift:
- Vreten, monter 149 (Bala Agri AB)
- Hypro, monter 187 (Hypro AB)
- Farmi, monter 761 (Farmi Forest Oy)
Markerade med gul ring i kartan.

Tillverkare som erbjuder vagnar med full navdrift, men inte uppfyller kraven i denna tråd kring hjulstorlek, lastarea eller lastförmåga:
- Trejon, monter 160 (Trejon AB)
- K.T.S, monter 535 (K.T.S Maskiner AB)
Markerade med blå ring i kartan.

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Fredrik Reuter  
#568738 Missa inte monter 531 heller, där kommer mycket intressant att finnas! 😉

Den röda Alphavagnen har jag faktiskt testat, den var med på en lanseringsdag som Lantmännen hade för några år sedan.
Lite häftigt att den kunde skjuta N163 framför sig om man inte passade sig.
Men hur ser det ut med eftermarknad för Alphavagnen? Har man sett den så känns det som att man måste kunna bolla driftsfrågor med en serviceansvarig, annars kan det bli en jobbig investering.

Och hur ser det ut för Moheda/Mowi, har de något som kan platsa i denna tråd?

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568741 Var väl ett fåtal av lantmännens verkstäder som hade koll på dessa vagnar, den kunskapen finns förhoppningsvis kvar ett tag till i bakhuvet på nån mekaniker/tekniker

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#568755
Fredrik Reuter skrev:Missa inte monter 531 heller, där kommer mycket intressant att finnas!

Den har vi koll på (granne med K.T.S).

Fredrik Reuter skrev:Och hur ser det ut för Moheda/Mowi, har de något som kan platsa i denna tråd?

Tyvärr har FTG inga vagnar med full navdrift att erbjuda.

Moheda 121 2ND och Mowi 1250 2ND är det närmaste de kommer. Men det är bakhjulsdrivna vagnar med mindre grindarea på 2.7 m2, totalbredd 2.3 m och 500/45-22.5" som största hjuldimension. Dom går inte heller utrusta med FTG's större kranar.

Det skulle vara om de kommer med en produktlansering lagom till SkogsElmia!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#569205 Ny film från Finland på en Kronos 150-vagn med Gripto 1010-kran och Valtra N174 framför.

Dock inte full navdrift på denna utan 2WDH, alltså drift på de främre hjulen.


   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569209 Kronos ville tydligen ha en mer klättervillig boggi, navdriften satt i främre hjulet.
Är de standard i nya N serien med eluppvärmd bakruta eller har de funnits som tillbehör innan?

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Seb macahan  
#569211 Skulle tro att det ä tillbehör, kändes som det mesta var tillbehör när jag tog in offert sist. Lite väl mycket o välja på och lite väl "naket" från scratch.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569218 Haha som att köpa bil, måste till paket för dvs...
Audi BMW o Mercedes tillvalslistor är långa som tåget o kan lätt fördubbla utgångspriset 😱

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

stegmaster  
#569227
gnisten83 skrev:Audi BMW o Mercedes tillvalslistor är långa som tåget o kan lätt fördubbla utgångspriset 😱

Enklare då med Toyota, den RAV4 Hybrid jag köpte hadde bara ett tilval, och det va soltak. :mrgreen:
(Ska tilläggas att min var av toppmodellen executive, och var begagnad ((2016 mod.)) utan detta soltak).

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

valtra mega  
#569292
Seb macahan skrev:Skulle tro att det ä tillbehör, kändes som det mesta var tillbehör när jag tog in offert sist. Lite väl mycket o välja på och lite väl "naket" från scratch.

Uppvärmd bakruta är tillbehör .
Valtra har ju haft de sista 25 åren att köparen plockar ihop traktorn som man tycker man vill ha den och lägger in beställningen och de tillverkar den enligt köparens krav .
Går att plocka ihop traktorn med de tillbehören man vill ha på nätet så ser man vad de olika tillbehören kostar som listpris

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

snurra  
#569319
stegmaster skrev:Enklare då med Toyota, den RAV4 Hybrid jag köpte hadde bara ett tilval, och det va soltak. :mrgreen:
(Ska tilläggas att min var av toppmodellen executive, och var begagnad ((2016 mod.)) utan detta soltak).


Samma här men en 18

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

stegmaster  
#569397 Här kan ni bjuda på en nästan ny BMF värsting vagn om någon er sugna. 8)
4wd navdrift med 9m kran, 600 hjul...…………………………..
Men kolla alla dom tillsynas alvorliga fel som dock fiksat av ÅF på garanti. :surp:
Kan det vara så att dom "nyare" tillverkare krängar nya saker utan att testa grejorna riktig föra dom släpps på marknaden?

Sitat:
Følgende er utbedret på garanti fra leverandør:
- Ny forsterket boggier
- Nytt utskyt på kran
- Ny kranstamme
- Ny rotator


https://www.finn.no/b2b/agriculturetool ... =148871300

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569421 Många grava fel för den åldern

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#569434 Inte så förtroendeingivande med de garantiåtgärdarena redan inom loppet av två år.

Undra om nuvarande 17T2 PRO är en omarbetad vagn eller om det bara är ett nytt namn, denna i annonsen står det bara BMF XXL på.

Tack för tipset i vilket fall @stegmaster, ska bli intressant att följa auktionen.

Bifogar en bild samt länk till auktionssidan nedan.

1559654928_d278f85f-8c05-44e5-a049-ff1f9f27fd3a.jpeg


auksjonen.no

Sansat utgångspris på 279’ NOK, den har listpris en bit över 700’ enligt länk tidigare i tråden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#569463
gnisten83 skrev:Kronos ville tydligen ha en mer klättervillig boggi, navdriften satt i främre hjulet.

Ja det valet har Kronos gjort. Andersskördare hade även framhjulsdrift på Gammavagnen (modifierad Palms 13D). Annars är de flesta 2ND bakhjulsdrivna.

@Relaskop lät inte övertygad tidigare om att framhjulsdrift var optimalt då driften avaktiverats på de bakre hjulen på Kronos’n.

gnisten83 skrev:Är de standard i nya N serien med eluppvärmd bakruta eller har de funnits som tillbehör innan?

Kollade konfiguratorn, €135 vill Valtra ha för finessen till N4-serien.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).