SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagnar med full navdrift

462 inlägg 149337 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#551678
gnisten83 skrev:Drift 2wd 82’

Ja precis, Palms är öppna med sin prissättning vilket är bra. Palms är också billigast i sällskapet, kanske just därför de väljer att ha prislistan tillgänglig.

Det märkliga är att det finns videor på Palms 13/15 på nätet med full navdrift, men i katalogen är det bara robson 4WD eller navdrift 2ND som är listat.

Spekulerar vi i att två ytterligare navmotorer är något billigare än de två första, så borde tillägget för 4ND vara totalt 150-160’ SEK på en Palms vagn.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551680 Kanske men sen får du läsa vidare att pump o tank tillkommer och de priset räcker inte långt till 4nd och lite vettig styrning av den

Trejon har haft öppen prislista med, innan iaf

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#551691 Här är en film till på en Palms 15D med full navdrift.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#551736
stegmaster skrev:Kan vel inte vara lenge för Mowi och Moheda bjuder på detta på nån av dom större modeller, som dom premium märken dom er. :???:

Det är min förhoppning!

När alla deras konkurrenter på svenska marknaden har vagnar med 4ND i sortimentet men inte FTG är risken uppenbar att de tappar marknadsandelar på de stora vagnarna genom att inte kunna erbjuda full navdrift.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

JohannesG  
#551742
ss0803 skrev:
stegmaster skrev:Kan vel inte vara lenge för Mowi och Moheda bjuder på detta på nån av dom större modeller, som dom premium märken dom er. :???:

Det är min förhoppning!

När alla deras konkurrenter på svenska marknaden har vagnar med 4ND i sortimentet men inte FTG är risken uppenbar att de tappar marknadsandelar på de stora vagnarna genom att inte kunna erbjuda full navdrift.

Beror nog lite på varför kunden väljer navdrift. Är det för att ha kedjor är ju 4ND det enda möjliga och då går Moheda bort. Men är det för att kunna ha band går ju detta lika bra på Mohedas robsondrivna, dock inte lika bra dragkraft. Någon får väl ställa frågan till dem på en mässa om det nu finns någon som inte bara är säljare.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Relaskop  
#551746 Jag har frågat ftg tidigare,men svaret va at det inte va aktuelt för dom. Hadde inga planer om nd på alla fyra,men möjligtvis kan jo detta ha förändrats sedan den gång. 1 1/2 - 2 år sen va detta

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

stegmaster  
#551758 Såg just en video av Palms vagn med 4ND som var laddad upp på YT 2016, så konstig dom inte har med detta på deras sajter, då detta ju inte er nåt nytt hos dom. :???:

JohannesG: Håller med dig, men tyckar ända det er sällan man ser en 4ND med kedjor på alla 4 hjulen, utan det brukar nästan alltid bara vara på 2 hjul eller ingen alls.
BMF vagnen som det finns bild av tidligare här i tråden har ju så lite utrymme mellan hjulen att jag tror knappt det går at köra med kedjor als.
Nån som kommer ihåg en video av en 4ND vagn var man kör med kedjor på alla 4 hjulen??

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#551764 Det beror på boggiavståndet som du är inne på stegmaster.

Kesla har 1260mm på ND-vagnarna, 600-50-22.5” är 1170 i diameter. Då finns 90mm mellan hjulen, räcker väl knappt till kedjor på både fram och bakhjulen. Beror på hur kraftiga kedjor och höga piggar man väljer så klart.

Kronos har 1300mm i boggiavstånd, därmed 130mm där avståndet är som kortast mellan däcken. Det måste däremot vara tillräckligt för kedjor på alla fyra!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551768 Häromkring är de väldigt ovanligt att en skotare lägger kedjor på alla fyra hjulen på bakboggin utan de är nästan alltid band eller inget

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#551770 Ja det ska nog till rätt speciellt före för att piggkedjor på alla fyra vagnshjul ska motiveras. Möjligen en vinter då det töar och fryser om vartannat så att det blir riktiga isvägar i skogen.

Annars är nog band mer motiverat som ger både grepp och ökad bärighet!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Eremiten 74  
#551786 Hej !
Jag har navdrift på två hjul och bromsar på två hjul. Jag skulle inte vilja vara utan kätting på varken driv eller broms hjulen.
Men det är klart att det beror på väglaget och hur kuperatt landskapet är.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#551789 Bra poäng!

Finns det en anledning att Vreten valt bromsar på ena axeln och navmotorer på den andra? Black Bruin finns ju att få med både trum- resp. skivbromsar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Eremiten 74  
#551796 Det är billigare att ha separata bromsar och en mer service vänlig konstruktion enligt Vreten när jag köpte.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Eremiten 74  
#551797 Här är några bilder på min vagn.
Screenshot_20190216-120742.jpeg
Screenshot_20190216-120839.jpeg

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Eremiten 74  
#551798 Det är effektivast att ha bromsar fram och drivning bak enligt flera tillverkare som jag har pratat med.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).