lör 09 feb 2019, 14:43#550565
Du har nog en poäng vid nyköp, även om jag tror att det handlar om ännu mer pengar för de mekaniskt drivna vagnarna.
Men som vi konstaterat är väldigt få traktorer numera utrustade med drivhjulsberoende. Kika tex på de begagnade N-serie traktorerna som finns på Lantmännen Maskin’s sida så tror jag inte en enda har drivhjulsberoende.
Mitt syfte med tråden var inte att hävda att full navdrift är det bästa alternativet, utan snarare göra en marknadsgenomgång av alternativen som finns med full navdrift nu när Alphavagnen inte längre finns att tillgå. Alphavagnen får man ändå säga satte standarden för hur långt det går att komma med hydraulik till driften. Vill man maximera dragkraft, går det självklart inte konkurrera med mekanisk drift.
Men till vagnar av denna storlek skulle jag tro att man också väljer en så pass stor kran att man vill ha LS-hydrulik även för att mata kranens ventilpaket. Så den kostnaden kommer finnas även om med mekaniskt driven vagn (detta ingår ju dock till dom flesta nya traktorer).
Skillnaden i slutändan blir kostnaden för NAF-boggi enheten, kardanaxlar och växellåda till det mekaniska alternativet att ställa mot 4 Black Bruin motorer, ett ventilpaket med 4 sektioner och styrsystemet med koppling till traktorn för full navdrift.