SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagnar med full navdrift

462 inlägg 149311 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#550391 Vackert Relaskop!

Nästan så jag kan stänga tråden nu, blir inte bättre än så.

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#550395 LS-pump (71cc) i kranpallen att döma av PTO-axeln, lavettstödben, 5 banker och bortplockade mallstakar över boggin. Nokian Forest King 600/50-22.5” om jag ser rätt.

Är den banken över boggin fast eller justerbar som de övriga?

8020L kran?

Vad använder du för band?

Även nyfiken på vad du drar med?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550405 Så slitna är däck o rullar från min gamla Moheda

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Relaskop  
#550418 Stämmer bra ss0803. 6020 L kran dock. Stark nog for mitt bruk. Alle banker er justerbara och bakre kan även dras ut så man kan köra kortvirke ×2. Clark flotation band. Eliminerar möjlighet for ena hjulet att spinna loss, mycket bättre grep och bärighet självklart. Traktor er en valtra n 103, men den er helt på grensen til att ha ork med så stor vagn. Effekt er uppjusterad til ungefär 140 hk,då går det bättre

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#550429 Låter bra!

Är det 3 cyl. eller 4 cyl. N103? Motoreffekt och vridmoment var väl i det närmaste identiskt på de modellerna medans hjulbasen var längre på den 4 cylindriga. Adblue också på den senare.

Fortsätt gärna dela med dig av dina erfarenheter av Kronos-vagnen då du ju har precis det tråden handlar om.

När är den levererad? Hur många timmar har du hunnit skota?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Relaskop  
#550444 Det er 3 cyl. Adblue undviker jag om jag kan [emoji16] vagnen ble levererad i somras,men den blev inte tatt ut i skogen før slutet av augusti pga brandfaran. Jättenöjd med vagnen så langt i stort sett.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Seb macahan  
#550486 Riktigt fin vagn, det mesta annat framstår som leksaker jämfört. Vilket det iofs till viss del är. Ska ingen köpa, men det är ju alltid intressant med priser, runt 1milj ??

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

stegmaster  
#550490 En mill, var vel lite drygt, men ca 800tkr kanske??
Nu har vu diskuterat mycket rundt dessa vagner, så det vore trevligt med lite priser att jamföra olika märken och 2ND vs 4ND, om man hittar nån annons med prisar, eller nån som har vagn och vil dela med sig.

Kesla 122 4ND(gammal type): 775tkr+mva, dock uten vinch, så ca 800tkr inkl vinch. (Priser i NOK)
https://www.finn.no/b2b/agriculturetool ... =134089581

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#550505 Tack för annonsen stegmaster!

Tror du postat en liknande annons tidigare men med 305T istället för 316T som nu. Tror priser den gången var kring 700’.

Minns även att jag sett en annan annons från finn.no på en BMF 17 med full navdrift, tror också det var kring 700’ komplett. Hittar inte den annonsen nu, var det möjligen du som postade den länken också stegmaster?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Seb macahan  
#550516 Har alltid inbillat mig att Kronors är lite dyrare än andra, men också fina grejer.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#550521 Första vagnarna man tänker på när det kommer till Kronos är nog mekaniskt drivna 140 4WDM och 160 4WDM, båda med NAF-boggi. Det kostar ju pengar.

Men de har ju, som synts i tråden, även 120- och 150-vagnarna som finns odrivna, med robson och med navdrift.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550555 Tänker kanske fel hur mkt dyrare är den med Naf boggie kontra 4nd?
Vi är uppe i prisklasser där ett drivhjulberoende kraftuttag på traktorn skulle kännas mer naturligt på en nybeställd traktor än proppa vagnen full med hydralik som måste hastighetsstyras för att passa mer än en växel?

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#550565 Du har nog en poäng vid nyköp, även om jag tror att det handlar om ännu mer pengar för de mekaniskt drivna vagnarna.

Men som vi konstaterat är väldigt få traktorer numera utrustade med drivhjulsberoende. Kika tex på de begagnade N-serie traktorerna som finns på Lantmännen Maskin’s sida så tror jag inte en enda har drivhjulsberoende.

Mitt syfte med tråden var inte att hävda att full navdrift är det bästa alternativet, utan snarare göra en marknadsgenomgång av alternativen som finns med full navdrift nu när Alphavagnen inte längre finns att tillgå. Alphavagnen får man ändå säga satte standarden för hur långt det går att komma med hydraulik till driften. Vill man maximera dragkraft, går det självklart inte konkurrera med mekanisk drift.

Men till vagnar av denna storlek skulle jag tro att man också väljer en så pass stor kran att man vill ha LS-hydrulik även för att mata kranens ventilpaket. Så den kostnaden kommer finnas även om med mekaniskt driven vagn (detta ingår ju dock till dom flesta nya traktorer).

Skillnaden i slutändan blir kostnaden för NAF-boggi enheten, kardanaxlar och växellåda till det mekaniska alternativet att ställa mot 4 Black Bruin motorer, ett ventilpaket med 4 sektioner och styrsystemet med koppling till traktorn för full navdrift.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#550575
Relaskop skrev:Clark flotation band. Eliminerar möjlighet for ena hjulet att spinna loss, mycket bättre grep och bärighet självklart.

Upplevde du det som ett problem innan du la på band? Att det saknades hydraulisk diffbroms så att du fick hjulspinn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Relaskop  
#550599 Inget stort problem,men när det går tungt så vil gärna ett eller flere hjul spinna loss. Oavsett ruller det enklare och mjukare i skogen med band och inte minst mindre sjanse att köra fast. Dessutom er noe av min filosofi med firmat att göra skonsam hogst,da måste man prova undvike djupa hjulspår der det er möjligt, nåt som är betydigt enklare med band

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).