Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dragkraft för Robsondrift

160 inlägg 42594 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546028 Kändes att de fanns kraft bakom när jag drog den med Bm650, enorm skillnad med full lass bakom mot den odrivna jag hade innan

FTG
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

stegmaster  
#546110 Ja, ser man på ny Danfoss motor, så klarer den 210, dock inte konstant, men Robson brukar man ju inte köra konstant, så det er säkert lungt.
Så det er lite av min åsikt att en ca 400cc motor er precis lagom kompromiss, mellan kraft/flöde/hastighet, för större motor går trycket ner (så den er bara marginalt starkare, men krever högre flödet), mindre blir lite klent (om man inte gör som Farma vil säga, med växel)

Citat:
The Danfoss OMT 400cc motor has: 40mm cylindrical shaft, geometric displacement: 410.9cm3, maximum speed: 305 rpm (continuous), 365 rpm (intermittent), maximum torque: 1080 Nm (continuous), 1260 Nm (intermittent), maximum output: 30.0 kW (continuous), 35.0 kW (intermittent), maximum pressure: 180 bar (continuous), 210 bar (intermittent), 240 bar (peak).

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

JohannesG  
#546141 Enligt denna PDF så ska de klara 200bar kontinuerligt, 240bar tillfälligt och 280bar i peak. Gäller även för 500cc. http://danfoss.cohimar.com/pdf/omv.pdf

Så jag ser inga problem med att köra dessa motorer lite över 200bar.
Det där att inte köra robson konstant håller jag inte med om. Är det lite blött eller minsta risk för att slira kör jag med drivningen i, så ibland använder jag drivningen vid all förflyttning i skogen. Men det blir ju för det mesta kortare stunder. Men på väg in och ut ur skogen händer det någon gång vid behov att drivningen körs 15-20min i sträck. Men tiden som motorn belastas med max tryck är väldigt kort, så bör inte vara någon fara att ligga över max rekommenderat för kontinuerlig drift. 240bar blir ju på gränsen, men inte heller det helt orimligt då detta bara blir tillfälligt och ju bättre driften orkar ju mer sällan stannar den och hinner bygga upp ett "farligt" tryck.

Vad är det förresten som ger sig först vid för högt tryck? Går tätningarna så det läcker olja eller är det större haveri med en gång?
Senast redigerad av JohannesG mån 21 jan 2019, 11:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dragkraft för Robsondrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546149 Är de inte tätningarna som går så de blir större o större internläckage

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#546175 Ja tätningar och inre läckage bör ju ske först, sedan förkortas väl livslängden om man kontinuerligt kör på för högt tryck.

Jag är, liksom JohannesG är inne på, nyfiken på hur ofta max tryck uppnås. Kör man på en växel på traktorn som går lika fort som vagnen gör ju traktorn stor del av jobbet.

Vore intressant att mäta trycket kontinuerligt under skotning och se hur kurvan ser ut.

Skulle inte bli förvånad om det visar sig att det är helt ofarligt att ställa in det godkända intermittent trycket som systemtryck för robsondrift.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

stegmaster  
#546382 Er dom motorar du linkar til JohannesG något man brukar til robsondrift?
Med et maks oljeflödet på 200l/min(konst) och 240l/min (inter,), låter inte precis som något som sitter på en skogsvagn. :surp:
Samme för både 400cc och 500cc.

Maks brukar vel ligga rundt 75l/min(konst och 100l/min (inter), på Robson motorar til skogsvagner.

Typ som Parker motorar som Kesla kör med. 75/100l/min upp til och med 405cc motoren, dom större 75/115l/min.
En 405cc motor har 170bar/240bar. (konst/inter)
En 530cc motor har 140bar/170bar, (konst/inter)
Så altså ingen stor skillnad i kraft om man kör med rekommanderat tryck.
Faktisk er 405cc motoren starkare enn 530cc om man kör med inter. tryck.


1548119945_drivmotor.jpg


Citat fran Kesla manual:
Drivning är avsedd för periodisk användning så undvik långvarig användning på grund av oljeupphettning. Kom ihåg att frigöra drevet genast när när du inte behöver den extra kraften eller byter till en snabbare körning.

Så kvarstår frågan hur lenge er långvarig. 5 min eller 5 timar? :d

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

JohannesG  
#546413 Den PDFen var den som dök upp när jag sökte på "Danfoss OMVW 400cc", och de ser ganska lika ut bilderna från Gnisten83. Att de tål 200l/min är ju i sig inget märkvärdigt. Beror ju på hur de är byggda hur högt flöde de tål innan det blir för stort tryckfall eller varmgång. Men nej, motorerna är ju inte byggda för en skogsvagn, men vagnstillverkarna väljer en motor som de tycker passar. Moheda och även Farma har ju här ganska gott om plats för en rejäl motor till skillnad från bland annat Kesla och framför allt Weimer som behöver en ganska kompakt motor. Detta påverkar säkert vilken klass av motor som används. Priset tror jag inte de tänker så mycket på, det är kunden som får betala.

