SKOGSFORUM ARTIKEL

Skogsvagnar med full navdrift

 Svara  353 inlägg  55940 visn.  21 följer
Användarvisningsbild

Skogsvagnar med full navdrift  ARTIKEL

 
#547343 Jag har funderat vidare på dragkraft på skogsvagnar.

Efter de intressanta diskussioner som kom upp i tråden om vagnar med robsondrift och möjliga dragkrafter där vi konstaterar att med robson går det nå 2.5 ton utan större problem, kanske även 3 ton, även om vi inte hittat exakt spec på en sådan vagn.

Tråden om robsondrift hittar ni här: skogsforum.se

Vad finns då för alternativ om man vill ha högre dragkraft än 3 ton men inte har tillgång till drivhjulsberoende kraftuttag på traktorn? Som jag ser det är alternativet då full navdrift (4ND).

I denna tråd tänkte jag fokusera på vilka leverantörer som kan erbjuda navmotorer på alla 4 hjulen, vilka däckdimensioner de erbjuder och vilken teoretisk dragkraft dessa kombinationer ger upphov till. För att full navdrift ska motiveras fokuserar jag på vagnar med grindarea över 3 m2 och lastkapacitet på 12 ton och uppåt, vagnar i den storleken bör ha 600/50-22.5" hjul (eller ännu bredare). Dessutom bör vagnarna vara valbara med kranar med lyftmoment på minst 60 kNm (brutto).

Matematiken är densamma som för robson, med den skillnaden att hjuldimensionen ger dragkraft för navdrift medan storleken på robsonrullen ger dragkraft för robsondrift. För navdrivna vagnar gäller alltså att större hjul ger lägre dragkraft, men högre fart.

Black Bruin BB5 som alla tillverkare jag tittat på använder som navmotorer är på 1600 cm3 och är specade för 300 bar under intermittent drift, max tryck 350 bar. Black Bruin's beskrivning av intermittent drift är att trycket 300 bar får uppnås under max 10% per minuts användande.

Ska man driva 4 navmotorer med 300 bar och ett par km/h så börjar effektuttaget bli rätt stort, jag har därför även räknat på vilken effekt navmotorerna utvecklar. Effekten som pumpen drar från traktorn blir ju ytterligare högre då även pumpen har en totalverkningsgrad någonstans mellan 80-90%.

Intressanta siffror i tabellen nedan, med stora hjul (600/50-22.5") och lågt tryck (190 bar) blir dragkraften 3 ton, jämförbart med de starkaste robsonvagnarna. Men med ett tryck på närmare 300 bar går det plocka ut rejält höga dragkrafter. Dessutom finns ju med navdrift möjlighet att använda traktormönstrade däck samt både kedjor eller band för att få ner kraften i backen.

$matches[2]


Listar också de vagnar jag hittat som går att få med full navdrift:

Kronos 150 4WDH

1561018904_nav_01.png


Fao Far 1542

$matches[2]


Sedlmayer RW-HS 18/21

$matches[2]


Kesla 144 ND (tidigare 102/122 ND)

$matches[2]


R.M. International RW 16

$matches[2]


BMF 17T2 PRO

$matches[2]


Palms 13D/U och 15D/U

$matches[2]


Vreten 1400 FW

$matches[2]


Binderberger RW 21

$matches[2]


Pfanzelt P17

$matches[2]


Forst und Technik Anröchte GmbH G-HTW 141

$matches[2]


Uniforst 17.52 (Oniar 17T)

$matches[2]


Anders Skördares Alphavagnen

$matches[2]


Jag är medveten om att Alphavagnen inte finns tillgänglig längre men den förtjänar ändå en plats på listan. Även om Kesla funnits länge att få med 4ND (minst 10år) var ändå Alphavagnen en föregångare med avancerad driftstyrning och full navdrift, kanske var de några år för tidigt för nu kommer konceptet på väldigt bred front.

Vilka fler leverantörer har ni hittat som erbjuder skogsvagnar med full navdrift?


Senast redigerad av ss0803 tor 20 jun 2019, 10:22, redigerad totalt 5 gånger.

   TS
Mowi
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

 
#547354 Hej,
Vilken föredömlig genomgång, grymt jobbat!
Jag väljer att lägga denna tråd som artikel här på forumet för att lyfta fram genomgången. 👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

 
#547369 För att komplettera tråden lägger jag in ett filmklipp till respektive vagn också.

I några av fallen är det dock tvåhjulsdrivna versioner eller mindre vagnar i samma serie.

