SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagnar med full navdrift

462 inlägg 149214 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

550  
#694578 Sitter och funderar över detta med skotarbankar och stöttor. Det är lite olika detaljer som verkar mer eller mindre genomtänkta hos de olika tillverkarna. I det första inlägget finns en utomordentlig samling bilder att detaljgranska.

En del har sortimentsdelning vid brytningen av banken, som Kronos 150 4WDH. Andra har bara radie så virket faller ner. Jag tror att det inte är så dumt om man ofta kör blandade lass.

Det är också olika lutning på den horisontella delen som går ut över hjulet. Vanligast verkar vara att luta litegrann. Andra är extrema så det bara ser dumt ut, exempel på detta är Forst und Technik Anröchte GmbH G-HTW 141. Finns det någon nackdel med helt horisontella i överkanten mot lasset? Hade kanske kunnat vara en fördel om man ska köra något annat än virke, ev lättare att bygga flak på?

Finns bankar både med och utan taggar som håller virket. De flesta har väl dock en plåtbit som sticker upp och ger en kant. Förstås är det svårare att rulla runt virket för hand, men har det någon betydelse för hur virket rullar in i gripen när man har lite kvar? Om man inte har sortimentsdelare, kan det underlätta att sortera på bankarna? Viktigaste frågan är dock om taggar håller kvar virket bättre i lutningar? En plåtkant trycker ju också in i virket till viss del, men ger mindre skador på ytan, fast det är nog ingen fara att taggarna trycker in för långt i grovt timmer?

En annan intressant detalj är på Vreten 1400 FW banken är kurvad vid botten, vid ramen fast upp mot virket. Släpper man en grip med några bitar i mitten på den banken så borde några komma åt varje sida. Kan tanken vara att den första stocken inte ska rulla från sida till sida när man kör? Jag har märkt att de första bitarna glider omkring på en rak banke, som på dem flesta vagnar, vilket kan vara lite störande. Dock är det dumt med en radie om man vill lägga några plankor i botten och till exempel köra sten eller annat på. Då blir man tvungen till att ha lämmar också. Dessutom tar det lastarea.

För att låsa stöttorna verkar det vara en genomgående skruv som standardlösning. En del har satt den under banken, längst ner på stöttan, exempel Kronos 150 4WDH. Detta gör ju att stöttan sticker ner några cm extra. Finns det inte risk att band hakar i stöttan först när man konstruerar vagnen, tycker man borde kunnat sänka banken lika mycket som stöttan sticker ner? Tittar man på exempelvis Sedlmayer RW-HS 18/21 så har de satt skruven utifrån och in mot lasset. Då får man bara skruvskallen som sticker ut och stjäl plats, men drar man in stöttan en cm så får man samma frigång innan det tar i när det lutar. Vinkeln på stöttan borde kunna minskas så att det blir samma mått som innan. Så då minskat den teoretiska lastarean bara med halva tjockleken på skallen. Visst, det är väldigt små ytor det rör sig om, men man kan sänka höjden på stöttorna någon cm, och ändå få samma lastarea, om man sätter skruven utifrån och in.

Jag tycker också att det borde vara risk att man fastnar med gripen i en utstickande skruv. Borde vara svårt att ta bort stöttorna om man har slitit på gängan med gripen. Detta talar också för att den sista konstruktionen är bättre.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

JohannesG  
#694587 Detta med slut på produktion av Kesla MD och MDH kan väl också bero på att färre och färre har drivhjulsberoende PTO? MDH Löser det ju med hydrostat vad jag förstått, men då blir kanske navmotorer mer kostnadseffektivt och uppnår i stort samma prestation.
Men mekaniskt är ju alltid mekaniskt. Tyckler det är lite märkligt att ingen tillverkare (förutom hemmabyggen) gör en mekaniskt driven vagn där driften styrs genom en kopplingsfri fram-back låda. I enklaste skepnaden blir det förvisso bara en växel, det stämmer med. Men någon form av växellåda borde inte vara så komplicerat. Steglös transmission är ju vardagsmat på en traktor. I sin enklaste skepnad borde väl ett koniskt drev duga.
Gällande fram-back fungerar ju en gammal Vimek G30 processor exakt så. Ett gäng drev och kedjor för fram respektive backmatning. Allt snurrar hela tiden förutom utgående axel som aktiveras via två olika lameller.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#694681 Många intressanta tankar om bankarnas utformning @550!