Jo jag vet, du har skrivit det tidigare. Tror mest det är för att friskriva sig från diverse problem, främst om användaren struntar i att lägga ur driften utan fortsätter även på högre växel. Du får väl vid tillfälle fråga Kesla vad "periodisk användning" innebär.
Weimer tycker inte att det är några konstigheter med 20-30minuters driftstid. Har känt på motorerna efter längre körning, klart de blir lite ljumna, men inte så man kan kalla dem varma. 30°C möjligen 40°C.
Senast redigerad av JohannesG tis 22 jan 2019, 11:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

stegmaster  
#546430 Ja, du har rett, såg nu att det var OMVW 400 motor gnisten visade upp, och inte modellen OMT som jag länkade til. :oops:

Och att pengar heller inte spelar nån större roll tror jag med, då dom kostar en bra slant hur som helst.

Intermittent brukar vara 10%, så i mitt fall kunne jag då köra 3min av en halv time med 240bar tryck. :-ss
Men tror dock som redan nevnt at det er sällan motoren jobbar på maks tryck, får då får man vel köra stopp på vagnen, och det har jag inte lyckas med ennu.
Jag slår i driften på vagnen når traktoren börja spinna, men då drar det ju igång direkt, så knappast något maks tryck hur som helst så lenge vagnen ruller, eller?
Men det vore interesant med en mätare, så man kunne kolla under resans gång hur trycket er.

Lite på sidan:
Såg lite fler filmar på Gunde Svan och hans ekvipasj, och interessant att han valt robson drift och inte navmotorer.
Lite konstig kan man vel tycka, då pengar inte verkar vara problemet hans, men Moheda hadde kanskje inte ND då han köpte, eller??

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#546434 Moheda har bara 2ND till sin 121-vagn.

141 och 151 finns bara med robson!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

JohannesG  
#546451 Kör du mest i skogen eller på vägar tillrättade med grävare? Vid det sistnämnda kräves mycket för att det ska stanna med drivningen i. Vägen ger inte mycket rullmotstånd annat än det som blir av lutningen ihop med ekipagets vikt. I skogen blir det större rullmotstånd då marken är mjukare med stenar stubbar m.m. och så lutningen på det också.

Mohedas robson är även starkare än navdriften, så inte konstigt att Gunde valde det, band går ju ha ändå om han så vill, deras konstruktion tillåter ju det. Mer konstigt är att han inte valde den största och längsta kranen. 😉

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

Pete  
#546462 Han kör ju efter en skördare så han tyckte kanske inte det behövdes längre

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

stegmaster  
#546492
JohannesG skrev:Kör du mest i skogen eller på vägar tillrättade med grävare? Vid det sistnämnda kräves mycket för att det ska stanna med drivningen i. Vägen ger inte mycket rullmotstånd annat än det som blir av lutningen ihop med ekipagets vikt.

Ja det er korrekt att jag til 98% kör på grävda "väger", men det kan vara jädrans brant, på det värsta vil traktormotoren nästan storkna med 4wd och drivningen på vagnen inkopplad.
Har ett brant på ca 40m var jag kör inn i backen med ca 1700-1800 rpm på traktoren(ca 4km/t), och på toppen har den dabbat ner til ca 1100rpm (med plattan i mattan), så om backen vore lengre eller ennu brantare skulle det inte funka utan att växla ner, men gillar ha lite fart på det hela, för då rullar man lettare över stenar och humpar, istället för att krypköra. (sen vil man ju bruka hela dagen heller då backen totalt er ca 1km, så 3-4km/t er minimum hastighet när man ska kliva uppåt såpass långt.)
Dessa väger er inte alltid så hårda heller om det inte er frost, så nog kan det rulla tungt even här.
Möjlighet finns givetvis att växla ner ett snapp och köra med 540 (och inte 540E som jag brukar göra), då tror jag det er svårt att få traktoren att storkna, men eks. ovan säger lite om hur brant det er vissa platser.

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

stegmaster  
#546493
ss0803 skrev:Moheda har bara 2ND till sin 121-vagn.

141 och 151 finns bara med robson!

Ok, ja då var det ju inte så konstig.
Dock konstig att Moheda inte bjuder på 4ND på sina störste vagner.

Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#546496
stegmaster skrev:Dock konstig att Moheda inte bjuder på 4ND på sina störste vagner.

Håller helt med, det borde komma med tanke på att de stora konkurrenterna nu kan erbjuda 4ND.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dragkraft för Robsondrift

JohannesG  
#547122 Det är väl som vanligt efterfrågan som styr. De kanske ännu inte sett stort nog behov av det. De som vill ha navdrift i den storleken satsar kanske på Kesla eller Kronos med en gång och ser inte ens åt Moheda. Ingen aning egentligen, bara ogrundade spekulationer.

Vad gäller kontinuerlig drift eller ej så ser jag egentligen inget som skulle ta skada av kontinuerlig drift. Kanske däcken är svagaste länken, men Gnisten83 har ju bildbevis på att rullen slits minst lika mycket.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).