SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagnar med full navdrift

462 inlägg 148593 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#652598 Tagit mig tid och uppdaterat inläggen på första sidan där jag nu, förhoppningsvis, listar alla de vagnar som kommit upp i tråden och som uppfyller kraven jag ställt upp.

Det är för mig nu ännu mer förvånande att FTG väljer att stå utanför denna marknad. Samtliga konkurrenter på de större vagnarna (14 ton och uppåt) finns numera att välja med full navdrift.

Vi har svensktillverkade Hypro och Vreten, finsktillverkade Kesla och Kronos samt baltiska vagnarna BMF och Palms som alla är välkända i Norden.

Därtill ett stort antal, för oss i Norden mer okända, tillverkare från öst- och sydeuropa med tillsynes väldigt fina vagnar som finns att få med full navdrift (här kan nämnas Fao Far, Sedlmayer, Pfanzelt, Oniar, R.M. International, Binderberger mfl).

Jag är medveten om att FTG har (kanske) marknadens starkast robsondrift med sina 800cc motorer.

skogsforum.se

Men jag tycker ändå det är vågat att stå utanför detta segment som alla andra nu finns representerade i.

Jag antar att hemmamarknaden fortfarande är så pass viktig i den totala omsättningen för FTG och att de då gjort bedömningen att marknaden i Sverige för vagnar med full navdrift helt enkelt är för liten. Tycker det är synd då FTG har väldigt fina vagnar i övrigt.

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#690472 Valtra N134 och Palms 15D med full navdrift, 4 x BB5.

Bra lass och leriga passager mot slutet av filmen visar att behovet av vagnsdrift förmodligen är stort.

Schaktblad i frontlyften vet jag inte om jag sett på en skogstraktor tidigare heller.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

paavo25  
#691234 https://farmiforest.fi/tuotteet/metsaperavaunut/ft14/

Finska farmi varit med?

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

svampbob  
#691245
ss0803 skrev:Valtra N134 och Palms 15D med full navdrift, 4 x BB5.

Bra lass och leriga passager mot slutet av filmen visar att behovet av vagnsdrift förmodligen är stort.

Schaktblad i frontlyften vet jag inte om jag sett på en skogstraktor tidigare heller.



Vad är det som händer där vid 5 och 40??

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Grålle52  
#691251
svampbob skrev:
ss0803 skrev:Valtra N134 och Palms 15D med full navdrift, 4 x BB5.

Bra lass och leriga passager mot slutet av filmen visar att behovet av vagnsdrift förmodligen är stort.

Schaktblad i frontlyften vet jag inte om jag sett på en skogstraktor tidigare heller.



Vad är det som händer där vid 5 och 40??


haha va fan 😎

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691259
paavo25 skrev:https://farmiforest.fi/tuotteet/metsaperavaunut/ft14/

Finska farmi varit med?

Blir lite förvåna när de står 30km/h som högsta hastighet, länge sen traktorerna var begränsade till de

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691261
svampbob skrev:
ss0803 skrev:Valtra N134 och Palms 15D med full navdrift, 4 x BB5.

Bra lass och leriga passager mot slutet av filmen visar att behovet av vagnsdrift förmodligen är stort.

Schaktblad i frontlyften vet jag inte om jag sett på en skogstraktor tidigare heller.



Vad är det som händer där vid 5 och 40??

Vanliga solbadaren i Slovakien 🤣

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#691366
paavo25 skrev:Finska farmi varit med?

Jag har kikat på Farmi vid flertalet tillfällen.

FT14 som du länkar till har mekanisk boggi och är därför inte jämförbar med de andra vagnarna i tråden.

FT13 finns att få med navdrift (Black Bruin), men då bara på två hjul vad jag kan se. Ingen möjlighet till full navdrift.

Men rätta mig gärna om jag har fel!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691692 Mowi har ju en med navdrift.
https://www.ftgforest.com/mowi/sv/produ ... i-1250-nd/

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#691702
bengt.a skrev:Mowi har ju en med navdrift.

Dock bara drift på de bakre hjulen (2ND), inte full navdrift (4ND) som tråden handlar om.

Dessutom en för liten vagn för övriga krav jag ställde upp, för liten lastarea, för små hjul och inte valbar med de största Mowi kranarna.

Ovan gäller generellt för FTG, alltså både Mowi och Moheda vilket diskuterats vid flertalet tillfällen tidigare i tråden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#692046 Ny film på Keslas youtube-kanal med relevans i denna tråd, Valtra N4 (eller T4), Kesla 144 ND och 316T.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#692931 En Kesla film från 2011 som visar att de haft full navdrift länge på programmet.



Kollade i några gamla Patu/Kesla broschyrer.
- 2000 fanns 10HD med robsondrift
- 2004 fanns 10ND med navdrift på 2 hjul
- 2009 fanns 10ND med navdrift på 2 alt. 4 hjul
- 2014 fanns både 10ND och 12ND med navdrift på 2 alt. 4 hjul

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Nor-forest  
#692935 Jeg syns det er rart at det er kun 14 tonn vogna til kesla man nå kan få med ND. Som du skriver kunne man tidligere få både 10 t og 12 t vogn med ND. Blir jo et veldig tomrom i produktserien.

Antar at dette skyldes kundegrunnlaget. At det går mest robbson på vogner mindre enn 14 t.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#692938 Efterfrågan som styr.

Att lägga 250’ eller mer på full navdrift på en 10 tons vagn där vagn och kran kanske kostar lika mycket är det nog inte många som gör.

Men navdrift på 2 hjul till mindre vagnar har nog alla tillverkare som kommit upp i tråden utom just Kesla. FTG, Palms, BMF, Vreten, Kronos mfl har detta som alternativ. Lite konstigt då att Kesla inte har kvar tex en 124 2ND.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

550  
#692944 Om det är halt och man behöver driften som mest, så slirar väl även Robson ibland? 2ND borde ha sämre dragkraft än Robson då? Vad är det annars som är fördelen med 2ND jämfört med Robson, är det driftsäkerheten?

Genomsnittskärran borde vara en 9 tonnare idag, och ska man då ha en lite större plus full navdrift så kostar ju driften mer än en hel 9 tonskärra 🙃 Så precis som du säger är det inte så konstigt att det saknas kundunderlag för tillverkarna. Problemet är väl att man hamnar så högt i pris på traktor + 14 tonskärra så att det nästan bara är entreprenörer som kan köpa, och nästan alla väljer hellre en skotare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).