Jag har nog noterat mer eller mindre samma detaljer som du (har inte något bra svar på varför Vreten har kurvatur på nederdelen av banken).

Jag tycker personligen att Kronos banke känns mest genomtänkt. Mallstakarna lutar inåt en del för att skona träden i gallring, sorteringsklackar på bankarna, vertikalt upp från ramen och sedan nära horisontellt ut till full bredd vilket ger gott om plats för kedjor och band även vid full boggipendling utan att tappa onödigt mycket lastarea.

Kronos 150
1610895183_125a61a7-f4af-41ee-8608-642c91e157c1.png


Sedan är det flera av de övriga som är liknande som Kesla, Palms, BMF, Vreten och Sedlmayer, men inte med alla detaljer ovan lika genomtänkta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#694688
JohannesG skrev:Men mekaniskt är ju alltid mekaniskt.

Det går det aldrig komma ifrån, så där är vi helt eniga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

550  
#694799 På den bilden ser det nästan ut som att underkanten på bankarna (över däcken) lutar lika mycket som stöttorna lutar inåt. Jag tycker nog att i princip horisontella bankar borde vara effektivare? Är inte särskilt komplicerat att ha olika vinklar på banke och stötta 😀 Tycker inåtlutande stöttor är en bra grej när de blir så höga som 2900 mm. De kommer förflytta sig mer i sidled än vad boggieaxeln lyfter när det lutar.

En till intressant detalj är att en del har valt att inte ha någon förstärkning på röret där stöttan är fäst i banken. Är van vid Mowi/Moheda där det sitter en plåt i överkanten som sticker ut ca 10 mm. Gamla vagnen vi hade var det bara fyrkantsrör, och i slutet var rören deformerade så stöttorna lutade mer utåt än inåt. Vagnarna i denna tråden är betydligt större, med starkare kranar, fast de kanske har tjockt gods och bra stål i sina rör? Runda rör borde vara bättre än fyrkantsrör tycker jag. Fast det ska också finnas i rätt dimensioner mot stöttorna. Vad är normal dimension på stöttorna i denna klassen på vagnar?

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#695906 Ny film på BMF’s största vagn med centrumrör, 18T1, som visades på SkogsElmia 2019.

Här med en riktigt maffig kran, 1000HD, med 10m räckvidd och 119kNm i lyftmoment.

Vagnen har en del fina lösningar, bland annat med pumpen skyddad inne i dragbommen som vi tidigare diskuterat. I filmen också utrustad med traktormönstrade 600-hjul vilka knappast upplevs speciellt stora.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Nor-forest  
#695912 Så i begynnelsen av tråden en tabell med driftkraft ved 4wd nav drift med ulike dekkdimmensjoner. Hvordan blir denne tabellen med 2ND som tex Moheda og andre merker har. Ikke alle fabrikater som har en 4wd nav drift løsning ser jeg.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#695918 2ND jämfört med 4ND ger halverad dragkraft och dubblerad hastighet för ett givet flöde och tryck.

Skrev lite på sidan 2: skogsforum.se

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Nor-forest  
#695919 Takk for info 👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#700950 Ny film på Palms 15U med full navdrift och 7.94 kran.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#738181 ONIAR har en relativt aktiv youtube kanal. Idag hittade jag en film där de mäter dragkraft på en av deras vagnar med full navdrift.

Mina beräkningar på första sidan i denna tråd indikerar att det går nå 4.5-5 ton dragkraft med 4 BB5, 290 bar och 600/50-22.5” hjul.

De toppar på 3.5 ton vid 280 bar men då slirar de främre boggihjulen. Hade varit intressant att se motsvarande mätning med en tyngre lastad vagn. Hade antagligen hamnat i närheten av 5 ton.

1638966274_01d7a558-96bd-495e-81b6-d453a8807318.png



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

JohannesG  
#758733 Ingen skogsvagn. Men en mycket bra genomgång av hur en radialkolvsmotor fungerar. Det är ju den typ som sitter på dom flesta vagnar med navmotor idag, oftast av fabrikatet Black Bruin.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).