Kronos 150:


Fao Far 1542:


Sedlmayer RW-HS:


Kesla 144:


R.M. International RW 12 (mindre vagn i serien, men med full navdrift):


BMF 17T2:


Palms 15d:


Vreten 1400 FW:


Binderberger RW 11 (mindre vagn i serien med 2ND):


Pfanzelt 17T (odriven):


Uniforst (Oniar):


Alphavagnen:
Senast redigerad av ss0803 tor 20 jun 2019, 10:24, redigerad totalt 4 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

 
#547391 Instämmer med Fredrik! 👍

Vilken effektförlust blir det med hydraulisk navdrift jämfört med om man haft mekanisk drift?

Hur många tillverkare idag erbjuder mekanisk drift? Är ju egentligen inte över huvud taget beroende av drivhjulsberoende kraftuttag. Löses enkelt med en kopplingsfri fram-backlåda. En växellåda (kanske steglös och styrning till denna som "pratar" med traktor) löser hastigheten. Vilket som i slutändan skulle bli billigast vet jag inte, men effektförlusterna borde bli mindre tänker jag.

Finns det något enkelt sätt att visualisera hur mycket X ton dragkraft är? Exempelvis orkar dra X ton uppför 50% lutning? För lodrätt upp kör man ju aldrig även om man önskat att det gick.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

 
#547395 Det är väl en nackdel jag ser med navdrift, först omvandlar pumpen till traktorn effekten till hydraulisk med en förlust på 10-15%. Sedan omvandlar navmotorerna det tillbaka till mekanisk effekt med ytterligare 10-15% i förlust. Så totalt förloras nog 20-25% i värme.

Med mekanisk drift är förlusterna mycket små! Kanske kan lösa en tråd om det också vid tillfälle. Spontant kommer jag bara på Kronos och Kesla som erbjuder mekaniskt drivna vagnar.

Sedan har Farmi och Kesla hydraul-mekanisk drift som möjlighet, men då återkommer den dubbla effektförlusten som för navdrift (och robson).

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547400 Kan kanske passa att slänga in en broschyr för Alpha vagnen nu när den ändå inte finns nya men dyker upp nån på ibland

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

 
#547407 Ett parameter til som spiller inn er större hjul som ss0803 skriver. Men da måste man også ta med at et större och bredare däck ruller lettere i terrenget, så skillnaden blir nog inte så stor som i teorien/uträkningen tror jag

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547412 Att ett större i diameter rullar lättare vet jag men gör ett bredare de? Eller du menar pga de inte sjunker ner vid sämre bärighet?

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

 
#547415 Ja precis. Jo mindre hjulet sjunker ner,jo lättare ruller det framåt.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

 
#547416 Samma med band. Rullar på mycket lättare när alt flyter uppe på så å si

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

 
#547417 Kommer självklart an på forholdene. Er grunden hard eller fruset som nu da blir saken en annan,men under normale omstendigheter tänker jag på

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

 
#547468 Hej!
Vilket fantastiskt arbete du har gjort med den här välskrivna tråden.
När jag köpte min Vreten 1400 FW så gick det att få navdrift på alla fyra hjulen. Det var också möjligt med bromsar på alla fyra hjulen om man ville ha det.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

 
#547475 Pratade också med Vreten på Elmia för ett par år sedan (2015 eller 2017).

Då var 4ND valbart som sagt, det blir dyrt var deras svar, men görbart.

Tyvärr vart det ju konkurs för Vreten, men jag har inte koll på vad som hänt med företaget sedan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547479 Vreten blev uppköpt så skogsvagnarna skulle byggas hos nya ägarn som ett komplement till deras program av andra vagnar

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547568 Måste bara flagga för att de faktiskt ligger en alphavagn ute hos lantmännen maskin, haken är väl man behöver en valtra 163 med

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras! av jonathanA - tor 23 aug 2012, 22:15
i Skogsvagn (Huggarvagnar)

1 ... 434445
670 svar
256149 läst
av D Brown     
tis 28 maj 2019, 11:03
Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn, av Norske_Trond - lör 27 okt 2012, 23:00
i Skogsvagn (Huggarvagnar)

12345
67 svar
41886 läst
av Norske_Trond     
sön 20 mar 2016, 21:57
Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift? av JohannesG - sön 07 feb 2016, 20:33
i Skogsvagn (Huggarvagnar)

1 ... 8910
135 svar
46001 läst
av gnisten83     
mån 27 mar 2017, 10:17
Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016 av Fredrik Reuter - fre 04 mar 2016, 22:54
i Skogsvagn (Huggarvagnar)

12
20 svar
13718 läst
av JohannesG     
lör 24 sep 2016, 11:11
Full wrap till 262? av Westra Aros - sön 20 mar 2016, 16:16
i Motorsåg och handhållet
14 svar
4306 läst
av Westra Aros     
mån 21 mar 2016, 19:57