SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagnar med full navdrift

462 inlägg 149099 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Relaskop  
#551804 Fin vagn eremiten 74! Er det en 1400 vagn?

FTG
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Eremiten 74  
#551806 Ja det är en Vreten1400FW

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#551809
Eremiten 74 skrev:Det är effektivast att ha bromsar fram och drivning bak enligt flera tillverkare som jag har pratat med.

Bromsar fram köper jag till 100%.

Drivning bak är jag inte lika övertygad om, men allt beror på förutsättningar. Bara hjul, kedjor, band, körning främst framåt eller bakåt, ja det finns många faktorer som påverkar.

Diskussionen har varit uppe förut och det finns nog inget rätt svar. Tillverkarna är också delade i två läger med fram- resp. bakhjulsdrift.

Egentligen inte relevant för denna tråd som fokuserar på drivning på alla fyra. Fortfarande intressant att fundera kring dock!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551819 Bakhjuldrivning? Med band ja , utan tja ska man backa igenom beståndet så för framåt mister man klättervilligheten över större hinder

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Relaskop  
#551858 Det er kanske inte riktig tråd at diskutera i,men jag er overtygad om at bakhjulsdrift ger best framkomlighet. På min kan jag välja mellan framhjulsdrift och 4-hjulsdrift,och utan band slirar det av minste hinder med bara 2wd. Alt under forutsetning at man kör framåt. Bakhjulsdrift gjør at hjulet presser sig själv ned i marken,framhjulsdrift ligger det bara ovanpå så at säga,men klart många parameter spelar inn

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#551881 Använder du 2ND när du vill ha drift men vid lite högre hastighet? Typ vid körning på traktor- eller skogsbilvägar.

Vill du ha bakhjulsdrift istället när du kör med drift på bara två är det väl bara att skifta kablar på ventilpaketet till driften.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Relaskop  
#551945 Har inte använd 2nd särskilt mycket. Har man behov for drift så blir det 4nd så lenge det finns,men kan jo vara vid eksempler som du nämnar at det kan komme til nytta. Byta kabler er en möjlighet självklart,men mitt poeng var å illustrere vad som händer när bara framhjulen drar. Tilsvarande bättre när man kör baklenges. Alt har + och -

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#551990
Relaskop skrev:Mitt poeng var å illustrere vad som händer när bara framhjulen drar. Tilsvarande bättre när man kör baklenges.

Din input är mycket välkommen!

Du är förmodligen den enda i tråden med erfarenhet av robson, navdrift på två hjul och full navdrift.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#552058
Relaskop skrev:Jag har frågat ftg tidigare,men svaret va at det inte va aktuelt för dom. Hadde inga planer om nd på alla fyra,men möjligtvis kan jo detta ha förändrats sedan den gång. 1 1/2 - 2 år sen va detta

Frågade också förra våren.

Men blev hänvisad till robson för de stora vagnarna med 600-hjul. Men det säger ju inte att deras inställning inte kan ha ändrats.

Blir en ny chans att höra med FTG på SkogsElmia om inte förr.

Jag är som sagt övertygad om att intresset för navdrift kommer fortsätta öka. Tittar vi 5 år tillbaka var det bara Kesla som erbjöd 4ND.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#552834 Jag förstår att tillverkarna som erbjuder både vagnar och kranar vill sälja kompletta paket. Det ger större vinst men framförallt är det lättare att sköta garantiåtgärder när de ansvarar för hela leveransen.

Jag har dock under de senaste veckornas sökande efter olika leverantörer av vagnar med full navdrift hittat en del intressanta kombinationer.

Några har ju redan kommit upp i tråden, tex Fao Far och Sedlmayer som marknadsför sina vagnar med andra kranar än sina egna.

Fao Far 1542 med Cranab FC8 DT
1550829737_5ec524c3-f339-4703-8844-837283262f04.jpeg


Sedlmayer RW-HS 18 med Kesla 305T
$matches[2]


Sedlmayer RW-HS 21 med Mesera F83FT100i
$matches[2]


Sedan har jag hittat en del ovanligare kombinationer som kanske erbjudits av återförsäljare i vissa länder.

En Kronos i Alperna med en österrikisk Palfinger kran och en BMF i Baltikum med svensk Cranab kran.

Kronos 150 4WDH med Palfinger Epsilon M70F
$matches[2]


BMF 17T2 PRO med Cranab FC8
$matches[2]


Jag har även sett bild på Kronos vagn med Cranab kran och Palms vagn med Kesla kran, hittar inte de kombinationerna just nu dock.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

lyftarn  
#552851 M

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#553293 Hittade en ytterligare kandidat till listan. R.M. International grundades 1993 i Ribnica, Slovenien. Deras huvudsakliga produkter verkar vara skogsutrustning för traktorer.

rm-int.si

Deras RW 16 är en vagn med totalvikt 16 ton (lastförmåga knappt 13 ton). Standardhjul 500/60-22.5”, 600/50-22.5” som tillval (Nokian skogsdäck fanns valbart). Vagnen går få med robson drift (som bilden nedan) eller med full navdrift genom 4 BB5 motorer.

rm-int.si

1551020999_8bea6f17-7c06-4bb1-8f4a-3517d12b9ee1.jpeg


Hittade ingen film på RW 16, däremot en på mindre RW 12. Det intressanta med denna vagn är att den trots sin mindre storlek är utrustad med full navdrift, 4 BB4 motorer (BB4 är 6-bult, BB5 8-bult och BB6 10-bult).


   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553301 Kranföraren har bra sikt uppe på kranen men deras sätt att använda vagnen måste vara helt annorlunda mot hur vi gör

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#553304 Ja, det är ju intressant.

Är det för att de i Alperna i stor utsträckning vinschar till traktorvägar och därmed lastar mer på samma ställe än vi som skotar inne i bestånden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553306 Är säkert så, att skota i bestånd på de viset tar bara en massa tid

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).